













































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat er relatief veel ds’sen zijn komt ook omdat er ds’sen gebouwd werden in Zuid Afrika. Die kwamen in kits en werden ter plaats in elkaar geschroefd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inderdaad; de DS is hier ook gebouwd, alleen de sedan. Er zijn redelijk wat tractions (light 15) uit Slough in andere kleuren dan alleen zwart. De DS was hier erg populair in de 70’s Ze worden hier vooral Pallas genoemd, ook al zijn het bjna nooit echte pallassen (meestal 2 liter met handmatige 5 bak) Ook de GS was hier redelijk populair. Gek genoeg zijn er bijna geen eenden, zijn nooit officieel ingevoerd, terwijl het een brlijante auto is voor afrika. Auto’s die het niet meer doen worden vaak gewoon in de tuin of op het land achtergelaten, wat niet echt lekker is voor een roestgevoelige citroen.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De startmotor werkt weer!
Er zitten nu dus koolborstels van een peugeot 504 diesel in, kosten 8 euro.
Kreeg afgelopen weekend voor mijn verjaardag een 100 watt soldeerbout zodat ik de koolborstels erin kon zetten.
Gisteren startmotor teruggezet en inderdaad; hij draait een stuk sneller rond!
Vanochtend de spullen van Citrotech gekregen (uitlaatpakkingen en motorsteun rubbers) dus ik kan vanavond weer lekker klussen en als het een beetje meezit morgenochtend weer DS rijden!
Dan nog 4 weken uitgebreid testen zodat ze 15 December weer klaar is om naar Kaapstad te zweven..
Mooi, goed dat het gelukt is.
Heb je ook nog foto’s gemaakt van de aangepaste koolborstels?
Ben nieuwsgierig naar de modificatie..
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee, natuurlijk vergeten foto’s te maken, ik ben SPAM niet….
Maar ik zal het even uitleggen wat de modificatie behelst;
Afmetingen van de nieuwe koolborstels zijn precies hetzelfde; ze passen mooi in de geleidingen. Het verschil zit hem in de diameter van de rotor en dus de radius aan de binnenkant van de borstels.
Om de borstels de juiste radius te geven plakt Kurt-de-ds-koning een stukje schuurpapier op het anker en draait deze rond met de borstels er tegenaan zodat de borstels afgeschuurd worden totdat ze de juste radius hebben (is maar een heel klein beetje)Dan is het contact vlak optimaal.