2.5 diesel , van een fiat 242 , kan die ook in de citroen C35
fransC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-2012

- C35 LD C32 camper
Gepost: 22 oktober 2012 10:21 PM

hallo, ik heb in een eerdere topic aangegeven om een 5 versnellingsbak achter mijn motor te plaatsen , nu heb (had ) ik tot op heden nog geen vijfbak gevonden , nu heb ik de mogelijkheid om een fiat 242 te kopen met 2.5 diesel en een vijfbak , zou dit in mijn eigen C35 passen , ik heb wel es gehoord dat het identieke modellen zijn , en als je de foto’s bekijk , zou je zeggen , het kan ook een citroen zijn ,

graag hoor ik of dat zo is . of ervaringen met het omzetten van fiat naar citroen ..

bij Confused: voorbaat mijn dank

Citroen C32 Rijder. Smile

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 oktober 2012 02:32 PM
  [ # 1 ]

Hallo Frans,

het zijn op een paar type plaatjes en merkspecifieke details na identieke voertuigen.
Sterker nog de 2,5liter diesel en versnellingsbak in de Fiat 242 zijn door citroen gemaakt.

Het antwoord is dus zonder twijfel dat het gaat, past en moet kunnen zonder (grote) aanpassingen.
Misschien wat kabels aanpassen (elektrisch of mechanisch) waarbij je kan denken aan voorgloeiinstallatie & trekstarter, stopknop en diesel afsluitrelais op de inspuitpomp, en langere handremkabel. Een-en-ander afhankelijk van de uitrusting van je bus.

Ik zou zeggen eitje en “go for it!”

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 oktober 2012 02:37 PM
  [ # 2 ]

Ik zie op de foto van je bus dat het om een overgangsmodel gaat, dus je hebt al een 2,5l motor?
Dit betekent dat alles over te zetten is en je in principe alleen een langere handremkabel nodig hebt.

Let op ik vermoed dat jouw motor geen oliekoeler heeft? De versie met de vijfbak waarschijnlijk wel (=latere uitvoering dan 80-81!) Zorg dat je die in ieder geval compleet mee overzet in je bus, die zijn er niet voor niets later alsnog weer opgezet!

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
fransC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-2012

- C35 LD C32 camper
Gepost: 24 oktober 2012 09:17 AM
  [ # 3 ]

bedankt Tinus ,
hier kan ik wat mee , ik ga er dan voor , net een mooie winter klus .
het klopt dat erbij mijn bus geen oliekoeler opzit , ik heb een C32 . 

bye2

Citroen C32 Rijder. Smile

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 oktober 2012 11:40 AM
  [ # 4 ]

Hallo Frans,

De 2,2 diesel hebben altijd een oliekoeler gehad, bij de overgang naar de 2,5 diesel is er een tijdje geen oliekoeler toegepast. Dit zijn volgens mij de motoren zonder koelwater slangetje tussen kop en blok (vliegwielzijde) en met een kleppendeksel op twee tapeinden (als de 2,2 diesel).
Dit heeft volgens mij dus niet zoveel te maken met of het een C32 is of een C35.

ik zou willen zeggen geniet van de klus!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 24 oktober 2012 12:06 PM
  [ # 5 ]

Je kan ook de emblemen omruilen, dat is veel minder werk.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 oktober 2012 09:04 PM
  [ # 6 ]

Er zal toch een goede reden zijn om dat niet te doen. Wink

Profiel  
 
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 03 november 2012 09:32 AM
  [ # 7 ]

Hoi Frans,

Ik heb deze operatie net achter de rug.

In mijn Fiat 242 camper zat een 2200 diesel met 4-bak.
Ik heb uit een Citroen C35 de 2500 diesel met 5-bak in mijn Fiat gemonteerd.
En het blijkt zoals Rinus aangeeft goed te doen met de juiste hulpmiddelen.
Ik heb een palletpompwagen en een motor takel gebruikt en 2 paar extra handen.
Met de voorkant van de wagen omhoog kan je de pompwagen met blok en bak eronder rijden.
Ik heb wel het stuurhuis los gemaakt…als je dit niet doet gaan er een paar remleidingen totaal andere vormen aannemen.

Het resultaat van de wissel is prettig.
Je krijgt geen stoplicht strepen trekker maar je rijdt gewoon vlotter met het verkeer mee.
Er is meer koppel beschikbaar bij een lager toerental en je hebt een extra versnelling.
Kortom het is een aanrader.

Niek

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook