Gisteren heb ik van mijn rd turbo de turbo boost gerepareerd. Het welbekende membraan was gescheurd. Op zich een klusje van niks, echter, ik heb het idee dat hij nu minder vermogen heeft zodra de turbo zijn werk moet gaan doen.
Nu lijkt het er op dat de gerepareerde kit middels de centrale bout wellicht opnieuw afgesteld moet worden. Iemand hier ervaring mee? Is het een kwestie van uitproberen?














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je bedoeld de brandstof-verrijkingklep dus. Niet de turboboost maar goed: je kan die het beste afstellen door te proberen. Gewoon steeds afstellen en weer eventjes rijden tot ie fijn trekt en vlot is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er stond “kit turbo-boost” op de verpakking, vandaar.
Maar goed dat we de foto’s nog hebben Is het waarschijnlijk dat als de veer ontlast wordt (bout linksom) er meer brandstof toegevoegd wordt? Mijn technische info schrijft hier niets over.
Niemand een idee of je de schroef links of rechtsom moet draaien voor een rijker mengsel? Je komt er slecht bij vandaar de vraag.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Geen idee. Mij is altijd geleerd hem te markeren voor je ‘m verwijdert, maar dit is informatie waar je nu niets meer aan hebt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Klopt, ik heb het aantal schroefdraadringen geteld en hem daarna weer zo afgesteld. Toch heb ik het idee dat hij meer vermogen had voortijds.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Even iets anders: heb je wel de juiste kit gemonteerd?
Er bestaan in elk geval twee verschillende voor CX-pompen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ja, dat heb ik. Die met de rubber membranen.
Het klopt dat je bij het uitdraaien van de inbusbout de inspuiting rijker zet. Te veel uitdraaien geeft echter uiteindelijk nauwelijks meer “power” maar laat het verbruik wel flink hoger uitkomen. Dus inderdaad even de balans zoeken tussen voldoende vermogen en niet te veel verbruiken. (denk aan het vastzetten van de contra-moer!)
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break
Vandaag alle brandstofslangen maar eens vervangen in de motorruimte. Tjonge wat waren die slecht. Onbegrijpelijk dat hij hier nog goed op liep.
Nu heb ik alle slangen vervangen voor gewapende transparante exemplaren. Daarbij valt het volgende op; tot aan het brandstoffilter kan ik geen luchtbellen waarnemen, en na het brandstoffilter wel.
Het filterhuis is van Rotodiesel. Na het uitzetten van de motor loopt de diesel ook terug richting tank. Ook een teken van ondichtheid. De motor loopt goed trouwens. Is dit een bekend fenomeen, en hoe kan ik het oplossen. Wie is hier bekend mee?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zit je filter wel vol?
En als je een stuk gereden hebt?
Bv lichtenvoorde Beltrum ,zakt de brandstof dan nog terug?
Anders de zwarte slang er weer op,zie je het ook niet
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Is dat een uitnodiging




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Moet je helemaal zelf weten,( ben de gehele dag thuis)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
opvoerpompen gaan heel vaak lek.
die met een vliegende schotel vaker dan die met het zwarte knopje dat je moet losdraaien.
er bestaan voor beide revisiesetjes, maar die moet je maar net weten te vinden.
misschien bij onze freunden uit graben neudorf, of bij de locale dieselboer.
of anders een ander filter.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Hier zit een gekartelde zwarte draaiknop op. Heb ik nog niet aangezeten. Heeft enkel het vervangen van het filter enige kans van slagen?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
erikkuiper schreef:er bestaan voor beide revisiesetjes, maar die moet je maar net weten te vinden.
misschien bij onze freunden uit graben neudorf
Ja hoor, die hebben dat gewoon:
Ook voor dat andere type:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D