Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Ik heb sedert 2 weken een Saxo1.4i (bj 2000), 127.000 km. Even het probleem omschrijven :
de motor start perfect, zowel warm als koud en rijdt heel erg vinnig zowel in lage als hogere toeren. Motorconditie lijkt me dus optimaal. De koelstof moet echter regelmatig bijgevuld worden (ongeveer halve liter per 50 km). Nochtans blijft de temperatuurmeter perfect (halverwege), ook bij langdurig hard rijden en optrekken. Als ik een half uurtje in de file sta slaat de ventilator even aan en na 5 minuutjes terug af. Volgens mij kan het dus geen defecte cilinderkoppakking zijn (indien wel dan zou de temperatuur sterk oplopen, ja toch ?). Verwarming werkt ook normaal, ook geen lekkage naar binnen toe van defecte verwarming of zo…
Ook geen witte rook te zien. Ik kan ook geen vloeistoflekken onder de auto zien (radiator is 20.000 km geleden vervangen en dus zo goed als nieuw). Zou dit aan een slecht werkend ventiel van de radiatordop kunnen liggen ? Ik heb geen flauw idee, kleur olie blijft ook correct, geen water in olie of olie in water. Wie heeft dit al meegemaakt ?
Alvast bedankt voor suggesties !
Het probleem zou heel goed aan de dop kunnen liggen.
Ik heb hetzelfde met m’n vorige Xsara gehad. Gebeurde meestal na een rit dat na stilstand de temperatuur nog iets opliep en de koelvloestof via de overloop verdween. Ventiel was kapot.
Nieuwe dop er op en het probleem was over.
Koppakking kan ook alleen in de verbrandingskamer lekken, dus dan verbrandt ie het, en zie je dus niets met olie enz.
Als ie het verbrandt zou die wel een redelijke stoomwolk moeten uitstoten, en veel condens uit de uitlaat.
Maar eerder denk ik aan kachelradiateurtje, is de vloerbedeking voorin droog?
En anders die dop.(een saxo had toch een overloopvaatje, dat t ook weer terugkomt?)
Er van uit gegaan zijnde dat ie natuurlijk niet ergens lekt,
dat had je zelf allang wel gezien natuurlijk!
Gr. Wim.
Het moet ergens blijven, ik zou de auto warm stoken met erin de juiste hoeveelheid kvs en dan maar wachten, want dan moet het toch vanzelf tevoorschijn komen waar ie het eruit gooit. Kan een minimaal scheurtje in een kvs slang zijn en dan toch meestal in de buurt van een slangenklem. Als de thermostaat te laat opengaat moet ie vanwege het enorme uitzetten de kvs kwijt kunnen en dan komt het via de dop eruit als die goed functioneert. Dit kan ook gebeuren als de thermoswitch te laat reageert vanwege bijv kalkaanslag maar dan zou de fan ook te laat moeten aanslaan.
Een halve liter op 50 km is best veel en als het in de cilinder terechtkomt heb je toch wel witte rook en een zoet smakende condens in de uitlaat liggen.
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Hallo,
bedankt voor jullie opmerkingen, het probleem lijkt opgelost.
Toen ik de eerste keer met het wagentje reed, kwam er precies een geborrel vanonder het handschoenkastje, dus vloeistof gecheckt, stond nogal laag, dus aangevuld. 50 km later stond het opnieuw laag. Dan heb ik gemerkt dat de binnenzijde van de dop gebroken was, dus naar de citroen garage een nieuwe gaan halen. De garagist heeft het systeem onder druk gezet en dat bleek ok, dus nergens geen lek. Daarna terug vloeistof bijgevuld en de garagist heeft er een soort omgekeerde fles opgemonteerd vol vloeistof. Toen de motor warmdraaide zagen we kleine belletjes in het het vat opborrelen. Nochtans liep de motor niet warm. Oorzaak : de vorige eigenaar had (waarschijnlijk door een doe het zelver) een nieuwe radiator laten in monteren en warschijnlijk heeft die het zaakje niet goed ontlucht. Alles eens goed ontlucht, de nieuw dop erop, ondertussen 100km gereden en alles lijkt tiptop, de temperatuur blijft nu ook iets lager (halverwege de meter ipv. vroeger 3/4) en het vloeistof niveau blijft constant. oef Hout vasthouden.
Mooi!!