Jongeheren,
Hoe krijg ik die afvoerslangen van het schuifdak weer schoon?
`t Liefst zo , dat niet het hele schuifdak er uit moet
Zitten nu een beetje verstopt , krijg water naar binnen , vooral in de bochten .
Iemand ervaring hiermee?
Alvast bedankt ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met perslucht?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
je kan het hemeltje vooraan losmaken. Dat houdt in: zonneschermen, handgrepen aan plafond, klein centraal zonneklepje, verlichtingsunit en zeker de 2 vijsjes die je van buitenaf moet losdraaien om nog een stukje hemel los te krijgen…
Deze 2 vijsjes zitten aan de afwateringgoot. Wordt wel duidelijk als je je schuifdak openschuift en van buiten er eens naar kijkt.
Zo valt de hemel een beetje naar beneden, en dan zie je de 2 slangetjes al zitten en kan je ze loskrijgen.
Ik heb dus eerst getest of de mijne weldegelijk vol zaten door water in de goot te gieten en dan te kijken of het water onderaan de auto eruit stroomt.
Bij mij lekt het dus aan de bevestiging van het motortje, morgen even verder kijken hoe ik dat kan verhelpen.
Veel succes!
Ja , perslucht kan , maar dan verplaats je de rommel ook meer naar opzij , zodat het er later alsnog in komt.Is wel het snelst natuurlijk.
Vijsjes , ik heb moeten googelen om op te zoeken wat dat betekent , haha
Kwam uit op imbusboutje.
Die heb ik nog nooit losgehaald bij het demonteren van een schuifdak .
Is dat wel nodig?
En achter zitten volgens mij ook nog 2 afwateringsslangen, die zouden toch eigenlijk ook wel schoon moeten worden. Of vergis ik me nou?
Waar loopt het water uit , als je van bovenaf water in de bak gooit?
(Dan weet ik waar ik ongeveer de slanguiteinden kan verwachten zie je .)
Zat zo `es te kijken naar wat oude foto`s van zo`n schuifdak ( met dank aan IeksEmmu!) , maar er van binnenaf bijkomen met een stofzuiger is ook niet echt te doen , die geleidingsrailen zitten er voor .
Bij de pijlen zie je nog net de buisjes waar de slangen op moeten.
Groet, en bedankt voor `t meedenken tot nu toe,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als je 1 keer weet waar de slangetjes uitkomen, is het verstandiger te proberen vanaf die kant met perslucht of schoon water door te blazen/spoelen. Het is makkelijker de verstopping weer achteruit te persen, dan met alle geweld vooruit. Het zit niet voor niets verstopt tenslotte.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ha Dirk,
Ik heb nu ook een badje in het dak.. en moet eraan geloven.
Maar zitten er nu aan de achterzijde ook nog afvoer slangen? Dat kan ik op je foto net niet goed zien.
Hoi, Matthijs
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik heb ooit van Xsara Coupe een XM-schuifdak overgenomen: ook aan de achterkant zaten afwateringsslangen. Die leidden naar de achterste wielkasten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Inderdaad , precies zoals Rens zegt .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij mij lukte het aan de voorkant met perslucht. Perslucht houdt het risico in dat je het slangetje los blaast en dan ben je de sjaak,
Aan de achterkant heb ik een tijd zitten pielen in de hoeken, want daar zie je niet wat je doet, tot een rvs draad ineens een stuk verder wilde. Daarna geen last meer gehad.
Intussen heb ik een video endoscoop bemachtigd, dus daarmee moet het een fluitje van een cent zijn.
De kleinste probe is 6 mm, waarmee je in de kleinste hoekjes kan zien wat er zit.
Als iemand het daarmee wil proberen is hij welkom. (033)
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb nu ook een badje in het dak.. en moet eraan geloven.
Weet iemand waar die slangen, die aan de voorkant van het dak zitten, uitkomen ??
Is dat onderaan de A-stijl ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Beste,
De slangen aan de voorkant lopen door de A-stijl en als ik me niet vergis komen ze uit in de parafan. Vlakbij de plaats waar de afwaterslangen van de parafan weer verder naar beneden gaan. (Zoals wellicht bekend in de achterzijde van de voorwielkasten)
Het onderhoud van het schuifdak is mij alleen gelukt door de hele hemel eruit te halen.
Succes.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Maar doordat de achterste afvoerslangen vaak lager liggen zijn die eigenlijk altijd het probleem.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
En bovendien langer. Lager en langer.
Maar als je alle mos en aangroei uit je dak wilt verwijderen om herhaling te voorkomen moet het er toch uit…
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!