Hoi beste mensen, sinds 2 weken de trotse eigenaar van een hele mooie witte cx25 rd. Prima kar de 2e versnelling is kaduuk, wist ik bij aankoop. Verder geen problemen met de koppeling.
Dit weekend klusjesdag. Gisteren de auto “hoog” gezet, vandaag lekkage links voor, joepie!
Vandaag koelvloeistof gewisseld en een beetje gepoetst onder de motorkap, en nu doet de koppeling het niet meer!
Ziet er iemand verband tussen koelvloeistof en hoog zetten en vervolgens geen koppeling meer hebben??
bvd gr M
Niet direct. De kabel doet het nog wel? Die is niet gebroken?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Nee volgens mij niet. Het voelt nog steeds alsof je de koppeling bedient. Niet overdreven licht ofzo.
nee de kabel is niet gebroken. Ik zie de hevel bewegen




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Koelvloeistof is nogal corrosief. Ik geloof alleen nooit dat daardoor je frictieplaat vast kan komen te zitten…
Je kunt bij een diesel toch een rubber dop los halen bovenop de kom van de bak?... Laat een ander koppelen en kijk er zelf eens in met een lampje…
Mijn ervaringen met valeo koppelingsgroepen is dat je het druklager door het diafragma van je drukgroep kunt trappen. Slijtage waarbij het druklager een groef trekt in de “vingers” van het diafragma….Dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn aan het koppelingsprobleempje…
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan heb je 99% kans dat je het druklager door de drukgroep heen getrapt hebt, of de hevel is verbogen. Dat is een CX kwaal en komt door het verslijten van de drukgroep. Als de hevel niet verbogen is maar de koppeling wel zwaar gaat en slecht vrijkomt moet je even de motor en bak uitbouwen en de boel vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:moet je even de motor en bak uitbouwen en de boel vervangen.
Wel optimistisch ,EVEN
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Volgens mij heb ik wel een ideetje waaraan het 2e verzet is overleden…
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:waterman schreef:moet je even de motor en bak uitbouwen en de boel vervangen.
Wel optimistisch ,EVEN
Zoveel werk is het niet, een platte 2500 diesel staat in 2 uurtjes naast de auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hum klink allemaal niet best




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ach zie het positief ,kun je meteen de twee repareren.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Heb zo een geintje ook eens meegemaakt,je parkeert je CX zonder problemen,een uurtje later wil je wegrijden en je koppeling doet niks meer en dat is heel frustrerend.
En wat er al werd geopperd waarschijnlijk heb jij je druklager door je drukgroep heen getrapt,dat was toen bij mij ook aan de hand!!
Zo zie je maar een koppeling kan het zo begeven,trouwens 2 uurtjes sleutelen en dan je blok eruit hebben vind ik optimistisch maar moet te doen zijn voor een geoefend sleutelaar.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
is het vinden van een goede koppelingsset voor een diesel eigenlijk lastig ? (ik zoek zelf niks hoor)
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nee
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
In 2 uurtjes eruit is echt wel te doen bij een RD. Oké voor iemand met ervaring. Maar dan: bak eraf, alles schoonmaken, en alles weer inbouwen.
En ja, als je het GOED wilt aanpakken ben je een paar dagen bezig, aangezien je dan natuurlijk ook meteen alle keerringen en pakkingen gaat vervangen. Anders gaat ‘ie daarna geheid lekken.
O ja en je moet de bak uiteen nemen om die ‘2’ te repareren, ook nog.
Wel heel lullig, als je zo’n ding net 2 weken hebt….
Gekocht van particulier?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D