Je kunt je afvragen waarom ze niet door zijn gegaan met de kilometerheffing. Dat is een veel eerlijker systeem, wie veel rijdt betaalt veel en andersom. In deze moderne tijd met een zwerm satellieten om ons heen moet dat een eitje zijn en de digitale electronica heeft onbegrensde mogelijkheden.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Voor mij is de rekensom vrij simpel: de sm kost nu 600 verzekering, 600 stalling, 1000 euro benzine en zo’n 1000 euro onderhoud. Da’s dus NU zo’n 3200 euro. Voor ongeveer 3500 km per jaar, dus snel 1 euro per km. Moest daar nog eens zo’n 900 euro MRB bijkomen dan is de lol er wel af. Door met de hobby te stoppen bespaar ik dan zo’n 4 mille per jaar (hé, dat komt mooi uit, kan ik daar de zorgpremie van betalen )en komt er een X bedrag vrij door de verkoop van dat ding waarmee ik een leuke pensioenpot kan opbouwen. Dan is de keuze ERG snel gemaakt. Exit SM.
ok je betaalt dus wel een euro per km maar je wil geen 1,38 per km betalen? Vreemd. verder heb je stalling in een hok waar je ook beunt aan auto’s dus dat hok heb je toch. Het onderhoud kan je ook wel iets terugschroeven als je niet zo kieskeurig bent.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
vlietmansje schreef:Er wordt gewerkt aan een systeem waarbij je met Digid+ zelf diverse wijzigingen kunt invoeren in de RDW-administratie.
De diverse instanties die hierbij betrokken zijn hebben dan ook allemaal digitaal, on-line toegang.Stel je voor wat je hiermee kan doen:
Schorsen op jaarbasis en aanmelden (dagtarief…) voor bepaalde datum: de 60dagen-kaart is terug!
Schorsen, maar met gebruik van uitzonderingen: alleen weekenden en feestdagen mag je rijden!Hang overal een TARIEF aan en het milieu is gediend (politiek happy), de hobby-isten blij (meeste evenementen in weekend), de dagelijkse rijders op diesel geweerd (maar kunnen wel blijven rijden), én de schatkist wordt dikker.
Nb We zullen er wel op achteruit gaan, dat snapt iedereen…
Hulde voor het idee!
Kijk in Den Haag gaan ze ook besparen op ambtenaren, dus er is daar niemand meer die tijd heeft om het beleid van de afschaffing die nu in het regeerakkoord staat echt goed en grondig vorm te geven, zodat de liefhebbers niet de dupe worden. De kans is groot dat ze idd makkelijk zeggen: gewoon alle auto’s WB betalen.
Aangezien veel mensen hier op het Forum heel veel tijd hebben, is het misschien aan ons om een goed degelijk voorstel voor de regering te maken en dat aan te bieden; “hier gratis, van ons, mooi beleidsstukje, kun je zo invoeren!”
Daarom vind ik het ook echt een zielige petitie van de KNAC, alleen maar jammeren dat er niks mag veranderen, maar niet zelf met een oplossing komen om je leden te dienen.
Vlietmansje’s voorstel vind ik erg goed, een ander (minder goed) voorstel:
zouden verzamelaars misschien zelf een GPS km teller willen kopen die ze altijd bij zich moeten hebben om aan te tonen dat ze weinig rijden. Die dingen zijn destijds al wel ontwikkeld voor de km-heffing. Bij controle niet het kastje bij je hebben is dikke boete bijvoorbeeld. Probleem met KM-heffing was privacy, maar dat wordt steeds minder een probleem, zeker als het je honderden euro’s per jaar uitspaart.
Probleem met KM-heffing was privacy, maar dat wordt steeds minder een probleem…
En daar bevinden we ons op een gevaarlijke glijdende schaal. Onze overheid hoort zulke dingen héél graag!
Ivo stelt wel ff voor om in je PC te mogen gluren. Waar en wanneer ik rijd mag iedereen van me weten.
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Penny Lane schreef:CLL Martin schreef:Helaas is op deze manier de markt helemaal kapot gemaakt en vang je dus heel wat minder voor je SM als je em al verkocht krijgt! Ik zal ook de DS gaan verkopen als dit allemaal door gaat, ik ga niet dik 1000 euro per jaar aan de overheid betalen voor een auto waar ik 2500 km per jaar mee maak.
Zo’n SM verkoop je natuurlijk niet in NL maar op de wereldwijde markt. Hup, in een container en naar de States ermee. Dat zijn nou juist bij uitstek auto’s die je wél verkoct krijgt als hier de nood aan de man komt.
