Net vanmiddag op de snelweg ging de stoplamp van mijn xsara break uit 99 aan.
Temperatuurmeter helemaal in de hoek.
Ik dacht dus water op, maar heb geen waarschuwingslamp van waterniveau gezien.
Auto aan de kant gezet, en (ja ik weet het….had even moeten wachten..) dop van radiator er af.
Er spoot dus wat water uit. Leeg was de radiator dus niet.
Hierna wat bijgevuld (had toevallig nog water bij mij) en 5 minuten gewacht.
Voorzichtig weer gestart en naar huis kunnen rijden (90 km/h) met temperatuurmeter alsmaar schommelend rond de 100 graden. Tijdens de rit de kachel vol aan gezet. Dit helpt meestal. maar het werd ook niet warm binnen.
Mijn vermoeden is dus dat de water[pom defect moet zijn, maar gooi het hier even in de groep.
Dat het binnen niet loei heet werd doet mij denken aan dat er geen water rondgepompt meer wordt.
Als dit vermoeden klopt, dan wil ik ook graag weten of de waterpomp iets is wat ik redelijk makkelijk zelf kan vervangen, of dat dit een echte garage klus is.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zit eerder te denken aan een defecte thermostaat .....
controleer het waterpeil een keer als de motor niet bloedheet staat ,
en moet dat systeem ontlucht worden ??
zijn je slangen naar de radiateur warm ??
Een waterpomp zal eerder gaan lekken dan niet meer circuleren .
Succes met de zoektocht
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Welke motor in die Xsara?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
er zit een 1.6i in.
Yep haal dan maar een nieuwe thermostaat en wat koelvloestof om bij te vullen.
Waterpomp gaat vooral lekken of minder geven maar niet ineens stoppen, dat doet de thermostaat wel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dichte thermostaat is dus ook geen werkende kachel denk ik dan?
Dan,...waar zit de thermostaatklep verstopt ?
Meestal toch in boven terug loop naar radiator ergens. Aan het blok of misschien wel in de slang.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kachel zou ook moeten werken met een dichte thermostaat. Dat de kachel niet werkt komt vrijwel zeker door lucht in het systeem. Ik zou eerst goed ontluchten en dan kijken wat er gebeurt. Loopt de temp weer te veel op zou je een nieuwe thermostaat kunnen proberen. Te heet worden kan ook door lucht in het systeem komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ben weer een stukje verder.
De radiator was niet echt vol, dus bijgevuld. Toen zag ik dat het aftap kraantje onderin lekte.
Thermostaat klep er uit gehaald en in pannetje weter getest. Al heb ik het gevoel dat er meer water door zou moeten stromen, de klep gaat prima open en dicht ruim voordat het water kookt.
De boel zonder thermostaat weer in elkaar gezet, en wat ging er toen een water bij. Veel meer dan ik er uit had gehaald voor de klep demontage.
Als ik ook naar de klep kijk, dan zie ik geen klein kanaaltje waar altijd water doorheen kan stromen, dus onder de 80 graden zit de boel gewoon pot dicht.
Na montage op deze manier kwam de temperatuur meter na 10 minuten stationair eindelijk uit de hoek. De radiator slangen werden ook warm, dus de waterpomp doet prima zijn werk lijkt mij.
Ik denk dus dat de uiteindelijke diagnose moet zijn :
Er zat te weinig water in het systeem. De klep ging niet echt meer open hierdoor.
Morgen dus de boel maar weer origineel in elkaar zetten en vullen.
Maar,...als de thermostaat klep helemaal pot dicht zit en er geen bypass kanaaltje is…hoe krijg ik dan de motor ontlucht.
Er moet dan vlak voor de thermostaat klep een ontluchtingsnippel zitten lijkt mij.
Ik heb al een beetje gekeken, maar een echte nippel heb nog niet gevonden. En nu een sensor losschroeven om te gaan ontluchten lijkt mij ook niet de bedoeling.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Voor het ontluchten is op dit forum al meer geschreven, gebruik de zoekfunctie.
Het hoogste punt is hoger dan de vuldop, m.n. de aftappunten voor de interieurradiator.
Daarom kun je het beste een colafles van de bodem ontdoen, dan past íe omgekeerd op de radiator.
Afvullen, warmstoken. Tegen het schutbord de binnenradiator ontluchten (kleine vingerschroefjes), daarna zit er bij de thermostaat een dikke imbusbout. Als die niet los gaat, er in de buurt zit de temp.sensor, die kun je ook losdraaien om te ontluchten. Als laatste is dan de radiateur zelf.
Zet wel een brede lekbak onder de radiator, anders wordt het een kliederboel
Ik hoop alleen voor je, dat je inmiddels geen koppakking opgestookt hebt….
nou, alles zit er weer in zoals het hoort.
Komt netjes water uit bij nippeltje bij schutboord en ook bij inbusbout. Ook bij ontluchtingsnippel op de radiator.
Verder afwachten hoe het zich houdt volgende week. Ik heb ook de aftap nippel onderin goed dichtgedraaid en daarna dichtgekit, dus lijkt mij de oorzaak ook verholpen.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
JKER schreef:Tegen het schutbord de binnenradiator ontluchten (kleine vingerschroefjes), daarna zit er bij de thermostaat een dikke imbusbout. Als die niet los gaat, er in de buurt zit de temp.sensor, die kun je ook losdraaien om te ontluchten. Als laatste is dan de radiateur zelf.
Volgens mij ontlucht je dan precies in verkeerde volgorde?
Zoals het in de garage gedaan wordt ontlucht je van laag naar hoog?
Dus: radiateur, motor en dan kachelradiateur???
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Nee hoor, door de colafles zonder bodem omgekeerd op de radiatorvuldop te plaatsen maak je daar juist het hoogste punt van.