Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
De forum Citroens schitterde zo gezegt niet door AANwezigheid.
Ik heb er in totaal 3 VISA’S gezien.
Maar het evenement was weer helemaal top.
Iets voor volgend jaar misschien..!! Ruinerwold 2013…
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik wil in het najaar beginnen aan de opbouw van een reserve motor voor de VISA GTI 115.
Van deze motor zal ik een deel van het vliegwiel afdraaien om het lichter te maken.
Daarna worden krukas vliegwiel en poulie uitgebalanceerd tot 10.000 toeren.
Tevens ga ik alle zuigers en drijfstangen wegen en tot op de gram op een exact gelijk gewicht brengen.
Ik wil eigenlijk wel de oude zuigers gebruiken en nieuw zuigerveren monteren.
Of nieuwe zuigers en bussen ligt aan de staat waarin het verkeerd.
Maar dan zit je weer met een inloop periode.
Ook in de carterpan komt een schot om het slingeren van de olie te voorkomen.
ECHTER, IK ZOEK NOG EEN BX 1.6 cc of 205 1.6 cc BLOK OF ONDERBLOK..!!
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Ik houd mijn ogen open!
Volgend jaar Ruinerwold met de 2cv
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Ik heb nog wel zo’n blok te liggen, Van een BX 1.6 TGI. mag je wel overnemen woon op half uurtje van verder Heerenveen af. (richting afsluitdijk)
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Je gaat me helemaal blij maken, dat is precies wat ik zoek.
Stuur me een PB hoe en waar ik je kan bereiken.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
da’s mooi nieuws Kees !
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Je hebt PB!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Toch zullen we de VISA GTI 115 nog een keer inzetten dit jaar.
En wel, op 11 November a.s. op de Zondag van 13.00 uur tot 17.00. uur.
Waar..!! op het circuit van Assen, dan zijn er heel veel Visa clubleden vrij
en hebben dan heel weinig te doen. Dus komen ze in Assen kijken.
We gaan daar dan weer rondjes rijden, er is na Bourbonnais niets meer veranderd,
alleen de slicks moeten er weer op.
Maar zo ver is het nog niet eerst morgen, ga naar de site,
naar Dix Mile Tours du Castelet.
De startlijst is om van te smullen…
Ik hoor ze nu al brullen, die 10 Lola T 70’s Mk3 en die 9 AC Cobra’s.
Als die starten is het net alsof de wereld vergaat…Fantastisch.
Wat kan het leven toch mooi zijn.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ook andere aanbieders lang deze weg bedankt.
Dankzij het forum heb ik van de week uit Friesland een motor
van een BX 1.6 opgehaald.
Een complete motor en bak op een pallet, hij ging zo achter in de Jumpy.
Daarna thuis in de werkplaats hebben we alles gedemonteerd.
De bak er af en ook de kop er maar direct afgehaald.
Een cilinderkop met monopoint..!! injectie, maar die heb ik niet direct nodig.
Daarna de motor op de bank gezet, in de VISA GTI 115 zit een XUD 5J motor.
Dit is volgens mij een XUD 5 ..?? zeg het maar er zijn vele mogelijkheden het
type plaatje zit er helaas niet meer op.
Het gaat mij om het onderblok om dat te gebruiken voor de GTI.
Vandaag het hele blok uit elkaar gehaald en alles is nog in prima staat.
Echter de zuigers cilinders zouden bijna 200.000 km hebben gelopen.
Krukas en lagers zijn zoals ik ze graag wil zien.
En daar gaat het om. Zijn er verschillen tussen motorblokken ik probeer
daar achter te komen middels foto’s die ik van beide motoren heb gemaakt.
Anders zijn de plaats van de zendertjes maar daar
zitten stopjes voor in het blok gedraaid. Als ik er van overtuigd ben
dat ik dit blok kan gebruiken, gaat de krukas naar Ter Apel om te
worden gebalanceerd tot 10.000 toeren. Alleen dit moet ik uitbesteden
de rest doe ik zelf.
