Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Aloha! Bij deze stel ik jullie voor aan Madame Morette, ofwel mijn XM II 2.0 TCT uit 1998.
Zoals de naam al doet vermoeden is deze dame uitgerust met Morette clusters, en heeft ze daarnaast een dakspoiler en twee sets velgen kado gekregen. Verder is ze geheel origineel; een VSX met veel extra opties af fabriek.
Technisch zijn er wat kleine zaken aangaande de electronica die ik nog eens aan moet pakken, het blijft tenslotte een XM. Mechanisch heb ik er vooralsnog geen grote problemen mee gehad op regulier onderhoud na (afkloppen!!). Ze rijdt als een droom, en dat na een toch vrij behoorlijke 278000 km.
Aangezien foto’s meer zeggen dan ik kan typen: tot sprekens!
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Hey Erik!
Welkom hierzo!
Mooie Xm!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Beetje snel, maar kan het zijn dat ik jou vanmiddag rond kwart over drie in Tilburg op de Stappegoorweg heb zien rijden?
Mooie auto trouwens!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Bedankt! En dat klopt inderdaad! Zie daar ook het nadeel van een redelijk opzichtige auto…
Veni vidi zweefti
Kom je daar vaker? Want dan zullen we elkaar wel vaker spotten. Ik rij in een grijze BX, ook met Morette koplampen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Ik zag het op je Avatar ja! Nice!! Ik ben met enige regelmaat in deze omgeving te vinden ja Maar ik zal naar je uitkijken
Veni vidi zweefti
Ik ben er elke dag door de weeks, maar ik ga niet altijd met de auto. Als ik je de volgende keer zie rijden terwijl ik op de bus sta te wachten dan zal ik even zwaaien!
Ik moet trouwens wel zeggen dat die velgen van de onderste twee foto’s erg goed onder je XM staan.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
blitse kar! Veel geluk er mee
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
@Puffel: Thanks!!
@Marviin: Dank je De velgen op de onderste foto’s zijn Ronal Firehawks (kennelijk nogal zeldzame velgen), en de velgen op de bovenste twee foto’s zijn van Zender, en stonden destijds op de optie-lijst van de XM. Net als de Morette’s en de dakspoiler overigens. Dus momenteel is de auto ‘origineel’ Citroën
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Even weer een update; tijdje geleden.
Een paar weken terug kwamen er wat problemen bij elkaar: De koppelingskabel brak en er begon koelvloeistof te lekken. Mooi balen als je midden in de stad voor een verkeerslicht staat! Gelukkig was het avond en kon ik vrij rap de auto van de hoofdweg afduwen.
De volgende dag de auto op laten halen door mijn vader en bij zijn schadebedrijf neer laten zetten. Het speuren naar onderdelen kon beginnen, want de koppelingskabel alsmede de gescheurde koelingslang voor de turbo zijn een zeldzaamheid in tweedehandsland. Nieuw zijn ze ook al jaren niet meer verkrijgbaar.
Gelukkig vond ik van beide een mooi gaaf exemplaar bij onze grote vriend Van Gompel in Eindhoven!
Aangezien ik toch wat vrije tijd over had deze week, heb ik ook wat andere zaken aangepakt, zoals het voorste subframe compleet reinigen en roestbestendig maken, de electronica (zekeringen/relais) nakijken en invetten en de voorkant opnieuw uitlijnen met de Morette’s.
Allereerst de koppelingskabel vervangen van Madame. Bleek een relatief eenvoudig klusje te zijn, al is het wel flink priegelen.
Eerst moet er het nodige verwijderd worden om wat ruimte te hebben: Luchtfilter en LHM-reservoir sowieso, accu is handig en weinig moeite.
De aanzuigpomp van de LHM even in plastic gewikkeld, en toen even flink rotzooien met beugeltjes en moeilijk te bereiken moertjes. Wat connectors losgooien en slangen verleggen en je kunt er redelijk makkelijk bij. Voor het loshalen even de connector aan het pedaal loshalen, en vervolgens een hele flinke ruk aan de kabel geven. Het plastic gedeelte werkt niet echt mee, maar even verwarmen met een föhn om het wat plooibaarder te maken helpt enorm.
