Blijft mooi zo’n DS














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nou SPAM, daar was ik het gisteren niet helemaal mee eens
Inmiddels weer wel hoor!
Ben nu niet bij de auto, maar zijn de uitlaatpakkingen tussen spruitstukken en cylinderkop dezelfde als die tussen spruitstukken en vlampijp?
Nog eentje; wat is het Valeo onderdeelnummer voor de snelle startmotor? misschien kan ik hem hier ook krijgen, want ik wil deze klus niet te vaak doen.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Spruitstuk hoeft er niet af hoor. Of bij rechts gestuurd wel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Startmotor zit rondom dichtgebouwd; Van boven door sprutstukken en hitteschild, van achteren door hitteschild van motorcompartiment. alleen al om bij de + kabel aansluiting moet dat er toch allemaal af. Volgens WPHB moet de uitlaat er ook af. Ik heb een 2 delig uitlaatspruitstuk.
Zelfs het hitteschildje krijg ik er niet uit zonder sprutstuk weg te halen.
Ga vanmiddag met frisse tegenzin weer verder om de startmotor eruit te halen.
Groeten,
Stef





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb ‘em wel eens vervangen zonder uitlaatspruitstuk en veerbol te verwijderen. Wel had ik de motorsteun eruitgehaald en het blok iets opgetild met een krik. Dat hitteschildje moet je op een Valeo iets verbouwen om te pas te maken op de kleinere startmotor (achterste draadeind op startmotor langer maken).
Stef,
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.SPAM/@ds/fr_5december2010.html
http://www.SPAM/@ds/fr_17december2010.html
Succes met de operatie
SPAM schreef:Stef,
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.SPAM/@ds/fr_5december2010.html
http://www.SPAM/@ds/fr_17december2010.html
Succes met de operatie
Wat heb jij toch een mooi blok in je DS steken.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankjewel SPAM,
Gisterenmiddag de startmotor er eindelijk uitgepulkt, toen zag ik dat je de diepte van de spoel kunt afstellen (hoe hard hij het relais dichtduwt wanneer het tandwiel naar voren is getrokken)achter het plastic zware dopje waar je wel heel makkelijk bijkunt. “gelukkig” was het probleem hiermee niet op te lossen (anders zou het wel wat gevloek hebben veroorzaakt)
Op de werkbank getest; conclusie; spoel is naar de haaien….Hij trekt bij lange na niet hard genoeg; er zullen een paar windingen kortgesloten zijn.
SPAM; heb jij toevallig nog het Valeo onderdeelnummer van jouw starter? wil kijken of het ding aan deze kant van de wereld ook te krijgen is.
Anders nieuwe spoel zien te krijgen.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Laat maar; ik zie zie dat het Valeo 433221 is
Groeten,
Stef
Stef,
Hou de moed hoog mogelijk kan je daar de Valeo krijgen..en anders laten opsturen.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ben net een aantal automaterialen handelaren afgegaan in het dorp. Nergens konden ze de Valeo bestellen, maar toen; in een heel klein winkeltje waar ik nog nooit eerder was vond de eigenaar na lang zoeken in een hele grote stapel boeken de ducellier spoel!! Ik herkende gelukkig de foto tidens het bladeren. Blijkbaar zit deze ook in de peugeot 404, Half Afrika rijdt daar nog in rond. Onderdeel ligt in Johannesburg.
Maandag bellen ze me terug voor de prijs.
Groeten van een zondagskind!
Stef














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Okeee, onderdeel lag niet in Johannesburg, heb toen de DS koning in Stellenbosch maar weer eens gebeld, hem het probleem uitgelegd en hij vroeg mij hem de volgende middag terug te bellen. Dat deed ik en hij vertelde mij dat hij ook even een testje had gedaan en dat mijn solenoid gewoon goed is; je test hem niet over + en massa, maar over + en aansluiting die naar de startmotor gaat! Hij vertelde mij dat mijn koolborstel en niet mijn solenoid naar de haaien was. Hij zet er altijd aangepaste peugeot 404 diesel borstels in. Hij ging meteen een setje voor mij maken. Kosten; 8 euro! Blijkbaar geleiden de borstels van de peugeot diesel ducelier beter waardoor de startmotor ook veel sneller draait; ik ben benieuwd! Mijn schoonouders wonen in hetzelfde dorp en komen maandag hierheen; schoonvader heeft de borstels al opgehaald. De DS koning voorspelde dat mijn collector blauw zou zijn en mijn borstels erg aangevreten. Ik heb de startmotor opengemaakt en hij had helemaal gelijk; (heb op de foto al wel de collector opgeschuurd; die was erg aangetast)
Als ik dit lees realiseer ik mij hoe geweldig makkelijk wij het hebben in NL met onze DS. Zoveel goede zaken die de boel opsturen en dat je het dan gewoon binnen een paar dagen in huis hebt.
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ach, ze sturen het ook naar Zuid-Afrika, maar na verzendkosten en importbelasting wordt het allemaal wel erg duur. Zit er toch sterk aan te denken om een DS wrak te kopen voor 600 euro voor onderdelen. Daar zijn er genoeg van. Ik ben erg blij Kurt-de-ds-koning-uit-somerset-west te kennen, de man heeft altijd een DS garage gehad in de periode dat Citroen zich (terecht) vanwege apartheid had teruggetrokken uit Zuid-Afrika. Hij moest daarom erg inventief zijn om de dssen van zijn klanten te laten rijden. De man zit bomvol truukjes en kennis. Zijn DS garage is failliet, maar vanuit huis heeft hij nog een handeltje. Hij maakt zijn eigen lekzakken, veerbolmembranen, glasvezel kofferbakkleppen, LHM(Rhenolin hydraulische olie met een beetje kleurstof!), flexibele uitlaattussenstuk, koolborstels etc. etc.
Het leuke van Zuid Afrika is wel dat je dingen erg goedkoop kunt laten doen; zo heb ik vorige maand een armsteun tussen de voorstoelen laten maken voor 25 euro; zit en ziet er geweldig uit. Heb ook een nieuwe ruitensproeier reservoir, motor, slangetjes en sproeier gekocht voor 6 euro! Bovendien is de benzine nog 1 euro per liter en de verzekering 7 euro per maand




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Inderdaad geweldig hoe inventief mensen kunnen zijn als er geen originele onderdelen zijn.
Maar dat er daar nog zoveel DS ‘en hebben rondgereden.
Dat wist ik niet,heb je een schatting van hoeveel?
Vind dit wel een leuk weetje.
Succes met alles.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.