Beste forumleden,
Voor het eerst een prestige cx uit 1982 aangeschaft.
De bobine kabel eraf getrokken en testbougie gebruikt maar geen vonk
De auto staat al een jaartje stil, maar wat zit die bobine moeilijk weggebouwd en wat een hoop stekkers?
Waar moet ik wat meten? Iemand tips?
Wat voor een CX is het?
Waar ik mee begin is de onsteking rechtstreeks op de accu aansluiten.
Weet je tenminste dat er geen problemen zijn met contact slot.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Het is een ik denk 2400 cc motor met mechanische injectie.
Ik weet dat op een van de stekkers plus contact zou moeten komen,
Dus daar zou ik mee kunnen beginnen.
Het lastige is dat de auto snel weg moet en ik durf hem nu niet te slepen
Wat kan ik doen?









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Waar staat de CX? Misschien kan een forummer even en handje helpen? Gezien het feit dat het ding een tijdje stil stond, kan het van alles zijn: corrosie van stekkers/verbindingen, contactpunten, rotor, bougiekabels, vocht in verdeler, van die dingen. Er zit weinig anders op dat al die punten na te lopen. De kans het het contactslot het opeens laat afweten lijkt me klein, zeker als dat eerder geen problemen gaf.
Wat slepen betreft, als de wagen geen drempels hoeft te passeren is verplaatsen wel een optie. Misschien ook mogelijk: met een fitte accu starten wil de wagen nog wel iets hoger brengen, ook al slaat ze niet aan.
Succes,
Hans
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
CXén hebben nooit mechanische injectie. Geen enkele citroen trouwens.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Neuh, maar ‘k denk dat hij de gewone verdeler met contactpunten en rotor heeft…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een cx met een injectiemotor heeft nooit contactpunten maar altijd een elektronische ontsteking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, dus check de module die onder de bobine zit en de aansluitingen daarop. ‘Even’ de rechter koplamp eruit halen, dan kun je goed bij de bobine. Die zit in een aluminium huis gebouwd en daaronder zit de ontstekingsmodule. 10 tegen 1 dat daar een stekkertje gecorrodeerd is, of los.
Edit: heb je wel massa gemaakt met de bougie of de losse kabel dichtbij massa gehouden toen je ‘m buiten de motor testte? Je moet wel zeker weten dat het aan de ontsteking ligt, voordat je alles gaat losmaken. Lullig als het daarna toch iets anders blijkt te zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Kijk, daar heb ik nu weer niet op gelet! Hoe dan ook, corrosie dus. Stekkers checken. Ben wel benieuwd naar een update, dacht dat er haast bij was?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Heren,
Dat module kon ik dus niet bereiken, maar dan moet sus de koplamp eruit?
Dat is dan dus de volgende stap. Ik heb wel spanning op beidde aansluitpunten bovenop de bobine en de stekkers opgepoetst.
Ik heb goede massa gemaakt en een nieuwe bougie gebruikt om te testten. Ook de kabels hebben niet veel weerstand in ohm 4k
Maar dat module kan dus de boosdoener zijn?
De auto staat in delft en moet inderdaad heel snel worden wegghaald..
Als ik de wagen startte dan kwam die inderdaad iets omhoog.. Alleen of het genoeg is om te slepen?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ga je de auto dan naar huis slepen of is het alleen om haar te verplaatsen richting bijvoorbeeld een aanhanger. Als het de eerste optie is, overweeg dan of je dat wel moet doen aangezien je dan ook geen remdruk hebt.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Maar ik heb toch wel mechanische remdruk? Zoals bij andere autos die ik ken valt de bekrachtiging uit, bij deze ook?
Het is trouwens een 1982 cx prestige injection automatic (volgens kenteken)





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee. Remmen werken op het hd-systeem. Als de voorraadbol en remaccu nog goed zijn heb je na het uitvallen van de motor nog zo’n 15 keer remmen over. Daarna houdt het op.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
NOOIT EEN CX SLEPEN ZONDER LOPENDE MOTOR!!!
Het lukt zoiezo niet want je hebt geen vering, hij zakt meteen naar beneden.
Maar je hebt geen remmen. 15 keer??? zelf met volle bollen echt maar een paar keer.
En hij doet echt NIETS ook niet een beetje.
Verder stuurt ie nauwlijks.
Probeers een start pilote. Zelfs als je een cx heel goed kent is een niet starten erg lastig te fixen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Zelfs als je hem wel aan de praat krijgt moet je er niet een stuk mee gaan rijden zonder er zeker van te zijn dat alles werkt.
Je kent de auto niet, dus weet je ook niet of het veilig is.
Met een beetje knoeien lukt het vast wel hem zover omhoog te krijgen dat hij op een ambulance oid kan.
Dan eerst op je gemak thuis kijken wat er allemaal wel en niet werkt, motor fixen en dan pas rijden.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v