Vervolgens vervangende kabel weer terug plaatsen, nog meer gepriegel met de beugels, even LHM-filters schoonmaken als we er toch zijn, en vervolgens bak/accu/filter weer op zijn plaats zetten. Dan de kabel op spanning zetten, en de eerste keer even voorzichtig testen met de parkeerrem er op uiteraard. In één keer succes, niet slecht voor een eerste keer (en hopelijk laatste voor mezelf..). Op het gemakje een anderhalf uurtje werk.
Toen even met de koeling aan de gang gegaan. Aangezien de auto weer kon rijden op de brug gezet, en toen op zoek gegaan naar het lek…Nou…die was zo gevonden, aangezien het er gewoon letterlijk uit spoot! Iets groter gaatje dan ik vermoedde..
En ja je ziet het goed: het is die ietwat roze stroom tussen het stoom , die veroorzaakt wordt door de hete uitlaat. De (zoals verwachtte) turbokoeling. Gelukkig is ook deze slang best goed te bereiken, alleen wat groter en uitgebreider dan verwacht. Maar na een minuut of 10 pielen met slangenklemmen was ook deze eruit.
Overigens is het dus wel dat ik er toen pas écht achter kwam hoeveel koelvloeistof er in zo’n XM zit..damn.. Maar goed, vervolgens was het de bedoeling om de bumperbalk te vervangen door een nieuw exemplaar. Maar helaas…Toen ik het zootje aan het demonteren was bleken de twee steunen aan de zijkant van het frame (Waar de bumper aan bevestigd wordt dus..) zodanig krokant, en daarmee de bouten dus zo vast geroest, dat ik het niet aandurfde om door te zetten. Op de foto’s zie je waarom:
Zoals je zeker op de onderste foto kunt zien: Krokant. Bij een volgende XM - sloopmeeting eens even in de weer gaan met slijptol om de betreffende beugels te bemachtigen, en eventueel een nieuwe voorbumper aangezien de beugels in de bumper ook al aardig rot zijn. En dan over een paar maandjes maar weer een keer alles eraf…begin er handig in te worden hahaha
Maar goed, daarna maar aan de onderkant begonnen, om deze zuiver en zoveel mogelijk roestvrij te krijgen. Na een uurtje of anderhalf flink in de weer te zijn geweest met reiniger en staalborstel was het al een behoorlijk aanzicht.
De roest tot op het moedermateriaal verwijderd, daarna ontvet en vervolgens behandeld met Rustox. Leuk spulletje: trekt in de poriën van de roest, gaat daar een reactie aan en vormt een soort van epoxy. Ook op het oppervlak vormt een epoxy-achtige beschermlaag. Op het laatst even aangebracht, kan het over de nacht mooi uitharden, en kan ik morgen in de ochtend er met een spuitbus een mooi matzwart laklaagje op aan brengen.
Dat de balken zo glimmen en vet lijken komt dus door de Rustox, moet paar uur uitharden.
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
De volgende dag veel kunnen doen; zoveel zelfs dat ik een dag eerder klaar ben dan geraamd!
Het begon vanmorgen zoals gister geëindigd met een verse laklaag over het voorste subframe. Even mooi de boel gereinigd, alles zoveel mogelijk afgeplakt en hop, laagje lak erover. Hierna op de verstevigingen bij de wielen nog een extra laag Bitac eroverheen gezet tegen de steenslag en hardnekkige roest. Dit in combinatie met de Rustox moet toch wel voor een paar jaartjes de roest tegenhouden.
Laklaag lokaal verwijderen voor betere hechting van de Bitac:
Terwijl de Bitac aan het drogen was met de verlichting begonnen, en de stadsverlichting gemonteerd. Nu had ik alle vier de aanwezige stadslichten kunnen laten branden zodat er ten alle tijde 6 lampen branden aan de voorkant, maar dan krijg je weer geneuzel met de keuring etc, en daar had en heb ik geen zin in. Dus jammer maar helaas; twee stadslichten aan de voorzijde: links één en rechts één.
