Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Vanavond maar even de proef op de som genomen en gepoogd het afwateringsgaatje (want dat is het) dicht te plakken.
Sowieso is dit een goede leerschool voor de anatomie van het CX-achterscherm, ik dacht dat het gaatje in verbinding stond met de tankontluchting. Wat zot is natuurlijk, klepje open, peukje erin, lachen. Nee, puur afwatering dus. De tankontluchting zit verder naar achteren aan de brandstofvulpijp.
Maar goed.
Hevige regen, dus de holle ruimte stond na een middagje plenzen alweer halfvol. Handdoek erdoor en wat foto’s gemaakt. Gelukkig ziet alles er prima uit daar.
Niets wijst erop dat het water van voren komt, bovenop de wielkast (dus in de holle ruimte, zie foto’s) is het droog. Vettig, maar droog. Met behulp van een grijpertje en een doek helemaal tot achteraan gezocht naar nattigheid, maar niks. Conclusie: de oorzaak zit niet bij de sierlijst. Mooi. Maar waar dan? Want ik zie hier niets geks (voor zover je hier iets kunt zien).
Foto onder de auto gemaakt, van de wielzijde van het achterscherm.
De nattigheid is uiteraard het water dat door het afwateringsgaatje loopt. Rond de vulpijp zit een rubber rand, waar ook het afwateringspijpje overheen afwatert. Die rand sluit niet overal prachtig strak aan, zoals ook te zien is op de foto. Maar als dat de oorzaak is dan zou het water achter de flap omhoog moeten lopen én zou de bak met de vulopening dus niet goed vast moeten zitten. Wat me sterk lijkt. Maar ja. Het blijft een CX. Het zou dan de afdichting (zwart op de 2e foto) tussen het binnenscherm en de bak van de vulopening kunnen zijn. Wat is dat voor spul en hoe zit e.e.a. uberhaupt vast? Iemand een CX zonder buitenscherm staan om even te kijken…?
Ondertussen was het afwateringsgaatje enigszins afgeplakt met wat tape, maar dat zette geen zoden aan de dijk. Uit arren moede de regenhoes maar over de auto getrokken. Blijft het in ieder geval droog binnen.
Wie biedt?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
En al tikkend weeg je wat opties af en denk je: wacht eens even… En ga je toch nog even in de regen staan voelen. “Eureka” is niet echt op zijn plaats, maar de oorzaak lijkt in ieder geval gevonden.
De zwarte (rubberen?) afdichting tussen vulopening-bak en binnenscherm, die je op de 2e foto ziet, zit op één plek onderaan een hééél klein beetje los. Het ding is vrij hard en onbeweeglijk maar onderaan kan ik hem licht induwen. De afdichting is dus niet 100%... euh… waterdicht. Conclusie: het afwateringspijpje watert het grootste deel van het aflopende regenwater af naar de holle ruimte. Hoera…
Iemand enig idee hoe we dit oplossen? Gewoon een kwestie van wachten tot het weer eens droog is en dan opnieuw vastlijmen? Ik ben sowieso wel benieuwd naar de wijze waarop dit oorspronkelijk bevestigd is.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kijk - dat is nou het betere speurwerk! Wat (vullende) lijm of lijmende kit er tussen lijkt me de meest simpele oplossing. Handig trouwens die vrij toegankelijke smokkelplaats. Ik moet telkens een stuk tapijt weghalen als ik bij m’n smokkelwaar wil komen.
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Maar mijn geheime voorraad absinth ligt wel voor het grijpen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
La Léo schreef:Koplampen van een pré 1983 CX passen niet op een 1984 neus, dus wat dat betreft kun je ze rustig aan Freek geven Boog.
@Freek: Ondersluiting wil zeggen. Dat er bovenop geen lipje aan de neus zit waar ze vasthaken en dat je dus onderaan moet pielen.
Gelukkig werden ze bij Citroën reeds na 8 jaar wijs en veranderden ze dit onhandige systeem naar een lipje bovenop de neus.
Mijn rechter koplamp was ook aan vervanging toe (glas los en spiegel in slechte staat)
Vond gloednieuw exemplaar in belgie van Valeo (cibie)voor 50 euro.
Koopje dacht ik maar bleek er één met bovensluiting te zijn.terwijl mijn Athena uit begin 1982 ondersluiting heeft.
