3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Motor (TRD Turbo) zit vast/ tik in het blok
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 10 oktober 2012 07:49 PM
  [ # 31 ]

Dit is het bedrijf waar ik vroeger de cilinderkoppen heen bracht.

http://www.revisievanthiel.nl/index.htm

Vroeger zaten ze in Arnhem, nu in Heteren.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 20 oktober 2012 11:28 PM
  [ # 32 ]

Het blok is opgebouwd en er zit nu een tik in. Even in het kort wat er gedaan is.

Kopje op de kop getikt wat van een ongeblazen dieselblok kwam wat nog vrijwel nieuw was (testmotor op een school geweest). Tevens de zuiger met drijfstang hiervan meegenomen. Kop laten vlakken en andere zuiger bovenlangs gemonteerd. Zuigerveren van de nieuwe zuiger hebben we laten zitten, omdat het blokje zo weinig gedraaid had. Kop terug van revisiebedrijf, gemonteerd, klepjes tot twee maal toe gesteld/gecheckt. Distributie gecontroleerd op tijdstip en starten maar. Er zat natuurlijk een beetje lucht in de leidingen maar na twee keer starten liep ze erg netjes stationair. Echter alleen zit er een metaalachtige tik in het blok. Hoe kan het heeft iemand ideeen?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 21 oktober 2012 12:29 PM
  [ # 33 ]

zuiger hoogte dient aangepast te worden aan het blok
maw heb je gecontroleerd of de zuiger wel of niet boven het blok uitkomt in BDP

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 21 oktober 2012 12:33 PM
  [ # 34 ]

Sh*t, nee. D.m.v. pistonpen ofzo? Ik heb de krukas wel rondgetornt en gekeken of het er hetzelfde uitzag en dat leek zo maar nooit gedacht het af te moeten stellen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 21 oktober 2012 12:50 PM
  [ # 35 ]

aanpassen doe je dmv bovenkant zuiger afvlakken

schrale troost. overkomt zelfs de meest gerenommeerde revisie bedrijven
ik heb te vaak motoren zo terug gekregen
conclusie ,
gebruik de originele wp boeken en aanvulling

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 21 oktober 2012 01:32 PM
  [ # 36 ]

das minder kan het spulletje weer uit elkaar confused

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 21 oktober 2012 04:10 PM
  [ # 37 ]

Op het oog leek het hetzelfde. Nu kan ik nog zo’n timmermansoog hebben maar enkele tiende millimeters zie je natuurlijk niet. Het blok draaide verder wel netjes vrij toen het handeltje in elkaar zat. Ik had namelijk eerst het blok rondgedraaid voordat we gingen starten. Ze loopt dus nergens tegenaan, dat scheelt. Echter kan zo’n minimale marge voor dat geluid zorgen? En zou het geluid alleen van het nagelen zijn door een te hoge zuiger of kan het ook nog ergens anders vandaan komen?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 21 oktober 2012 08:03 PM
  [ # 38 ]

ben bang dat de kleppen weer ‘afgetekend’ zijn op de zuiger   Sad

drijfstanglager wel goed ?

met een stethoscoop zou je wel kunnen lokaliseren waar de tik ongeveer zit

zet de betreffende verstuiver op zweten/lekken [dmv leidingwartel lossen, doek erover en denk om je ogen] , zo kun je het nagelen uit sluiten

sterkte

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 21 oktober 2012 08:31 PM
  [ # 39 ]

Idd goed idee om zo het nagelen uit te sluiten. Ja ik vraag me af of de kleppen echt ergens tegenaan tikken, want ze driiade echt heel netjes vrij voordat we gingen starten. Lagerschalen e.d. zijn teruggezet dus lijkt me stug dat het daar vandaan komt. Het zijn de schalen die bij het blok horen. Morgen wat zaken uitsluiten en anders de boel gewoon weer los.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 oktober 2012 10:32 PM
  [ # 40 ]

Het is even stil geweest, maar dat komt omdat ik elke avond bezig was om haar voor morgenavond (nachtrit) klaar te hebben. Wat er nou aan de hand was is het volgende:

Er zit een gereviseerd blok in. Ze hebben blijkbaar een Turbo II onderblok gebruikt, omdat er oliesproeiers in zitten voor de onderzijden van de zuigers. Het vervangende zuigertje was van een dieselblok, waas geen inkepingen in zitten op de plek waar de sproeiers zitten. M.a.w. de onderzijde van de zuiger tikte tegen de oliesproeier aan. Jammer, want het hele handeltje moest weer los om die zuiger te vervangen door een Turbo II zuiger. Kop los, carter los, zuiger vervangen en de boel weer opgebouwd.

Vanavond de klepjes gesteld en de olie erin en ze kon gestart worden. Heerlijk gevoel is dat toch die eerste start. En potverdikkie wat loopt ze weer mooi, mooier dan eerst overigens. Het is dus ergens goed voor geweest. Morgen nog even de kop natrekken en nogmaals kleppen stellen en dan kan ze morgenavond mee.

Voor degene die erbij is tot morgen!

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 oktober 2012 10:34 PM
  [ # 41 ]

mooi dat het opgelost is alleen altijd jammer dat je er achteraf pas weer schter komt, maargoed zo leren we iedere keer weer wat bij.

Tot morgen

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 oktober 2012 10:36 PM
  [ # 42 ]

Ook in een turbo 1 zitten die zuigerbodem-koel-oliesproeiertjes Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 oktober 2012 10:38 PM
  [ # 43 ]

Absoluut, is altijd handig want je moet maar net weten dat er een verschil zit in die zuigers. Op het eerste gezicht lijken ze hetzelfde plus dat ik er vanuit ging dat het een turbo I blokje was (is het ook, maar goed…).

En tot morgen, ben benieuwd hoe de opkomst is.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 oktober 2012 10:39 PM
  [ # 44 ]

@ waterman, maar heeft geen sproeiers toch?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 oktober 2012 10:41 PM
  [ # 45 ]

volgens mij info wel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook