wie heeft er een link met hoe ik het instrumentarium van de zx kan demonteren voor de verlichting te vernieuwen ik heb het al wel eens gezien maar kan het niet meer vinden de enige link is voor mij niet te openen
er zijn wat lampjes defect precies rond de 50km/h lastig rijden
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik dacht dat ik het al een keer gepost had, maar ik kan het niet meer vinden. Bij deze dan:
In de vraagbaak wordt begonnen met het stuur demonteren. Dat is niet nodig, maar het is wel handig het stuur in de laagste stand te zetten.
- kilomerterkabel zit in de motorruimte tegen het schutboard met een schroefconnector vast: loshalen.
- paneel onder het stuur verwijderen
- plastic schaal om de stuurkolom verwijderen (boven en onderschaal, 5 schroeven van onder bereikbaar, 4 kruiskop, 1 torx)
- instrumentomlijsting verwijderen: twee schroeven onder en twee tegen de bovenkant
- instrumentarium verwijderen: twee schroeven onder.
- instrumentarium voorzichtig naar voren halen en erachter reiken om de snelheidskabel en de 5 connectoren los te halen.
De lampjes zijn de zwarte uitsteekseltjes die je met een kwartslag draaien eruit krijgt. Er zitten er ook een paar achter het grijze kapje.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
bedankt da morgen lekker sleutelen
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Mocht je eerst lampjes gaan willen kopen? je heb er een stuk of 30 nodig.
Zoveel kosten die lampjes niet en je kunt ze het beste allemaal vervangen.
In de zwarte kapjes zitten de lampjes, dit zijn insteek lampjes die je eruit kan trekken, als ze erg vast zitten, doe het dan met een doek en een tangetje. Het zijn 12V 1,2Watt insteek lampjes, je moet het type zonder kapje hebben, die passen niet en zijn veel duurder.
Dan zul je net zien, dat er een lampje een dag later sneuvelt, heb dit al meegemaakt met de ZX en Xantia.
Ik vervang ze gewoon allemaal, die paar euro’s kosten je de kop niet.
nou dat was rap gedaan 0.5u en het was gebeurd.
voordeel was wel dat er geen km kabel tussen zat alles was erg goed bereikbaar nu kan ik weer zien hoe hard ik rij
bedankt voor jullie hulp
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:voordeel was wel dat er geen km kabel tussen zat alles was erg goed bereikbaar nu kan ik weer zien hoe hard ik rij
Welke ZX heb je gefixt en van welk bouwjaar is deze? ik zie er 2 staan onder je naam.
Ben namelijk wel benieuwd omdat er geen mechanische km-teller kabel was.
het was de diesel en die is van 1997
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
ff wat geks dan?
in het dash branden helemaal geen lampjes meer.
Volgens het boekje de bijbehorende zekering gecheckt, goed, toch maar andere geprobeerd, geen licht.
Als er nou 10 lampjes in zitten, lijkt me niet dat ze allemaal stuk zijn??
Greatnix Spookeend
er zitten maar 4a5 lampjes in die het gehele tellercompartiment verlichte.
bij mij was er 1 stuk en heel de kant van 50tot100km/h was donker.
het is eenvoudig om de lampjes te vervangen alleen zit er nij jou waarschijnlijk een teller kabel bij en daar moet je ff goed naar kijken (en ff het forum lezen). succes
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
ZX-Cruiser schreef:spookeend schreef:ff wat geks dan?
in het dash branden helemaal geen lampjes meer.
Volgens het boekje de bijbehorende zekering gecheckt, goed, toch maar andere geprobeerd, geen licht.Als er nou 10 lampjes in zitten, lijkt me niet dat ze allemaal stuk zijn??
Greatnix Spookeend
Je hebt zeker een dimmertje voor de dashverlichting? Draai daar maar eens aan
er komt zoiets op als : NATUURLIJK
maar ff serieus, auto is van mijn schoonvader, heeft m nou 3 maanden ofzo, en ik dacht ook meteen zoiets als de dimmer, met zijn knie ofzo. Maar, dat was het niet. Nou zitten erop die zekering nog andere dingen, waarvan 1 het achteruitrijlicht, als ik het goed heb, maar dat werkte nog. Verder was er nog 1 andere zekering, maar daar zat het dashboard en oa de radio op, en die deed het nog gewoon.
Als er ideeen zijn hoor ik ze erg graag, ondanks dat zo’n dimmer simpel is, kan die ook stuk??
Greatnix Spookeend
gaan we daar maar eens beginnen, bedankt voor de tip, als het niet lukt, hoor je me wel, lukt het wel, meld ik het iig even.
Greatnix Spookeend
Als de verbinding in de zekering door is dan is ie kapot. Is de verbinding nog heel dan is ie nog goed. Is de zekering doorzichtig dan kun je er doorheen kijken, is de zekering niet doorzichtig dan kijk je boven door het kijkgaatje (zoals die groene op jouw foto).
Ter verduidelijking
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Kijk dat is nog eens duidelijke Jip & Janneke taal
Het kan ook zijn dat je dash lampjes gewoon stuk zijn.
Nog even een off-topic kijkers-tip
Die ruimte bij de zekeringen die je op de foto ziet, daar kan precies een doosje met reservelampen en zekeringen in.
grts,
Jeroen
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
ZX-Cruiser schreef:Draai anders ook even aan de verlichtingsdimmer (als een reflex die heeft..)
Meestal niet