Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
afzeiken….. kom op zeg zulke lange tenen heb je toch niet….
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
voor mij komt de waarshuwing iig op tijd! ik heb nu ook breeje sjloefkes, 205-50-15 en ik weet dat een van mijn adals niet helemaal meer lekker is, dat viel me laatst op toen ik onder de auto lag om mijn uitlaat te repareren, mijn linkerachterwiel staat een tikkeltje schuin, ik wilde dit binnenkort gaan repareren, maar nu lees ik dat ik dat beter gisteren kan doen, ik hoor namelijk in een bocht naar rechts het wiel een beetje aanlopen in de wielkast, vanmiddag maar weer even eronder om te kijken hoe slecht het allemaal is.
maar 205 bandjes is ook wel overdreven, ik denk dat ik 190gers eronder laat leggen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:voor mij komt de waarshuwing iig op tijd! ik heb nu ook breeje sjloefkes, 205-50-15 en ik weet dat een van mijn adals niet helemaal meer lekker is, dat viel me laatst op toen ik onder de auto lag om mijn uitlaat te repareren, mijn linkerachterwiel staat een tikkeltje schuin, ik wilde dit binnenkort gaan repareren, maar nu lees ik dat ik dat beter gisteren kan doen, ik hoor namelijk in een bocht naar rechts het wiel een beetje aanlopen in de wielkast, vanmiddag maar weer even eronder om te kijken hoe slecht het allemaal is.
maar 205 bandjes is ook wel overdreven, ik denk dat ik 190gers eronder laat leggen.
Ik denk dat dat eerder komt door je 205 sloffen dan door je adals
Verbaas me dat dat uberhaupt past
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
oldenhage schreef:Wat ik bedoel… heel veel slijtage´s die niet vroegtijdig opgelost worden kunnen gevaarlijke situatie´s worden.
Was het maar zo simpel.
Adallen kunnen in vrij weinig tijd van “goed” tot “helemaal weg” zijn, da’s het gemene. Zet een BX met niet recent vervangen Adallen een maandje of twee stil in de buitenlucht (af en toe een bui) en ga ‘m dan eens goed belasten van achteren. Kans dat de Adallen om je oren vliegen.
Dat heeft helemaal niks met onderhoud te maken. Wie gaat nou zó preventief zijn Adallen vervangen? Dat kun je als garagist toch ook aan niemand verkopen?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
metro2005 schreef:[...] Ik denk dat dat eerder komt door je 205 sloffen dan door je adals
Verbaas me dat dat uberhaupt past
past prima hoor kan mn hele hand er nog tussen duwen op alle punten, en het is ook alleen in een bocht naar rechts (die dan ook scherp moet zijn) dat ik linksachter het een beetje hoor schrapen, bochten naar links kan ik zo hard pakken als ik wil (en natuurkundige wetten toestaan) zonder een geluid, ik kruip er dadelijk eens onder voor uitsluitsel, maar lijkt me toch wel dat de adal links naar de klote is, ook staat dát wiel een klein beetje scheef.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Adallen kunnen in vrij weinig tijd van “goed” tot “helemaal weg” zijn, da’s het gemene.
Ik heb een andere ervaring. Bij mijn BX-en kondigde het zich eerst af door gekraak e.d. bij de ADALS. Dat is het sein voor vervanging m.i. . Wanneer de wielen scheef staan ben je al te ver heen en is m.i. ook niet nodig. Bij mij trad het dus niet plotseling op.
Jeroen, die 3 BX-en break tot over de 350.000 km. heeft gereden.
toniclight schreef:Adallen kunnen in vrij weinig tijd van “goed” tot “helemaal weg” zijn, da’s het gemene.
Ik heb een andere ervaring. Bij mijn BX-en kondigde het zich eerst af door gekraak e.d. bij de ADALS. Dat is het sein voor vervanging m.i. . Wanneer de wielen scheef staan ben je al te ver heen en is m.i. ook niet nodig. Bij mij trad het dus niet plotseling op.
Jeroen, die 3 BX-en break tot over de 350.000 km. heeft gereden.
Dat gekraak kan zich voortijds aandienen maar het hoeft niet.
De laatste keer dat ik adallen voelde sneuvelen was dat volbeladen mét twinnyload + fietsen achterop. Bij vertrek (weekje vakantie) niks a/d hand, onderweg wiebelig geworden, bij terugkomst scheefstand.
