Beste Xantia-rijders,
Momenteel rij ik zelf een BX benzine die ik ook zeker nog wel wil blijven rijden,..
Echter zit ik nu met een kansje:
Zelf ben ik namelijk sinds kort woonachtig in Parijs, dus kan ik opeens op franse platen gaan rijden!
Dat deed me nadenken over het vraagstuk om misschien op zoek te gaan naar een iets modernere en daarmee ook zwaardere auto.
Mijn drie vragen zijn dan ook eigenlijk:
- Is een xantia relatief onderhoudsarm?
- Wat zijn de fijne uitvoeringen?
- Wat zijn de voor- en/of nadelen van specifieke diesel(?!) uitvoeringen
dank voor de antwoorden!
Hallo Pierre,
Je vraagt veel en ook moeilijke vragen. Voor een goed antwoord zou je eigenlijk wat extra info moeten geven zoals, hoeveel km/jaar denk je te gaan rijden (keuze B of D), ben je een zelfsleutelaar, enz.
Zelf heb ik ervaren dat de Xantia, zeker vergeleken met eerdere Citroënmodellen (2CV, GS en BX) aanzienlijk beter is gebouwd dus minder onderhoudsgevoelig is, zeker op het gebied van roest. Hoe het vergelijkt met andere vergelijkbare merken en modellen…. Ik heb het sterke vermoeden dat er de laatste 20-30 jaar een grote vervlakking is gekomen in de kwaliteit van de auto’s. M.a.w. ze ontlopen elkaar niet veel meer.
Mijn persoonlijke en dus zeer subjektieve mening. De Xant is een geweldige auto, zowel qua kwaliteit als qua rijeigenschappen. Mijn vorige 1,8 8V Break heeft mij 320 000 km trouw gediend. Het veercomfort is en blijft ongeëvenaard in deze klasse. Als je betrouwbaarheid wil en kilometers moet vreten: HDi en dan liefst de pittige 110. Mijn sterke voorkeur is de V6 uitvoering, maar daar moet je wel de extra kosten voor over willen hebben. LPG is dan een aardig alternatief. Zelf rijd ik in een V6 Break. De combinatie van vermogen, ruimte en comfort zijn wat mij betreft uniek.
Adri
Inderdaad,.. misschien moet ik meer specificeren:
Qua aantal kilometers die ik ga rijden; geen idee, omdat veel afhangt van waar ik over een paar maanden precies zit (wat ik nu nog niet weet).
Met een omslagpunt benzine/diesel heb ik gelukkig niks te maken op franse platen: een diesel is er namelijk net zo goedkoop/duur te rijden als een benzine-auto (als ik het goed begrepen heb).
Vele kilometers denk ik niet te maken: genre 10.000km max. per jaar.
Ik zag hier in de buurt inderdaad een HDI staan voor acceptabele prijs, maar ook 2x een 1.9TD.
Zelf weet ik dan niet in te schatten wat de verschillen zijn, en of er nog grote verschillen in onderhoudskosten zitten tussen een type 1 of type 2 ?
ben ik een zelfklusser,... niet echt eigenlijk…
Durf nog wel zelf wat simpele dingen te doen, maar zie mezelf geen garagewerk doen of op de straat liggen klussen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pierre724 schreef:Zelf ben ik namelijk sinds kort woonachtig in Parijs…
Ben je dan niet beter af met een Saxo?
haha,.. binnen de stad ga ik hem zeker niet gebruiken.
Het is juist voor de afstanden
maar ben erg benieuwd naar meer visies, meningen etcetera!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe dan ook zou ik juist in Frankrijk een auto kopen waarvan de verkoper het onderhoud kan aantonen. Fransen en onderhoud is op z’n zachts gezegd geen vanzelfsprekendheid namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
pierre724 schreef:Ik zag hier in de buurt inderdaad een HDI staan voor acceptabele prijs, maar ook 2x een 1.9TD.
Zelf weet ik dan niet in te schatten wat de verschillen zijn, en of er nog grote verschillen in onderhoudskosten zitten tussen een type 1 of type 2 ?
Zowel de 90 als 110PK HDI zijn zuiniger, als de 1.9TD.
