Zaterdag heb ik mijn adal’s aan de linkerkant vervangen (ze waren echt naar de klote) 3 weken geleden heb ik een fikse benzine lekkage gehad nadat ik afgetankt had . Er zat een gaatje in de kunstofslang van de tank ontluchting en na het aftanken kwam daar een straaltje benzine uit door de hevel werking. Omdat ik na het tanken mijn banden spanning ging controleren merkte ik dat gelukkig want we waren net op weg naar de familie voor de Sinterklaas (benzine spoot op de band en zou zo alles onder gespetterd hebben en dan een hete uitlaat Brrr)
Snel een pleister er opgezet en naar de gereedschaps winkel daar een stuk rubberslang ,zoals er een stukje verder een op zit) er op gezet.
omdat het een cm of 20 lang was heb ik de slang een stukje richting reserve wiel verlegd en opnieuw ge-ty-rapt
Ik dacht dat de oorzaak een stuk tak was die liggen hier in de polder na harde wind wel eens op de weg.
Maar zaterdag zag ik dus dat door de speling de band (185 -er) de carosserie had geraakt ter plekke waar de slang gezeten heeft.Hij heeft niet constant aangelopen maar waarschijnlijk alleen in de rechterbochten
Dus pas op met versleten adal’s (zeker met bredere banden)en leg voor de zekerheid je ontluchtings leiding om want hij zit normaal dus al erg krap let wel ik heb een 66 ltr tank .
het weg en veergedrag is ook gelijk weer veel beter
MVG; Eric een gewaarschuwd mens teld voor 2
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
wat een drukdoenerij…..
als je normaal onderhoud pleegt, zelf of door een garage, gebeuren dit soort dingen niet!
anders hebben we volgende week bijvoorbeeld een topic..
let op versleten banden slipgevaar
ofwel met versleten dingen doorrijden geeft uiteraard gevaar.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik zie hat als een extra reden om op tijd je ADALs te vervangen Geheel onzin is het dan ook niet. Op zich moet je je auto goed onderhouden, maar soms gebeurt het dat je tijdelijk iets minder te makken hebt en daarom even moet bezuinigen op onderhoud.
Schijt aan originaliteit.
Re: waarschuwing Pas op!!!! Adals
ericbx schreef:Zaterdag heb ik mijn adal’s aan de linkerkant vervangen (ze waren echt naar de klote) 3 weken geleden heb ik een fikse benzine lekkage gehad nadat ik afgetankt had . Er zat een gaatje in de kunstofslang van de tank ontluchting en na het aftanken kwam daar een straaltje benzine uit door de hevel werking. Omdat ik na het tanken mijn banden spanning ging controleren merkte ik dat gelukkig want we waren net op weg naar de familie voor de Sinterklaas (benzine spoot op de band en zou zo alles onder gespetterd hebben en dan een hete uitlaat Brrr)
Snel een pleister er opgezet en naar de gereedschaps winkel daar een stuk rubberslang ,zoals er een stukje verder een op zit) er op gezet.
omdat het een cm of 20 lang was heb ik de slang een stukje richting reserve wiel verlegd en opnieuw ge-ty-rapt
Ik dacht dat de oorzaak een stuk tak was die liggen hier in de polder na harde wind wel eens op de weg.
Maar zaterdag zag ik dus dat door de speling de band (185 -er) de carosserie had geraakt ter plekke waar de slang gezeten heeft.Hij heeft niet constant aangelopen maar waarschijnlijk alleen in de rechterbochtenDus pas op met versleten adal’s (zeker met bredere banden)en leg voor de zekerheid je ontluchtings leiding om want hij zit normaal dus al erg krap let wel ik heb een 66 ltr tank .
het weg en veergedrag is ook gelijk weer veel beter
MVG; Eric een gewaarschuwd mens teld voor 2
@ericbx: inderdaad. Je kunt aan de linkerkant ook last krijgen van doorgesleten hogedrukleidingen; da’s ook niet al te grappige gevolgschade.
@oldenhage: och, een waarschuwing voor dit wellicht onbekende fenomeen kan helemaal geen kwaad toch? Het levert je mogelijk alleen maar klandizie op van mensen die besluiten het defect tóch ruim vóór de APK op te laten lossen.
Hoe onwetend mensen (en garages) kunnen zijn: Ik heb eens gekeken naar een BX waarvan de achterbanden recent door een garage waren vervangen door smallere exemplaren. Waarom? Omdat de adallen waren versleten en de banden in de bochten aanliepen met de caravan erachter…
Ich bin ein Breaker
Auw je doet me pijn
Nou ik mag wel zeggen dat mij chic echt wel vertroeteld word .
10k olie en filter verversen , 15k filters lhm ,20k bougies en luchtfilter
30 k lhm olie verversen , elk jaar een grote beurt vorig jaar adals rechts vervangen links was toen speling vrij, afgelopen jaar , nieuwe schijven + blokken voor ,achterschijven afgedraaid (roestrand ) en nieuwe blokken . Nieuwe achterbanden , nieuwe V-snaar hydrau pomp , blauwe olie en bollen op druk bij renard , nog wat dingetjes tussendoor En nieuwe handrem kabels en die van de koppeling gezet
Al vier jaar komt ze zonder aanmerkingen door de apk
Lagers verrot betekend bij mij dat er speling op zit de kooien waren nog intakt en de speling was aan de buitenste rand van het wiel 1cm
Ik denk dat er BX-en rond rijden met wel meer speling.
Die slang zat dus behoorlijk triky en tot 4 jaar geleden was deze auto bij de dealer in onderhoud.
