Mijn Xantia (1999, 2.0i 16V pallas met 260.000 km op de teller) staat bij de dealer voor APK en 260.000 km beurt. Bleek vandeweek de LHM weg te lopen. Krijg net offerte voor reparatie, totaalbedrag € 1.510,- euro.
Hier specificaties voor reparaties:
basisbeurt + pollen-,lucht en bezinefilter en bougies: 415 euro
distributieriem: 419
2 banden: 113
retourslang veerpotten: 55
Stuurleiding, schalkelstang rubber, filter LHM: 507
Tsja, wat is dan wijsheid?? Doen of iets bijleggen en Xantia met ton minder op de teller kopen. Of loopt een Xantia met gemak richting de 4 ton? Ik vind het een lastige beslissing. In de buurt staat bij Citroen dealer een Xantia Break te koop uit 2000 ook pallas (maar dan 1.8 motor) voor 1950 + 300 euro rijklaar maken inclusief nieuwe apk.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Komt er ook nog 300 euro BTW bij?
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
zo even vlot kijkend is dit, behalve de stuurleiding, allemaal normaal onderhoud. Misschien wat veel zo in 1 keer, maar toch niet vreemd voor een auto van deze leeftijd met 2,5 ton op de teller….
Is inclusief BTW maar kan nog 185 bijkomen als waterpomp vervangen moet worden. Dus ik reken op 1700 incl. BTW.
Zonder het stuurhuis verhaal waren de kosten zo’n 1.000 geweest en had ik m gelijk laten maken. Nu is het stuurhuis verhaal gekomen, waarschijnlijk passen bij leeftijd en km-tal, maar wat krijg ik dan de komende tijd nog meer wat kapot gaat “en niet zo gek is voor een auto met bijna 3 ton op de teller”.
Dan kan ik misschien beter 2.000 uitgeven voor een Xantia Break met 170.000 op de teller.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik denk dat jij het beste weet of die het waard is of niet. Heeft die recent al (groot?) onderhoud gehad, komen er nog dingen aan, rijdt die verder goed, is het naar je zin?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
met grote kans dat het zwarte onderhoud er ook aan komt.Dan loop je ook achter de feiten aan denk ik
Citroen c32 Hilton XLS
Auto krijgt altijd zn beurten bij de dealer volgens het boekje. Daar buiten geen grote dingen wel kleinere zaken als dashboardlampjes die het niet meer doen, afstandsbediening die het niet meer doet (100 euro), knipperlichtrelais die soms hart tikt en een airco die lekt.
geoarthc35 schreef:met grote kans dat het zwarte onderhoud er ook aan komt.Dan loop je ook achter de feiten aan denk ik
Hoe bedoel je dat? Ik snap m even niet.
vaak als er een distrbutiewissel e.d aankomt wordt de auto weggedaan,bij het laten doen dealer,garage is dit over het algemeen een dure klus vandaar het woord zwart onderhoud.
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De dealer is natuurlijk niet de meest voordelige keuze hé... er zijn zat onafhankelijke citroenspecialisten die die xantia voor minder kunnen fiksen. Een 13 jaar oude auto bij de dealer laten onderhouden is mijns inziens niet altijd de juiste keuze.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:De dealer is natuurlijk niet de meest voordelige keuze hé... er zijn zat onafhankelijke citroenspecialisten die die xantia voor minder kunnen fiksen. Een 13 jaar oude auto bij de dealer laten onderhouden is mijns inziens niet altijd de juiste keuze.
Betrouwbare betaalbare adressen in omgeving Utrecht (Houten) zijn altijd welkom. Ben ooit op dealer overgestapt nadat deze bij zo’n gratis wintercheck constateerde dat mn Xantia een liter te weinig motorolie had. Ik had net de week daarvoor beurt laten uitvoeren bij de garage waar ik de Xantia gekocht had.
Morgen krijg ik te horen wat ik voor een Xantia Break moet betalen (ton minder op de teller) met inruil van mn huidige Xantia.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat ik lees aan werkzaamheden is voor een beginnende sleutelaar met de vraagbaak er bij best te doen. Bespaart je een hoop geld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Roest en verdroogde rubbers horen bij elke auto van 10-15 jaar oud.
Kilometerstand heeft daar niet zoveel invloed op, binnenslapen wél.
Boven de 300.000km kom je ook nog aan wielophanging en wiellagers…
Boven de 400.000km aan versnellingsbakken en motoren.
Hoeveel kilometers per jaar je maakt is een interessante: bij weinig kms kun je beter overstappen op een jongere auto, bij veel kms heb je nog behoorlijk plezier van je investering!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik denk dat de bandenprijs die je noemt niet voor twee banden is, maar voor één… Michelin 185-65-15 H.
Grt Martijn
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
ff schrikken, die bedragen die voor dat soort onderhoud worden gevraagd…
Die waterpomp bijv. kost after market iets van 35 euro, en de montage ervan is een kwestie van minuten als die riem er toch af ligt. Mijn advies: vindt een handige sleutelaar en vergeet de dealer. Je motor olie peil kun je zelf daarna ook wel even checken lijkt me! Succes met je beslissing name.
Om antwoord te geven op een vraag: we rijden zo’n 15.000 tot 20.000 per jaar met de Xantia.
En de bandenprijs is voor 2 banden, geen Michelin dus.
Een nachtje slapen helpt. 1700 is teveel voor deze Xantia. Voor 1500 staat er bijv. een 2 jaar jongere Xantia te koop met 180.000 km. Dus optie is dat door een ander te laten doen voor minder geld of een andere auto. Gewoon een ander, jonger type auto of een andere Xantia.
Mede omdat in febr. de 3e op komst is en mn zoontje van 5 dan verbannen wordt naar de middenplek op de achterbank en daar alleen een heupgordel heeft. Een Xantia break heeft in het midden wel standaard een 3 puntsgordel zie ik.