De 90PK HDI ontloopt wat prestaties betreft de 1.9TD niet (ook 90PK), alleen is de topsnelheid iets hoger en word ook sneller bereikt.
De verschillen in verbruik zijn bij en HDI gemiddeld 1:17 met een beetje doorrijden, de TD zit gemiddeld 1:16 met een normale rijstijl, ga je flink trappen dan kun je op 1:14 uitkomen. Bij een HDI moet je echt je best doen om onder de 1:15 te komen.
Wat onderhoud betreft, de 1.9TD zal je niet verassen met dure reparaties aan electronica.
Bij de HDI kun je dat wel verwachten, denk aan verstuivers, luchtmassa-meter en nog een paar van die enge dingen, er zit veel meer electronica op waar de motor echt van afhankelijk is.
geweldige reactie! veel dank.
Mijn oom heeft met zijn 1.9td (als eerste eigenaar) ruim 550.000km gereden voordat hij problemen kreeg ermee!
Wel altijd het onderhoud gedaan zoals nieuwe olie, nieuwe filters en distributie maar verder heeft hij er nooit problemen mee gehad. ohja een stabilisatorstang een keer vervangen geloof ik. uiteindelijk ging de koppakking stuk en heeft hij hem geruild voor een nieuwe C5.
Mijn vader heeft een Xantia HDi waar al 285.000 op staat ondertussen (gekocht bij 120.000 in 2006) en hij heeft 1x de verstuivers laten vervangen wat duur was, en de distributie. verder nooit problemen, afkloppennnnn!!
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Ik heb een 1,9 TD gehad (ging er uit met 360.000 km) en heb nu een HDI 90. met >400.000 km.
Die rijdt alke week 1000 km. Gemiddeld 6,3 l/100 km en ik rijdt er hard mee.
De 1,9 TD is stiller, maar de HDI een stuk rapper en zuiniger. De HDI 110 schijnt zuiniger te zijn dan de HDI 90.
Bij 320k heb ik de distributieriem en de waterpomp laten vervangen, na 350k gingen de eerste uitlaat en de koppeling eraan. Bij 380.000 heb ik de silent blocs en de voorste veerbollen laten vervangen. Verder krijgt de auto elke 20.000 een kleine beurt. Alleen de HD sensor en de brandstofopvoerpomp heb ik moeten laten vervangen.
Goed beschouwd heb ik € 0,04 per km aan onderhoud en reparatie uitgegeven.Maar dat zie ik als onderhoud. De voorstoelen vind ik niet best, ik heb zelf een ASS stoel erin staan.
Ik heb nu 220.000 met deze auto gereden en ik voel er niets voor om hem te verkopen, hij moet nog zeker 50.000 mee.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Je bedoeld dat de HDI stiller is dan de 1.9TD ?
De 110PK HDI is inderdaad zuiniger dan de 90PK.
Hou er echter rekening mee, dat het bij een 110PK, een stuk voller is onder de motorkap, door de intercooler, slangen, en een grotere bak. Het onderhoud kan dan tegen vallen, daarom heb ik bewust niet voor een 110PK gekozen.
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Nee, de TD is stiller, dat heeft alles te maken met de wervelkamer bij een TD. Die heeft een HDI niet.
De HDI is wel zuiniger, maar loopt minder mooi dan een TD.
Nieuwere HDI´s spuiten zelf 4 tot 5 maal per arbeidsslag in, waardoor ze weer stiller worden, er wordt dan tijdens de verbranding (de neergaande slag) brandstof bijgespoten.
Grote scheepsdiesels, lange slag motoren, spuiten tegenwoordig bijna een onbeperkt aantal malen in. Het specifiek vermogen van die motoren is in 25 jaar tijd verdrievoudigd. Het thermisch rendement van die motoren ligt momenteel op 53%. Een hele goede automotor haalt 42% (Fiat/VM).
De gemiddelde druk in de cilinder blijft zelfs lager, dan bij een oudere HDI, terwijl het vermogen en koppel toenemen.
De grap is, dat de moderne diesels zelfs wel eens langer konden meegaan, ondanks hun veel hogere vermogen. Ze worden namelijk lager of gelijk belast.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Sorry JanWilemTak, ik deel je mening niet
Tenminste als ik de 1.9TD met de HDi van de Xantia onderling vergelijk. De HDi wint het in mijn ogen ruimschoots op soepelheid, althans op zijn minst in mijn beleving.