Er komen dan nieuwe lagers om krukas en drijfstangen.
Ook gaan er nieuwe zuigers en bussen in maar zover is het nog niet.
Nu eerst alles maar eens netjes schoonmaken.
Nog mooier zou het zijn als er onder de forummers nog nieuwe
onderdelen zouden bevinden. Ik zoek een Kopset, Motorset, Hoofdlagers,
Drijfstanglagers, Zuigers en Bussen 1.6. Alles is welkom.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik zag hem al liggen toen ik gisteren mijn BX naar de stalling bracht. Niels vertelde dat er bij x toeren een geluid was wat niet hoorde, had je hem verteld. Maar aangezien je zowat alles gaat vernieuwen mag dat natuurlijk geen probleem zijn. Veel succes ermee! Als je maar niet stiekem de 1.9 uit de GT schroeft!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Dat geluid zit er al heel lang in, maar sneuvelen wil hij niet.
Misschien de 11e op Assen. Maar dat denk ik al zo lang.
En met een 1.9 GT ga ik denk ik veel pk’s inleveren.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gisteren heb ik de drie cilinderbussen nog uit het BX blok gehaald.
Dat is niet zo moeilijk, met een blokje hout tik je die er zo uit.
Ik ontdekte dat er om de cilinderbus die het dichtst bij de waterpomp zit
een heleboel rotzooi, zeg maar vuilophoping zat.
Een deel viel op de bank de rest zit nog aan de bus geplakt.
De andere bussen waar wel mooi schoon.
Ik ga dit op de foto zetten, dan haal ik de troep van de bus af
en schuif dat bij het andere vuil. Je weet dan niet wat je ziet zoveel.
Hoe komt dat daar, het is vuil wat in de loop der jaren gewoon in het blok ontstaat.
Bij die bus zit het gat in het blok waar de waterpomp zit.
Zo gauw de motor loopt zuigt de pomp het water om de bussen vandaan naar dat gat.
En daar hoopt het vuil zich dan na jaren op.
Het gevolg is dat het halve gat is afgesloten en een goede circulatie stagneerd.
Het gevolg zijn dan koelingsproblemen.
Ook de motor in mijn VISA GTI 115 is van 1988 en ben altijd bezig de
koeling te verbeteren, het kan ook beter. Bij stationair draaien loopt de
temperatuur te snel op naar mijn zin en slaat de koelvin steeds aan en uit.
Ik heb echt van alles veranderd, niet dat hij ooit echt te heet is geweest
maar volgens mij kon het anders en beter.
Altijd heb ik gedacht het kan alleen in het blok zitten.
En daar heb ik dus nu de bewijzen van, want ook in mijn VISA GTI 115 motor
zal bij die 4e cilinder een ophoping van vuil aanwezig zijn.
Effe oplossen gaat dus niet, je kan er van buitenaf niet bij.
Ik hoop dat als de nieuwe motor er in zit het probleem is opgelost.
Wat is dan wel die rotzooi, schilvers roest van de bussen en alu van het
blok,zandkorrels en allerlei andere troep, mogelijk dat het koelmiddel
in de loop der jaren delen aanvreet.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Dat stond ook al in de planning.
Maar weet nog niet welke dag.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Kun je niet met veel spoelen die rotzooi los krijgen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Dat is volgens mij echt onmogelijk, het wordt een soort koek na een tijd.
En die cilinderwand staat nagenoeg tegen de wand van het motorblok aan.
De doorgang is dus erg nauw.
Als de kop er af is zou je het mogelijk kunnen wegzuigen en dan wat
weg spoelen.
Maar dan moet je ook de waterpomp weg halen om te zien wat er gebeurd
en wat er echt uit komt.
Maar ja alles wat je weg kan krijgen is natuurlijk meegenomen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.