Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Nu ik al aan mijn 2e BX toe ben vond ik het toch tijd worden om hier eens een topic te open.
Mijn naam is Joppe, ik ben 27 jaar en woon in Tilburg. De afgelopen 4 jaar heb ik gereden in een blauwe Renault 4. Ik maakte maar weinig kilometers en ik kon mooi een beetje oefenen met sleutelen. De 4 had echter veel last van roest en staat nu geschorst om ooit een keer volledig gerestaureerd te worden. In 4 jaar tijd is er ongeveer 30000km gereden met deze auto
In april van dit jaar heb ik toen een bijzonder fraaie rode BX 19TZI gekocht. Een bekende van het forum als het goed is. Ik heb hier ongeveer 8000km gereden waaronder een probleemloze roadtrip door Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije
.
Helaas sloeg 29 september het noodlot toe en werd de BX van links aangereden door een heer op leeftijd. De schade viel op zich mee maar door een gebrek aan tijd en sleutelruimte, gecombineerd met een prima uitkering van de verzekering en het feit dat het aantal kilometers dat ik maak een diesel zou rechtvaardigen, heb ik besloten de 19TZI te verkopen. Bovendien zat er in de toekomst toch best wel wat onderhoud aan te komen. Ik had ondertussen al mijn oog laten vallen op de groene TZD Turbo uit 1993 van Twan. Hieronder staan beide auto´s naast elkaar:
De rode was gelukkig vlot verkocht waardoor ze maar enkele dagen naast elkaar hebben gestaan.
De groene is tevens een bekende van het forum, er zijn van verschillende eigenaren topics te vinden over deze auto waardoor er gelukkig een hoop historie bekend is.
Het betreft dus een groene BX TZD Turbo met:
- 473750km!!
- Lederen interieur
- Fabrieks schuifdak
De auto voelt werkelijk ontzettend strak aan, beter nog dan de al niet verkeerde rode met slechts een derde van de kilometers.
De lak is helaas niet overal even top, met name op de motorkap en het dak komt de grondlak er een beetje doorheen. Op den duur maar eens kijken of ik een mooie motorkap kan scoren, het dak zal wat lastiger worden.
Helaas begon de BX nadat ik de tank vol had gegooid wat diesel te lekken. Mijn eerste gedachte was een poreuze ontluchtingsslang omdat het dus pas bij een volle tank optrad. Afgelopen weekend op een neer geweest naar de Ardennen dus de tank ongeveer half leeg gereden, het druppelen werd wel iets minder maar stopte niet. Gisteren dus maar even langs Hegru gereden en 1 van de 2 dieselleidingen bleek van voor tot achter verrot. Vanochtend de auto weer opgehaald en nu kan ik gelukkig niet meer zien waar de BX allemaal heeft gestaan. Tevens een nieuw luchtfiltertje meegenomen want dat zat er minstens 10000km in.
Ik heb nog wel een vraag waar misschien een van de vorige eigenaars duidelijkheid over kan verschaffen: De bovenste slang van de carterventilatie (die bij de intercooler) is niet zoals gewoon aangesloten achter het luchtfilter maar op een stalen buisje dat onder het blok uitkomt. De oliedampen worden dus gewoon uitgestoten inplaats van verbrand in de motor. Iemand een idee wat hier de gedachte achter was en of ik dit gewoon weer kan aansluiten zoals het hoort?
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik hoop dat je er ook nog een poosje van kan genieten. Het was een erg fijne auto!
Dat carterventilatie slangetje hangt los onder de auto zodat je luchtfilter niet vol met olie komt te zitten. Ik heb het maar zo gelaten, vond het niet zo belangrijk. Ik heb wel eens bx-en gehad waarbij het luchtfilter steeds vol met olie liep (via de carterventilatie) en heb het dan net zo gemodificeerd. Niet netjes, wel praktisch…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Is idd een erg fijne auto. Ik ben geen ex-eigenaar, maar ik heb wel es het voorrecht gehad om er een stukje mee te tuffen. Gefeliciteerd!
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
prachtige bx alhoewel ik rood mooier vind maar meningen verschillen
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Ben ik wel met je eens hoor, vind rood ook mooier maar ik ga een auto die verder volledig aan mijn wensen voldoet niet laten staan vawegr de kleur
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
neey uiteraard! dit is ook zeker geen verkeerde kleur hoor maar ik blijf benieuwt hoe t zou uit zien als imand een bx oranje met een wit of zwart dak spuit net als de c3 pluriel
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Mat oranje zou ik ècht gaaf vinden.. Vert triton doet het ook aardig hoor man wat was dit een fijne bx en gelijk goed bezig op naar de 5ton!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Was ook hard nodig, over de afgelopen 500km een verbruik van 1:14,5 dus ik ga er vanuit dat ik redelijk wat diesel verloren ben. Het meeste is gelukkig keurig in een afwasteiltje opgevangen
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Oh maar dat verbruik kan je ook wel halen zonder lekkage hoor
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Ik hoop eerlijk gezegd toch wat dichter bij de 1:18 uit te komen Heb gelukkig niet zo´n zware rechtervoet
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
GoofBlikscha schreef:Oh maar dat verbruik kan je ook wel halen zonder lekkage hoor
Jij ja heb 1 keer 1 op 15 voor elkaar gekregen. Meestal was 18/19
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Een waardig opvolger van de rode TZI.
Ik hoop dat deze auto naar een liefhebber is gegaan, die de schade gaat herstellen. Het was altijd een fijne auto om in te rijden zonder problemen. Succes met de TZD Turbo.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Wat ik begreep van de koper is dat de rode TZI direct naar een schadehersteller gebracht werd die er een nieuwe deur in hing. Een spatbord op kleur had ik reeds gevonden dus die had ik bijgeleverd.
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Ja! leuk dat je je nu ook eens digitaal uit de doeken hebt gedaan.
En natuurlijk leuk om de diesel zo eens te zien.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Van de week een nieuwe radio met bluetooth ingebouwd en nu was de accu leeg. Pioneer Bluetooth radio´s kunnen dus niet volledig uit maar hebben echt een geschakelde rode draad nodig. Die heb ik er vandaag dus maar even in geknutseld.
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ook wel zo fijn ook dat de radio mooi met het contact aan/uit gaat!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en