Het lijkt wat tegenstrijdig dat je de wervelkamer prefereert boven de directe multi-inspuiting als het gaat om soepelheid, terwijl je daarna schrijft dat multi-inspuiting de motor zoveel stiller maakt (en soepeler?). Misschien kun je dat wat verder toelichten?
Overigens is bij deze HDi motor (Xantia) het aantal inspuitingen beperkt tot 3. En dan ook alleen tot ca 3000 rpm. En die derde inspuiting is volgens mijn weten ook alleen maar voor de bewaking van de emissie.
De scheepsdiesels zijn gebouwd binnen een veel smaller gebied van compromissen. Dwz ontworpen voor bijna altijd zelfde toerental en belasting. Hierdoor is dit niet eenvoudig te vergelijken met een automotor.
Mvg Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik heb zelf een Xantia 1.8i 16v op gas gehad. Ca. 230.000 plezier van gehad. Daarna naar een vriend gegaan die ‘m tot 350.000 heeft gehad waarna ie totallos is gereden. Behalve een uitlaatje en een paar banden niets raars. Mijn vader heeft 10 jaar met een 1.8i 16v gereden ook zonder enig probleem. Wel altijd netjes bij de dealer in onderhoud.
De Xant zelf is dus uitermate betrouwbaar.
De HDi 110 is niet mijn favoriet als je naar de kosten kijkt. Volle bak onder de kap en er wil nog weleens wat vaker een koppakking ploffen.
Mijn huidige Xsara is een 90Pk HDi en ik vind het een heerlijke motor. Snel zat en heerlijk zuinig (1:18 tot 1:20). De historie is vanaf nieuw bekend en naast het normale onderhoud na in totaal 375.000Km niets raars.
Domme vragen bestaan niet.
Ik heb een HDI en die is echt een stuk stiller dan mijn vorige Xantia, dat was een TD.
Vroeger waren de direct ingespoten niet commonrail motoren de bekende knikkerbakken, ze waren echter wel zuiniger en krachtiger, maar hadden ook hogere eisen wat brandstof betreft. De werverlkamer was de oplossing, stillere motoren, lagere eisen van de brandstof, echter ook minder zuinig en krachtig.
De commonrail, zoals de HDI heeft alle problemen opgelost, electronisch geregelde directe inspuiting met een zeer hoge druk, in diverse stappen. De kwaliteit van de brandstof is ook sterk verbeterd, wat ten goede komt voor de commonrail motoren.
Grote scheepsdiesels spuiten niet onbeperkt aantal malen in, ik neem aan dat je het over de Sulzer RT-Flex motoren heb ?
Dat is ook commonrail, echter niet precies hetzelfde als bij auto motoren, zou ik moeten opzoeken, is alweer 2 jaar geleden dat ik die cursus heb gehad.
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Waar ik op doel is dat een voorkamer ingespoten motor stiller is, omdat de verbranding langzamer op gang komt, niet dat die soepeler loopt. Bij een HDI is, als je er mee om weet te gaan, het turbogat veel kleiner. Ik ben diep onder de indruk van de souplesse van mijn HDI.
Mijn eerste Xantia was een 1,9TD, de tweede is een HDI 90 van 2000 (Millesime) met nu 403.000 km. Betrouwbaar en zuinig dus.
PSA heeft terecht geen geld in mechanische TDI´s gestoken. Het fiasco van Volkswagen met hun Pumpedüse is exemplarisch.
Voor de goede orde: de eerste mechanische common rail tweeslag turboDiesel werd gebouwd in Engeland, door Doxford in 1928, een motor met tegengesteld werkende zuigers, maar die flopte vanwege de gebrekkige materiaalkunde toen.
Ik heb ooit een Doxford Seahorse van 14.000 pk horen lopen, daar kon je een kwartje op zijn kant op zetten, zo trillingsvrij. Ook Bedford heeft dit soort motoren in de 50´er jaren met succes in vrachtwagens gebouwd.
Watersport / zeezeilen /energietechniek