De betreffende BX break staat nu overigens gestald op 343000; mijn woon-werk break staat nu op 427000.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
nog even terugkomend:
Ten eerste de lekkende beluchtingspijp van de BX welke door het wiel is door gesleten. Theoretisch gezien kan dit gevaar geven, in de praktijk heb ik het echter nooit meegemaakt. En je moest eens weten hoeveel CXen of ZX en er met een gescheurde vulpijp rondrijden. Nogmaals theoretisch gezien moet ik er ook niet aan denken. En je wil niet weten hoeveel Xantia’s lekken bij de verstuivers op een hete motor….
Dan de ADAL’S… ik bestrijd het dat een (let op) goed gemonteerd lager bij stilstand binnen drie maanden versleten is. En een versleten achterdraagarmlager voel je wel zeker aankomen, mits je juist controleert. Daar zit de fout denk ik. In de beginjaren van de BX met de lagers vanuit de fabriek zijn ook duizenden BX-en oud geworden zonder speling, juist omdat ze goed gemonteerd waren.
en dan nog een keer aan Karel;
Ik schreef:
Wat ik bedoel… heel veel slijtage´s die niet vroegtijdig opgelost worden kunnen gevaarlijke situatie´s worden.
Jij zegt:
Was het maar zo simpel.
snap je niet antwoord daarop niet helemaal.. want zo simpel is het wel. Neem aan dat ik geen voorbeelden hoef te geven.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Oldenhage schreef o.a.
En een versleten achterdraagarmlager voel je wel zeker aankomen, mits je juist controleert. Daar zit de fout denk ik.
Kun je vertellen hoe je de ADAL’s juist controleert?
Ik ben ook van mening dat het doorrijden met slechte bollen achter je ADAL’s ook doen slijten. Is dit juist gedacht?
Jeroen
toniclight schreef:Oldenhage schreef o.a.
En een versleten achterdraagarmlager voel je wel zeker aankomen, mits je juist controleert. Daar zit de fout denk ik.
Kun je vertellen hoe je de ADAL’s juist controleert?
Jeroen
Dat heb ik een paar weken geleden eens heel uitgebreid beschreven, maar welk topic was dat ook weer?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
ADAL´s controleren:
Systeem drukloos maken, op een brug bijvoorbeeld, en dan niet met uithangende wielen aan het wiel trekken, maar het ene wiel omhoog drukken of trekken, eventueel mbv een assteun, zodat het wiel in de rijstand komt. In deze stand controleren, dit is de stand waar de speling op komt.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:ADAL´s controleren:
Systeem drukloos maken, op een brug bijvoorbeeld, en dan niet met uithangende wielen aan het wiel trekken, maar het ene wiel omhoog drukken of trekken, eventueel mbv een assteun, zodat het wiel in de rijstand komt. In deze stand controleren, dit is de stand waar de speling op komt.
APK station doet het op vergelijkbare wijze op de smeerput
- zet auto in rijstand (motor uit)
- krik de achterkant op. Hoogteregelaar corrigeert waardoor de achterkant drukloos wordt.
- laat de auto weer zakken totdat de achterkant echt drukloos is.
- krik em nu weer op. Nu is ook de olie uit de veercilinders en kun je de draagarm ongehinderd met spierkracht op en neer bewegen.
- voel de speling in de rijstand. Door de tegenwerking van de stabilisatorstang is enige spierkracht of hulp wel gewenst.
De APK beunen die niet weten hoe de BX werkt zetten em in de hoogste stand en gaan dan voelen. Sja, zo komt ie wel door de APK
mpostma schreef:
Dat heb ik een paar weken geleden eens heel uitgebreid beschreven, maar welk topic was dat ook weer?
In het BX-draadje waar ik gisteren het stof weer af had geblazen. Titel was iets van: nu weer ADALS kapot.
oldenhage schreef:En je wil niet weten hoeveel Xantia’s lekken bij de verstuivers op een hete motor….
Wat zeg je me nou ? Is dat zo ja? heb je het hier over specifiek diesels, of kan dit ook voorkomen bij injectoren van 16 kleppers ? Is dat misschien (in mij geval)de reden van het af en toe es wat minder lekker lopen (vooral bij hogere snelheden ), en het idee te hebben weleens een benzinelucht te ruiken ?
Vertel es wat meer over, of moeten we dan naar onderwerp Xantia
Ton
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
open maar een nieuw draadje in Xantia gedeelte, zal ik er op antwoorden
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115