dit is een prachtige forum zoals ik pas leer!
na mijn vraag over bedrading heb ik er nog een: ik heb mijn koppeling twee keer vervangen, met hulp van twee DS specialisten (eentje in Engeland laatst, de andere in Nederland een paar jaar geleden. Ik sleutel mee want ik vind dit prachtig). Ik heb nogsteeds hetzelfde probleem van een schuddende koppeling. De eerste keer hebben we drukgroep en koppelingplaat vervangen. De tweede keer aleen de koppelingplaat maar niet het drukgroep want het zag er nog goed uit en de niewe die ik bij me had van Chyparse was een diafragma en niet het oude type wat erin zit. Mijn engelse specialist/vriend heeft niet de faciliteiten in zijn garage om het vliegwiel te “turnen” (“slijpen?”), dus hebben we dit niet gedaan. Vermoed ik het correct dat het hieraan ligt? Het zal in ieder geval verstandig zijn om de volgende keer het vliegwiel te meten voor tolerantie. Dit hebben we ook is een keer gedaan met de remschijven en maakte wat uit met schuddende remen.
vr. groet,
Hans
Hans Staartjes
Re: schuddende koppeling DS 20 1969 U.K.
hstaart schreef:Mijn engelse specialist/vriend heeft niet de faciliteiten in zijn garage om het vliegwiel te “turnen” (“slijpen?”), dus hebben we dit niet gedaan.
Afdraaien
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: schuddende koppeling DS 20 1969 U.K.
hstaart schreef:dit is een prachtige forum zoals ik pas leer!
na mijn vraag over bedrading heb ik er nog een: ik heb mijn koppeling twee keer vervangen, met hulp van twee DS specialisten (eentje in Engeland laatst, de andere in Nederland een paar jaar geleden. Ik sleutel mee want ik vind dit prachtig). Ik heb nogsteeds hetzelfde probleem van een schuddende koppeling. De eerste keer hebben we drukgroep en koppelingplaat vervangen. De tweede keer aleen de koppelingplaat maar niet het drukgroep want het zag er nog goed uit en de niewe die ik bij me had van Chyparse was een diafragma en niet het oude type wat erin zit. Mijn engelse specialist/vriend heeft niet de faciliteiten in zijn garage om het vliegwiel te “turnen” (“slijpen?”), dus hebben we dit niet gedaan. Vermoed ik het correct dat het hieraan ligt? Het zal in ieder geval verstandig zijn om de volgende keer het vliegwiel te meten voor tolerantie. Dit hebben we ook is een keer gedaan met de remschijven en maakte wat uit met schuddende remen.
vr. groet,Hans
Helaas Hans, je drukgroep is gaar. Wat je beschrijft is een klassieke klacht van de vingerdrukgroep, en alleen te verhelpen met een nieuwe, liefst originele vingerdrukgroep. Of je moet een gereviseerde kopen waarvan je zeker weet dat het er een van goede kwaliteit is!
Het slijpen van je vliegwiel zal helemaal NIETS helpen. De mooiste en beste oplossing is het vervangen van je vliegwiel door een nieuwtype vliegwiel waar je een moderne diafragma koppeling op kan monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Thijs,
dat wist ik niet.
Ik meen dat we de vliegwiel al een keer veranderd hebben met de kopelingrevisie in Nederland (Toon Langelaar in Borculo) want we hebben toen zoo’n Valeo startermotor geinstaleerd en daar moet je toch wat meer (of minder… weet niet meer) tanden voor hebben? Dus een nieuw type vliegwiel is ook anders? Is dat uiterlijk te merken? Mischien hebben die jongens in Borculo wel een “nieuw” vliegwiel te koop.
Hoe weet je of een vingerdrukgroep goede kwaliteit is?