Derk
Ja, daar zitten die Amerikanen wel op te wachten, op een auto uit het regenachtige Nederland die ze daar in The States nergens kunnen onderhouden. De gemiddelde Cadillac-specialist ziet je aankomen met zo’n ding… Als ze dat tafereel op televisie uitzenden, hoor je in elke zin twee keer ‘piep’.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Han S schreef:Waar en wanneer ik rijd mag iedereen van me weten.
En van mij mag dus niet iedereen dat weten. Hier kom je namelijk aan de essentie van vrijheid.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Moet je de cellphone ook uitzetten.
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal eens met Ree. En Han heeft makkelijker lullen: hij is met pensioen en rijdt geen 130 km per werkdag zoals wij soms wel moeten doen. Geen 130 lol kilometers, maar gewoon om naar je werk te komen. Kilometerheffing EN 1,70 per liter, voelt Han zich wel lekker?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Moet je de cellphone ook uitzetten.
je moet eens ophouden Han, de gegevens van de gsm zijn A minder nauwkeurig en B alleen bij bijzondere machtiging tijdens een strafrechtelijk onderzoek met toestemming van de RC op te vragen. De kilometerheffing wet ging een heel stuk verder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En je hebt de mogelijkheid om hem uit te zetten zonder een boete te krijgen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
ok je betaalt dus wel een euro per km maar je wil geen 1,38 per km betalen?
Dat klopt.
bogaard77 schreef:
verder heb je stalling in een hok waar je ook beunt aan auto’s dus dat hok heb je toch..
Dat zal dus veel minder worden als men voor de auto’s waar ik handig mee ben MRB betaald moet gaan worden. Dan is dat hok dus overbodig en kan de huur worden opgezegd.
bogaard77 schreef:
Het onderhoud kan je ook wel iets terugschroeven als je niet zo kieskeurig bent.
Dat ga ik niet doen, onderhoud is behoud en behoud is waarde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ree schreef:En je hebt de mogelijkheid om hem uit te zetten zonder een boete te krijgen.
Precies. Doe ik ook als ik naar de hoeren ga.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik word altijd wat moe van mensen met een kennelijk onwrikbaar vertrouwen in de nobele bedoelingen van onze “volksvertegenwoordigers”... Die mensen die altijd roepen:“van mij mogen ze alles weten, ik heb niks te verbergen!”
Dat heb ik dus wel! Wat ik privé doe en waar gaat echt helemaal niemand wat aan, zéker de overheid niet!
Dat ze me via m’n telefoon kunnen tracken en dat ding te pas en te onpas kunnen tappen is al erg genoeg.
Ik ga onder géén beding meewerken aan een uitbreiding van “trackingmogelijkheden” van de overheid in wat voor vorm dan ook.
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Tsja, leuker kunnen we het niet maken.
Maar goed, ik ben het met CXFanatic eens dat dit een globaal plan is, waar de details nog van uitgewerkt zullen moeten worden. Daarbij zal het dus nodig zijn dat de diverse belangenverenigingen gaan lobbyen om een eerlijke regeling te krijgen.
Toen de km heffing zou komen werd de vrijstelling bij 25 jaar afgeschaft. Die is later, bij het vervallen van de km heffing (oa door lobbywerk van de Fehac) gerepareerd waarbij er werd opgetrokken qua leeftijd en de brandstoftoeslag bleef. Hiermee werd getracht de veelrijders af te schrikken, wat ten dele leek te lukken. Zelfs toen de bijtelling voor zakelijke youngtimers ouder dan 15 jaar niet meer op de economische maar ook op de nieuwwaarde werd gesteld (om zakelijke veelrijders te weren) is dat na lobbywerk van http://www.bijtellingyoungtimer.nl gerepareerd met een amendement.
Dus zelfs als het wordt ingevoerd, zoals het nu in één regel staat beschreven, acht ik de kans groot dat er daarna uitzonderingen toegestaan zullen worden waarbij men een poging zal doen om de hobby- van de gebruiksauto te onderscheiden.
De discussie over hoe een goed onderscheid te maken kan zeker nuttig zijn.
Brandstoftoeslag is erg eenvoudig, en maakt onderscheid op verbruik en daardoor ook deels op afstand. Zijn ook directe kosten die eerder stimuleren er over na te denken, met de fiets, rustig rijden, etc.
Km heffing is omvangrijk en complex en dus duur systeem, wat behalve op eigenschappen van de auto ook op tijd en plaats (en dus afstand) kan onderscheiden, dus op zondagochtend op het platteland of in de spits op de ring A’dam. Maar weer niet op rijstijl. Is iets minder direct en vergt grote investeringen.
Zaken als 60 dagenkaart en oldtimerverzekering met beperkt km-trage zijn ook haalbaar, maar wat fraudegevoeliger.
Dus kom maar op met constructieve methoden en de voor en nadelen.
Thierry