Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Mijn echtgenote stoort zich al jaren aan het feit dat in “onze BX” het niet mogelijk blijkt frisse buitenlucht rechtstreeks het interieur in te krijgen. Bij haar eerdere auto’s (2cv’s en VISA) kon dit zonder problemen. Ikzelf heb het nooit zo’n punt gevonden. Nu ze “hoofdrijdster” is geworden van deze BX moet er iets gebeuren. (lees: door mij). Ze heeft al gedreigd ermee naar de dealer te gaan. Dit probeer ik eerst maar even te voorkomen.
Mijn vraag is dan ook: “Moet het in dit type BX mogelijk zijn rechtstreeks contact te maken met buiten, zonder tussenkomst van de “blower”? Wanneer ik in de zomer de”blower”aanzet en de draaiknop op koud komt er wel wat lucht (lauw) binnen, maar niet te vergelijken met de frisse rijwind die met de VISA binnenkwam. Ik meen me te herinneren dat het bij onze eerste BX Break wel kon. Dit was wel een eerste type BX (met rare dashboard). Hopelijk kan één van jullie uitsluitsel geven.
Jeroen
misschien gewoon het raampje open draaien ?
ik doe altijd gewoonhet raam open, zo heb je frisse lucht en een lekkere bries in de auto
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Knop op koud en blower aan, dan komt er toch direct frisse buitelucht binnen?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Voorruit demonteren
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Voorruit demonteren
das ook een visie op “met open raam rijden”
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Re: frisse lucht…
toniclight schreef:Mijn vraag is dan ook: “Moet het in dit type BX mogelijk zijn rechtstreeks contact te maken met buiten, zonder tussenkomst van de “blower”?
JA !...in de stand net voordat de blower begint te draaien…maar veel is het niet.
Wanneer ik in de zomer de”blower”aanzet en de draaiknop op koud komt er wel wat lucht (lauw) binnen, maar niet te vergelijken met de frisse rijwind die met de VISA binnenkwam.
Ik denk dat je kachelkraan niet helemaal goed afsluit….waardoor hij een beetje warme lucht via de kachelradiateur naar binnen voert.
Had ik ook met de laatste 1.6i Chic….die hadden ze wel gemaakt, maar niet goed dus.
In de koudste stand was het toch een beetje lauw…nu was het vorige week ook wel errrug warm (pff) zodat je niet echt over *koude* lucht kon spreken…maar NU….nu de buitentemperatuur flink gedaald is, kun je dat wel…..is hij dan nog lauw, dan is inderdaad je kraan vuil (defect) danwel zit hij vast !
Heb je soms moeite met de knop rond te draaien ? :
Ik meen me te herinneren dat het bij onze eerste BX Break wel kon. Dit was wel een eerste type BX (met rare dashboard). Hopelijk kan één van jullie uitsluitsel geven.
Jeroen
Beide types BX hebben (als de kachelkraan goed functioneert) gewoon koude lucht-toevoer.
Maar ik weet wel wat je bedoeld…..de rechtse kraan, waarmee je de kachelmotor bediend…...zorgt er meteen voor dat er koude (of warme) lucht naarbinnen komt….en niet zoals in andere auto’s, dat je ook ZONDER kachelventilator…..toch buitenlucht naar binnen krijgt.
Klein minpuntje van de BX.
(zoals ook die ene ruitenwisser)
Maar staan wel voorop natuurlijk de VELE VOORDELEN van de BX t.o.v. .....ehh..(ik zoek geen confrontatie ....de Xantia.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Bedankt Bram voor je uitvoerige antwoord. De symtomen die je beschrijft kloppen. ( zwaar draaien, lauwe lucht vandaag etc). De andere natuurlijk ook bedankt voor hun oplossingen
Volgende vraag is: Is dit zelf makkelijk te repareren of verreist dit veel technische handigheid?
Jeroen