Heb met puntlasboor de beugel voorzichting los geboord op maat gemaakt en er op gelijmd met Loctite 2 componeneten lijm speciaal voor metalen te lijme op gezet.
Zit muur vast en past perfect.Dus met een beetje werk de moeite om dit te doen.
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zo, vanavond via medeforummer Barbare een werkelijk prachtige rechter koplamp ontvangen van bogaard77. Waarvoor mijn grote dank. Nou nog een linker (het liefst dezelfde conditie en prijs)...
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Vandaag een wat vreemde technische dag in Koekange. Monter met wat kleinigheden (diravi, koplamp) en voor de gezelligheid afgereisd, maar met de nodige moeite weer thuisgekomen.
Diravi gesteld en koplamp gefixt, het vervangen van de koplamp was nog een hele klus, dankzij die geweldige onderaansluiting… De oude lamp eruit ging erg makkelijk, vooral het glas (dat kon ik er zo af pakken toen de grille eenmaal los was…). Maar na het plaatsen van de nieuwe lamp is het waarom van de bovenaansluiting me helemaal duidelijk…
Tevreden start je na nog een uurtje kletsen je CX:starten, starten, maar niet lopen…
Een poloton van zes Wijze Mannen heeft vervolgens een uur staan theoretiseren en proberen voordat het euvel gevonden was. Bobine (die achter de koplamp in kwestie zit, dus meteen verdachte nummer 1) kreeg wel stroom maar de bougies geen vonk. Er er waren geen losse draadjes bij de bobine. Wel bleek er een draad bij de verdeler los te hangen. Geen idee hoe dat kon, waar die voor was en of het wat uitmaakte, ik was tenslotte ook rijdend gekomen, en had daar niets aangeraakt… Bougies en kabels, bedrading, alles is bekeken en doorgemeten, uiteindelijk is er wat met de contactpuntjes gepield en een soort tijdelijke bypass van de bobine naar de ontsteking gelegd en toen was het ‘opgelost’. Vreemde samenloop van omstandigheden…? En er zit een vreemd kastje op mijn rechter wielkast, waarvan de werking iedereen ontging. Iets t.b.v. de ontsteking misschien, een functie had het niet meer want het is afgekoppeld van de bobine en hij doet het nu dus ook.
Moet alleen nog wel definitief opgelost worden want die tijdelijke draad loopt nu diagonaal door de motorruimte. Helaas doet nu mijn toerenteller niks meer, maar dat is en kwestie van de juiste draad weer op de bobine aansluiten want er hangen er nog twee los daar… O mensen, elektronica, ik snap er geen moer van… Maar dat geldt eigenlijk voor veel meer dingen. Gelukkig gooi ik nog wel steeds gewoon de juiste brandstof in de tank…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:Gelukkig gooi ik nog wel steeds gewoon de juiste brandstof in de tank…
En weet je de kleur van je auto te benoemen: groen.
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Kijk da’s het mooie van die oude techniek die kun je met een draadje weer aan de gang krijgen, moet je eens bij een moderne auto proberen, en gelukkig was het bij het technisch evenement
Goed dat je iig weer thuis bent en mijn wagen heeft zover ik weet geen vreemd kastje bij de bobine, maak er eens een foto van mischien dat dan iemand weet wat het is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat kastje is ook niet standaard. Het zit op de wielkast, achter het luchtfilter. De draden op de foto zijn met een tiewrap op het luchtfilterhuis vastgemaakt en lopen naar de bobine. Ze zitten nu niet meer vast, maar hij start en loopt nog wel. Ik merk nergens anders gekke uitvalverschijnselen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hebben bij jouw auto ooit een soort van electronische ontsteking ingebouwd die er voor zorgt dat je contactpunt niet meer slijt ??
zou me dan kunnen voorstellen dat het kastje dan hiervoor zorgt en dat het overleden is en het nu weer orgineel is gemaakt waardoor alles gewoon werkt.
Het kastje zit er bij mij iig niet.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb de historie er even op nageslagen (er stond mij nl ook iets bij van een transistorontsteking o.i.d.) maar ik kom er niks over tegen. Vreemd.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 10377
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een Vellemans kit, denk ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
En dat is inderdaad een transistorontsteking?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 10377
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, werkt wel met de contactpunten, maar daar gaat dan veel minder stroom door zodat ze veel langer meegaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.