Onlangs heb ik de gehele uitlaat vervangen met dank aan een tip van Sohail. Hoewel de oude einddemper nog prima was had ik het hele systeem vervangen omdat de buis voor en achter de katalysator tussen de dikke roest ook de eigenschappen van een vergiet had gekregen.
Wel weer mooi stil. Maar ik mis nu ook pk’s. Eerder had ik al wel eens wat gepocht over het boostachtig versnellen bij hogere snelheid van deze gechipte HDi. Dit was zelfs bij 160 km/h duidelijk voelbaar. Sinds de uitlaatwissel accelereert ze alleen nog maar bij die snelheid zonder dat boost gevoel.
De verschillen zijn een andere katalysator (deze is de helft korter), geen lekkages meer en een originele einddemper ipv Bosal. En ik schat wel 10 tot 20 pk minder, dit merk ik alleen met trekkracht op hogere snelheid.
Wat is de bijdrage eigenlijk van een katalysator bij een diesel, en mag ik deze verwijderen?
Kan verschil in tegendruk in de uitlaat zoveel uitmaken bij een turbo-diesel?
Mvg Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Mogelijk was de oude kat. en/of demper ook van binnen op, wat uiteindelijk tot fellere prestaties leid.
Zie http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html
Er staat dat bij een (turbo)diesel, de kat. niet verplicht is.
Daar heb ik mijn bedenkingen over, hier in NL heb ik van garages en dealers gehoord, dat als er een kat. onder zit, dat deze dan ook verplicht eronder moet zitten, tijdens de APK.
Echter lees ik elders op fora, dat de auto wel door de APK komt, maar niet meer voldoet aan de type goedkeuring, in geval van een ongeluk kan de verzekering dan moeilijk doen.
Tijdens mijn zoektocht naar een imitatie kat., kwam ik 2 typen tegen, één met een type goedkeuring voor verkoop in NL en een type zonder goedkeuring (goedkoper) welke niet in NL werd verkocht.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wat kan een eventueel ongeluk (wat geen zinnig mens dus wenst en DAAR verzeker je je dus toch uiteindelijk voor) en de verzekeringsmaatschappij nou koppelen aan het wel of niet hebben van een katalysator, vraag ik me dan af.
Ik ben niet meer gewend aan dit soort logica. Had het eventuele ongeluk dan niet kunnen gebeuren met het juiste type of al of niet aanwezige katalysator type onder auto?
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb destijds de HDi 110pk in mijn Xsara laten voorzien van een RVS demper in plaats van de originele roetkat. De kat was op de lasnaad doorgeroest en schandalig duur om voor origineel te laten vervangen.
Voor mijn gevoel ademde de motor iets beter nadat dit gedaan was, maar of dat echt meetbaar was betwijfel ik. Bij de APK heb ik nooit problemen gehad met de roetmeting overigens, hier kwam de auto altijd zonder opmerkingen doorheen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:
Echter lees ik elders op fora, dat de auto wel door de APK komt, maar niet meer voldoet aan de type goedkeuring, in geval van een ongeluk kan de verzekering dan moeilijk doen.
.
Dit is nogal overdreven uitgedrukt. Bij non-conformiteit aan de basis TGK zal, als er al een technisch onderzoek komt, altijd worden beoordeeld of de wijziging aan het voertuig van invloed is op de veiligheid van het voertuig. Ergo, als je een ongeluk krijgt zal men moeten aantonen dat dat komt door een technische wijziging of mankement aan het betrokken voertuig. Het weglaten van een katalysator gaat natuurlijk niet leiden tot gedonder…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ZX1.4i bedankt voor de link. Daar staat bij ‘turbo-diesels’ eigenlijk precies beschreven wat ik ervaar.
Misschien dat ik de oude kat openzaag, ben wel benieuwd of je veronderstelling klopt en dat de inhoud helemaal ‘op’ is. In ieder geval ga ik kijken of een doorlopende pijp te vinden is zodat ik zonder kat kan proberen.
Heb nog niet helemaal kunnen achterhalen wat de katalysator bij een diesel eigenlijk doet. De samenstelling van de uitlaatgassen is anders dan een benzinemotor. Iemand die hier meer over kan vertellen?
Ook ik denk dat het met de verzekering niet zo’n vaart zal lopen. Immers elke afwijking van de type-goedkeuring zou dan problemen kunnen geven. Te denken aan chiptuning, andere velgenmaat, after sales Xenon, imitatieonderdelen, verlagingsetjes (gelukkig niet voor hp) enz.
Misschien bij extreme situaties met ernstig (duur) persoonlijk letsel dat een verzekeringsmaatschap verder onderzoek instelt om de schuldvraag te gaan betwisten. Een kat’je afwezig lijkt me iig geen punt.
Mvg Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Als er “kat” op het kenteken staat moet er bij de APK een kat onderzitten. Je kan het beste de pijp achter de kat afzagen en dan leeg maken en dan de buis er weer aan lassen. Geen tegendruk meer en geen gezeur met de apk, en op de koop toe een mooi fluitje bij doortrekken.
Dat denk ik ook niet, ik citeerde alleen wat ik zag staan op een andere site
Ik zit niet op de extra kabaal te wachten, anders had ik de kat. al lang weggelaten onder mijn auto.