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan lijkt het dat je een nieuw vliegwiel hebt. Trouwens waterman, Het kan wel degelijk ook aan je vliegwiel liggen! bij mij waren er Hitte plekken in ontstaan en daardoor dreunde trilde de koppeling. Na afdraaien was het weg!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Dan lijkt het dat je een nieuw vliegwiel hebt. Trouwens waterman, Het kan wel degelijk ook aan je vliegwiel liggen! bij mij waren er Hitte plekken in ontstaan en daardoor dreunde trilde de koppeling. Na afdraaien was het weg!
heb jij dan een oud model koppeling?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
als je eenmaal de boel uitelkaar heb dan kan je net zo goed een “DTI” (weet niet wat het in Hollands is) meter gebruiken om uit te vinden of je je vliegwiel moet afdraien. Het vingerdrukgroep was van Toon (Chyparse?) en leek uiterlijk nog prima eruit te zien met de laatste revisie. Aleen de koppelinplaat had hoog en lage plekken. Ik had ook een lek in het stuurhuis en dacht dat het vet daarvan iets ermee had te maken, maar er was geen teken van vet.
Hoe kan ik een nieuw type vliegwiel hebben met een oud type vingerdrukgroep?!
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hstaart schreef:als je eenmaal de boel uitelkaar heb dan kan je net zo goed een “DTI” (weet niet wat het in Hollands is) meter gebruiken om uit te vinden of je je vliegwiel moet afdraien. Het vingerdrukgroep was van Toon (Chyparse?) en leek uiterlijk nog prima eruit te zien met de laatste revisie. Aleen de koppelinplaat had hoog en lage plekken. Ik had ook een lek in het stuurhuis en dacht dat het vet daarvan iets ermee had te maken, maar er was geen teken van vet.
Hoe kan ik een nieuw type vliegwiel hebben met een oud type vingerdrukgroep?!
Hans
Dat is een tussen model. Wel een starterkrans voor een moderne starmotor ( valeo dus) maar nog een oud model vingerdrukgroep.
Het echte nieuwe type vliegwiel is vanaf model jaar 1973 standaard op alle modellen, maar werd al vanaf 1970 gebruikt op auto’s met 5 bak en op alle injectie modellen.
dat is een hele verbetering ten opzichte van de vingerdrukgroep.
Overigens kun je een drukgroep nooit alleen visueel controleren, je kunt immers niet bepalen of de spanning van de veren van de vingers gelijk is, en of de boel gelijkmatig wordt belast.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman771,
bedankt. Ik keek net door het Chyparse catalogus en kon geen vliegwiel vinden dus neem aan dat dit een gebruikte (nieuw type uiteraard) zal moeten worden. Hebben ze een nummer of iets typerend waarvan je weet dat het nieuw type zijn? Heeft het zin om hem meteen te laaten afdraien?
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hstaart schreef:Waterman771,
bedankt. Ik keek net door het Chyparse catalogus en kon geen vliegwiel vinden dus neem aan dat dit een gebruikte (nieuw type uiteraard) zal moeten worden. Hebben ze een nummer of iets typerend waarvan je weet dat het nieuw type zijn? Heeft het zin om hem meteen te laaten afdraien?
Hans
Nieuw zijn ze inderdaad niet te koop, dus een goede gebruikte is prima, en je kan hem natuurlijk laten opmeten en indien nodig laten slijpen.
Let wel op, als je een nieuwtype vliegwiel in je 69-er gaat monteren heb je ook nog wat andere zaken nodig:
De hevel waaraan het druklager zit is anders, het druklager is anders.
heb je een halfautomaat dan moet je ook een andere koppelingcilinder, heb je een handbak dan moet je een andere koppelings kabel en hevel.
Succes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hevel= “bell housing”?
jeetje. Geen wonder dat dat niet eerder was gedaan. Ik heb inderdaad een half automaat.
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hstaart schreef:hevel= “bell housing”?
jeetje. Geen wonder dat dat niet eerder was gedaan. Ik heb inderdaad een half automaat.
hevel is NIET Bell-housing, maar zit wel in de Bell-housing!
De hevel is de vork waarmee het druklager tegen de drukgroep wordt aangedrukt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waterman, hoeveel typen hevels zijn er? heeft een 73’er ds21 een andere dan een 2300?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Waterman, hoeveel typen hevels zijn er? heeft een 73’er ds21 een andere dan een 2300?
je hebt de volgens mij 3 of 4 verschillende hevels.
De Hevel voor de DS 2100 en 2300 met een diafragma koppeling zijn gelijk. Voor de ecxate gegevens zie het onderdelen boek….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
en mocht je het weten, hoeveel tanden zitten er op een starterkrans zoals de mijne (met de Valeo startmotor)?
Hans Staartjes