Na dit gedaan te hebben alle zekeringen nagelopen en andersoortig grut. Zaten allemaal mooi vast aangedrukt zoals verwacht, en ook met het invetten kwam ik geen verrassingen tegen. Ondertussen was de Bitac droog genoeg, en meteen even de losse bout van de uitlaat vastgezet.
Hierna het koelsysteem afgevuld met verse vloeistof, en het zootje flink warm laten worden. Geen lekkages geen rook meer uit hoeken en gaten: Mission succes! Vloeistof pomp mooi rond, bouwt goede druk op, en beide ventilatoren springen afhankelijk omstandigheden op het juiste moment aan. Wat is het toch heerlijk als alles gewoon doet wat het moet doen!
Toen was het tijd voor de lunch, en met de volle maag en een frisse koffiekick begonnen met de voorzijde weer te monteren. Aangezien ik lekker de tijd kon nemen deze keer, eens flink wat energie gestoken in het uitlijnen en bijschaven van de Morette’s.
Na uitgebreide bestudering van de situatie ben ik wat tikken uit gaan delen op de bumperbalk, zijn er wat gaatjes iet ruimer gemaakt om te kunnen schuiven en zijn de voorschermen even los geweest.
Alles bij elkaar toch ruim een uur aan het schuiven geweest, maar goei werk heeft tijd nodig zoals ze zeggen.
Na plaatsing van de twee koplampen de grille erbij gepakt. Ook hier weer het nodige geschuif nodig, aangezien ook deze compleet opnieuw uitgelijnd moest worden. Weer een drie kwartier kwijt Waar ik me bij de grille al vanaf dag één aan stoorde was dat ik destijds vanwege tijdgebrek niet de mogelijkheid had om de randen netjes af te werken. Er waren nogal groffe overblijfselen van het aanpassen, en die stoorde in de vloeiende lijn van de zijkant, alsook aan de voorkant bij de grille. Dit kwam ook de evenwijdigheid niet ten goede.
Nadat de randen netjes afgerond waren met een luchttol, het zaakje afgeplakt en met een fris laagje zilver afgewerkt. Na het drogen weer gemonteerd, en alles weer strak vastgezet.
Getracht de grille zoveel mogelijk de lijn van de Morette’s laten volgen, maar 100% is welhaast onmogelijk. Desondanks zijn links en rechts nu elkaars spiegelbeeld, en lopen de naden nu over de gehele voorzijde mooi evenwijdig en zoveel mogelijk in lijn met de rest van de auto.
Zo. Enige wat ik nu nog ga doen is vanmiddag even naar de garage om even een code uit te laten lezen en resetten van de vering. Het euveltje van vorig jaar dat de linkervoorpoot niet ver genoeg inveert met drempels en dergelijke is met het koude weer terug gekomen. Aangezien het toen een storing betrof, zal het nu ook weer een storing betreffen. If so: easy fix. Hoe dan ook; over een paar maanden daadwerkelijk de bumperbalk vervangen, en dan gaan we ook het veersysteem even rigoreus aanpakken.
Veni vidi zweefti
Maar waarom heb je er niet even een extra schakelaartje tussen geknutseld zodat je tijdens de keuring die extra 2 stadlichtjes even uit kunt zetten?
Dat heb ik ook gedaan.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Doe ik misschien nog Coen, maar had er op dat moment eerlijk gezegd niet echt veel zin in. Voelde een beetje als de goden verzoeken toen alles gewoon lekker prima verliep Eerst even de keuring doorkomen in april. Daarna is het een leuk thuisklusje op een zonnige middag
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Prachtige XM! Ook met die Morettes, zalig!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Prachtige en begerige auto!!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Mooi werk Erik! En madame ziet er steeds beter uit!!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!