Ik wil deze week de olie verversen en heb mij vandaag een nieuw filter aangeschaft bij Citrotech incl de pakkingen.
Nu moet ik nog olie halen 20w50 maar wat zit daar een verschil in en dan vooral de prijs. Ik zit zelf te denken aan Kroon.
7 liter voor 68 euro
Kroon oil Classic Multigrade 20W50 is een hoogwaardige minerale multigrade motorolie voor klassieke benzine motoren.
De Classic Multigrade 20W50 is eveneens geschikt voor klassieke dieselmotoren van personenwagens en lichte bestelwagens. Classic Multigrade 20W50 kan uitstekend toegepast worden in klassiekers van de jaren zestig, zeventig en vroege jaren tachtig welke een SAE 20W50 motorolie voorschrijven.
Is deze olie goed! iemand hier ervaring mee of toch een ander soort goedkoper ook goed genoeg.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Valvoline heeft ook een 20W50, betaalde ik laatste keer (begin van t jaar) 32 euro voor, voor 5 liter.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kroon is perfect.
Let op: Bij aftappen NIEt de aftap plug gebruiken. Als je die draad kapotmaakt kan je blok eruit…
De draad is op 1 plaats byzonder dun om te zorgen dat alle olie eruit loopt. dus een beetje vastzittende bout molt die draad in notime…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goede ervaringen met Kroon olie. Ik had met Kroon olie bij warme motor een duidelijk hogere oliedruk dan met Valvoline.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ik weet niet hoe de oliedruk bij warme motor bij Kroon is, maar bij Valvoline vind ik het met name vrij laag bij stationair draaien. Bij 600rpm gaat soms zelfs t olielampje even branden. Bij 800 rpm, ongeveer 1 bar, maar bij 2500 en hoger tegen de 4 aan.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Even een gewaagde opmerking:
Ik heb prima ervaringen met 15w40 motorolie van de Action, 9,50 € voor 5 liter. Is inderdaad iets dunner, dus prima voor de winter.
Daarnaast staat in het boekje van nieuwere DS-en dat er 15w40 in moet, dus kennelijk heeft Citroen later de motorolie aangepast naar 15w40 ipv 15w50.
Deze Action motorolie heeft perfecte specificaties voor een auto uit eind jaren 70, maar is niet goed voor moderne motoren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Heb hier een instructieboekje van een DS 20/21 uitgave september 1970 neem aan dat dit ook voor een 23 ie geld
motor carter olie 4,5 liter en na filter wissel 5 liter met Total Altigrade GTS 20w40
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland
Egbert schreef:Even een gewaagde opmerking:
Ik heb prima ervaringen met 15w40 motorolie van de Action, 9,50 € voor 5 liter. Is inderdaad iets dunner, dus prima voor de winter.
Daarnaast staat in het boekje van nieuwere DS-en dat er 15w40 in moet, dus kennelijk heeft Citroen later de motorolie aangepast naar 15w40 ipv 15w50.
Deze Action motorolie heeft perfecte specificaties voor een auto uit eind jaren 70, maar is niet goed voor moderne motoren.
Als je googlet op die motorolie om je alleen goede berichten tegen. Hoe het kan voor die prijs is me een raadsel en als je het hoofdmagazijn van Action ziet moeten ze vermogens verdienen.
bogaard77 schreef:
Let op: Bij aftappen NIEt de aftap plug gebruiken.
Als ie niet te vast zit zou ik de aftapplug gewoon gebruiken hoor!
Persoonlijk nooit problemen hiermee gehad.
Wel een goede waarschuwing voor als ie goed vast zit, dan kan je hem kennelijk beter met rust laten.
Je hoeft officieel ook niet bij elke verversing het filter te vervangen, dus de plug heeft wel een functie.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee officieel niet maar elke 10k verversen doe je die extra 30 euro erbij en doe je je filter ook….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Moet het niet elke 5000km volgens de boekjes? of is het later niet naar 7500 verhoogd?
Zijn er ook verschillende (kwaliteit) filters? een filter incl. de pakkingen 15,75 euro
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland
Nou, ik heb wel rommel voorbij zien komen.
De Purflux is in ieder geval goed.
Dan heb ik een goeie gehaald Purflux
Ik heb toch een beter gevoel bij de Kroon olie dus die maar meteen besteld op het net een mooi karweitje voor de zondag.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:Moet het niet elke 5000km volgens de boekjes? of is het later niet naar 7500 verhoogd?
Ja. Maar oliën zijn ook verbeterd door de jaren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Met de Action olie hou ik het inderdaad op verversen bij 5K en op LPG bij 7k5. Voordeel van moderne duurdere olie is inderdaad dat dan 10k acceptabel is.
Heb je filter al eens vervangen? Want hiervoor is wel enige kennis en studie nodig.
( schoon werken, volgorde ringen en veertje etc goed onthouden, O-ringen vervangen, zeefje lichten en rommel daaronder verwijderen, in carter kijken of ronde platte ring van oude filter niet achterblijft, pijltjes bij elkaar, centrale bout goed (maar niet te) vast zetten, oude pakkingresten pap pakking goed weghalen).
Succes en veel plezier met de lauwe olie in de mouw van je overall.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper