Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rechts is sowieso alleen koude buitenlucht (tenzij de slangen in de motorruimte los liggen: dan heb je warme lucht als het zomer is…).
De linkerkant moet wel min of meer warm worden. Bij lucht in het systeem worden de slangen ook niet warm.
Gewoon een ruil/revisie exemplaar monteren voor paar tientjes, als je tenminste ook in de winter wil rijden.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begon al te vermoeden dat het in die hoek moest zitten…
Is de kraan en kachelradiator 1 geheel? Ik heb ook het idee dat de kraan niet 100% sluit.
Al heb ik daar wel een extra kraan voor tussen zitten en kan me herinneren dat er zelfs dan nog warme lucht naar binnen komt. Of wordt de lucht met name met warm weer doordat de slangen door de motorruimte lopen altijd wel wat warmer?
Voor nu geen drama dat de kachel matig werkt, er zal in de winter weinig mee gereden worden.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In de voorspatborden zit een overgang tussen twee slangen voor de luchtgeleiding. Daar komt met name ‘s zomers de warme motorruimtelucht er bij.
Verder zit de kachelkraan ‘los’ op de radiateur: wel een kwetsbare plaats. Als je er op leunt tijdens werkzaamheden gaat de boel lekken. Niet geheel afsluiten komt meer voor, je kunt de radiator in de zomertijd eventueel overbruggen met een kort pijpje in de slangen.
Losmaken van de slangen met beleid…
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar is al iets extra’s voor gemaakt
Jammer dat de KVS net ververst anders had het makkelijk meegenomen kunnen worden.
Gaat in elk geval op het lijstje van aandachtpunten
Op:
http://www.mijnalbum.nl/Album=TFZKGRZG
staan de foto’s van mijn lezing over de kachel.
Eerste foto’s hoe je de radiateur open soldeert en schoon maakt.
Daarna een reeks hoe je een extra kachel rechts kan maken
en de laatste foto’s over het repareren van de kraan zodat hij ook in de zomer weer dicht gaat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooie bijdrage, zo zie je goed hoe het in elkaar zit
Heb je de hendel voor de hoeveelheid lucht op het bedieningspaneel van je kachel helemaal open staan? Als die naar rechts staat komt er ook weinig warme lucht naar binnen.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Yep die heb ik idd helemaal links staan
Er komt ook wel gewoon lucht naar binnen, het is alleen niet bijzonder warm, met wat kouder weer buiten is het meer lauw te noemen.
Dit is een leuk klusje om te doen Bouw d kachel eruit en spoelt die goed door. Desnoods een nachtje in d soda laten staan. En terug inbouwen check ook je luchtslangen dat je nergens verliezen hebt. Je wilt namelijk een zo warm EN zoveel mogelijk debiet . Je zult verbaasd zijn van het resultaat. Mijn kachel wordt heet en rijdend wordt het met dit weer erg warm. Als je luchtslang achter je dash ok is, dan krijgt d passagier het zelfs te warm. Er komt best veel lucht uit bij d passagier rijdend. Ik heb steeds een reserve kachel klaar staan.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het schoonmaken van de kachelradiateur werkt mijns inziens alleen als je het onderdeksel er uit haalt. Dat doe je met de brander en na het schoonmaken soldeer je het deksel er weer in. Hooguit een uurtje werk en je hebt alleen wat soldeertin, vloeimiddel, een staalborstel en een brander nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan je radiateurtje ook even naar de radiateuren revisie brengen. Die solderen het dan voor je. kost niet de hoofdprijs.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
worden je slangen wel goed warm? Het kachel blok zit relatief hoog in het koelsysteem, er kan wel eens meer lucht dan water in de slangen zitten.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zit net nieuwe KVS in het systeem, ik ga er even vanuit dat het goed ontlucht is.
Voor het vervangen van de KVS was het ook al niet al te best
Verder ga ik eens nadenken over of een nieuwe radiator of een revisie laten uitvoeren.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dit gewoon een afwateringsslangetje/pijpje?
Waar komt deze vandaan?
Er wil nog wel eens een drupje olie onder liggen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is de overloop/lekafvoer van de differentieelhuizen. Links en rechts moeten er van deze slangen uit de bak komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste