Kijk of er iets in de buurt zweeft van je thermocontactje.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zojuist een losse stekker achter het dash gevonden ergens.
Als ik deze heeft ongeveer 2k Ohm met de massa.
Zoiets zou wel eens de KVS sensor kunnen zijn?
Weet je niet waar je KVS contact zit op het blok? Zo ja…. trek deze draad los en kijk of je hem uit kan “piepen” naar de stekker die je net hebt gevonden.
Life is simple
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de buurt van 2k is wel correct denk ik. Bij mijn wten zit op een ie het thermocontact voor het lampje op de koudeluchtschuif en de voeler voor de meter in de waterpomp aan de passagierskant. Even kijken of daar een draad op zit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nog een kabel gevonden het het dash. Deze lijkt van vlotter te zijn.
Ongeveer 100 Ohm gemeten met de massa. Na het aansluiten op de gele connector stond de benzine meter op half vol. Dat zou grofweg wel kunnen kloppen met de gereden kms op deze tank.
Tijden het rijden ging de meter ook vrolijk om hoog en omlaag bij optrekken en remmen
Is dit de KVS temp sensor?
Ik hoopt dat deze stekker naar de KVS sensor zou gaan.
Dat is degene waar ik 2k Ohm op gemeten had.
Maar bij het aansluiten op de stekker sloeg de KVS meter bij een koud blok naar max, niet echt de bedoeling dus
Zo ziet ie er schoon uit
Nog een ding, waarom piep je die leidiing niet even uit, weet je toch dat je de goede hebt
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bedoel je draad los bij de sensor en dan in het dash meten welke kabel er contact maakt?
Zoiets zal ik idd een keer moeten gaan doen, maar ik had er vandaag even geen tijd meer voor
En ik heb ook geen piep ding, dus dat wordt waarschijnlijk met de multimeter werken.
Gezien het klokkenspel er toch uit lag heb ik dit in elk geval van binnen en buiten helemaal schoon gemaakt.
Alles lijkt nu beter afleesbaar en ziet er wat frisser uit.
Het viel me op dat de meeste lampjes vrij grote 3 Watt lampjes zijn, dit licht ook goed op.
Alleen de lampen achter de verlichting (dimlicht en groot licht o.a.) daar zit een kleiner lampje. Deze zijn ook erg slecht te zien overdag, zelfs in het donker zijn ze nog vrij zwak.
Is dit normaal bij een DS of horen overal dezelfde 3 Watt lampjes in?
Nudat we het toch over het klokkenspel hebben…
De toerenteller werkt prima, maar meestal na een minuut of 20 opeens niet meer.
Dan reageert de toerenteller heel traag en geeft maar een deel van de toeren aan. Stationair zo’n 600 op de meter. Dan moet je de boel flink opentrekken om hem boven de 2000 rpm te krijgen. In werkelijkheid zit je dan denk ik rond de 3500 of misschien zelfs nog wel hoger.
Ik heb soms gehad dat die het daarna wel weer even goed ging doen, maar soms blijft die gewoon zo de rest van de rit.
Iemand een idee waar je zoiets moet zoeken?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Toerenteller die het soms wel/niet doet is een typisch DS probleem, heb ik ook gehad. Je kunt je toerenteller helemaal opentrekken, in de toerenteller zitten 2 potmeters, Na een jaar of 40 begint corrosie soms een overgangsweerstand te vormen. deze even een paar keer op en neer draaien en uiteindelijk op precies dezelfde positie terugzetten, en je kunt weer een paar jaar door.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Had ik dat vanmorgen maar geweten toen het klokkenspel toch al uit elkaar lag
Op het lijstje voor een volgende keer dan maar.
Als dat niet voor een oplossing zorgt kan je er 2 nieuwe potmeters in solderen denk ik?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja, maar dan moet je wel opnieuw je klok afstellen met de potmetertjes, en dat zal wel een pielklus zijn denk ik…
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik snap wat je bedoeld, daar zal je idd enig geduld voor moeten hebben.
Eerst maar eens aan die dingen draaien dan
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een ds 23 ie kan de voeler voor de temperatuurmeter ook in de koude-start luchtvoeler zitten. De sensor in het waterpomphuisje is dan voor de rode stop lamp!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Arjan Verkade schreef:En ik heb ook geen piep ding, dus dat wordt waarschijnlijk met de multimeter werken.
De meeste multimeters hebben die piepstand gewoon erop zitten, mischien die van jouw ook wel
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Nog even over de dashbordglaasje/lampjes: met name het blauwe lichtje is vaak slecht geworden door lichtinwerking (UV).
Als de hele boel nog een keertje uit elkaar ligt kun je het blauw gekleurde stukje plastic er tussenuit peuteren en vervangen door een alternatief, op maat gemaakt stuk. Ik heb hiervoor een oud stoffer/blik setje als donor gebruikt.
Lampjes hebben idd verschillende waarde: de knippertjes zijn bv feller dan het dimlicht.
Het schommelen van de brandstofmeter is normaal.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist. lampjes die vaak lang aan zijn (licht, a.r.verwarming), zijn zwak. Waarschuwingslichten (knipper, Stop, hydrau olie) zijn fel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>