Ik wens niemand een affikkende auto toe dus daarom deze waarschuwing
MVG; Eric
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ericbx schreef:Ik wens niemand een affikkende auto toe dus daarom deze waarschuwing
MVG; Eric
Gelijk heb je, er zijn genoeg beginnende BX-rijders die er niet eens bij stil staan dat ze kunnen slijten.
oldenhage schreef:wat een drukdoenerij…..
als je normaal onderhoud pleegt, zelf of door een garage, gebeuren dit soort dingen niet!
anders hebben we volgende week bijvoorbeeld een topic..
let op versleten banden slipgevaar
ofwel met versleten dingen doorrijden geeft uiteraard gevaar.
Beetje hautain, deze reactie. Jij kan als dealer ook best een slijtende ADAL missen, die met een onderhoudsbeurt nog goed lijkt. Deze kan binnen 3 maanden na een onderhoudsbeurt echt scheef gaan staan, terwijl de klant misschien pas 3 maanden of 9 maanden daarna terugkomt voor onderhoud. In een half jaar of een jaar (afhankelijk van het onderhoudsinterval) kan een hoop gebeuren. Dan loopt die klant van jou hetzelfde risico. Niet elke klant rijdt zodanig dat ie het gelijk door heeft dat er iets geks aan de hand is met de ADAL. Je hebt ook van die types die het niet erg vinden dat een band bij 120 gaat trillen door onbalans (dat rijd ik toch bijna nooooit)..
Het enige dat onzeker is dat een BX van 10 jaar of ouder (dan komen de ADALS) langer dan een half jaar geen garage van binnen ziet).
Het lijkt me niet overbodig om nog eens op bovenstaande gevaar te wijzen. Zeker voor de mensen die hun 10 jaar oude BX niet meer door de dealer laten onderhouden).
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:
...... Zeker voor de mensen die hun 10 jaar oude BX niet meer door de dealer laten onderhouden.
Maar bijvoorbeeld door een willekeurige fast-fitter die zijn werk aardig kwik uitvoert….
Dit zijn BX-specifieke zaken, niet iedereen heeft daar kijk op.
mpostma schreef:Je hebt ook van die types die het niet erg vinden dat een band bij 120 gaat trillen door onbalans (dat rijd ik toch bijna nooooit)..
Die van mij trillen dus bij 130, erg vervelend.. Toch maar eens terug naar de kwikfit om ze opnieuw (onder garantie!) te laten balanceren.
deur63 schreef:mpostma schreef:Je hebt ook van die types die het niet erg vinden dat een band bij 120 gaat trillen door onbalans (dat rijd ik toch bijna nooooit)..
Die van mij trillen dus bij 130, erg vervelend.. Toch maar eens terug naar de kwikfit om ze opnieuw (onder garantie!) te laten balanceren.
Dit was toch meer een zijspoortje. Sommige mensen hebben ook niet door dat de ADALS versleten zijn. Dat de auto totaal niet meer de bocht omwil en hardstikke instabiel is valt niet op omdat ze de auto niet kennen. Dan ben je idd van je garagist afhankelijk om te vernemen dat de ADALs versleten zijn.
@deur63: ga eens naar een “echte” bandenspecialist en laat ze daar eens goed uitbalanceren.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Wat ik bedoel… heel veel slijtage´s die niet vroegtijdig opgelost worden kunnen gevaarlijke situatie´s worden.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
deur63 schreef:Die van mij trillen dus bij 130, erg vervelend.. Toch maar eens terug naar de kwikfit om ze opnieuw (onder garantie!) te laten balanceren.
Kicken in Voerendaal. Een ECHTE bandenspecialist.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Bij de Xantia zijn het de voorste retourleidingen die aan gaan lopen bij de bestuurderskant.
Ook de handremkabel van de bx aan het wiel aan de bestuurderskant slijt af door je (brede) banden. Niet zo super overnagedacht.
Moet ook mijn ADAL’s nog eens vervangen, ze kraken een beetje en hij veert niet zo soepel als zou moeten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het enige dat onzeker is dat een BX van 10 jaar of ouder (dan komen de ADALS) langer dan een half jaar geen garage van binnen ziet).
Dat komt door de BX zelf… weet je nog? “Loves driving, hates garages?”
Harm schreef:Dat komt door de BX zelf… weet je nog? “Loves driving, hates garages?”
Ja, es war ein mal.. Er zijn gewoon bepaalde perioden waarbij een BX erg veel aandacht nodig heeft, dus adals, koppeling, diverse hydraulische troep. dat komt allemaal tegelijk.
Je moet wel even in je achterhoofd houden dat en BX eigenlijk maar een leven heeft van 150.000 kilometer. Daar is hij op gebouwd, daarom gaat je onderhoudsboekje ook maar tot 150.000 (diesels verder uiteraard, 300.000 dacht ik). Tot de 150.000 gaan BXen relatief weinig naar de garage. 175.000 pas koppeling, dus in die zin klopt “loves driving, hates garages” wel.
kijk ik weet dat mijn onderhoud gewoon goed is .
die leiding heeft gewoon altijd dicht bij het wiel gezeten
Als er dingen aan onze auto zijn worden die altijd zo snel mogelijk door mij verholpen . Als mijn vrouw (die rijd vaker in de auto als ik) iets gehoord heeft of iets voelt ,ga ik gelijk op onderzoek.Want dan is er ook meestal wel iets . De Chic had geen raar weggedrag want zover was de slijtage nog niet (door langzame slijtage valt het natuurlijk ook minder op) en na vervangen voel je dat dan , vergelijk het met je bollen laten vullen.
Ik wil alleen mede BX rijders helpen daar is dit Forum toch voor !!!!
Kijk als je dan afgezeikt word dan zullen een aantal mensen dus gewoon afhaken en dit soort weetjes niet meer vertellen.
MVG; Eric