2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Prachtige cx maar geen vonk en dus niet aanslaan
frankcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-07-2010

Gepost: 27 oktober 2012 09:29 PM
  [ # 16 ]

Jammer dat ik alleen rijbewijs b heb… Ik zal wel op zoek gaan naar een ambulance met chauffeur
,aar is zo jammer want auto is vorig jaar gekeurd bij. Dealer en heeft maar twee keer gereden sindsdien…
Maar goed slepen is dus geen optie..

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 27 oktober 2012 09:36 PM
  [ # 17 ]

Er wonen volgens mij best wel wat forummers in de buurt van Delft. Ik ook, echter mijn kennis is niet van dien aard dat ik je kan helpen. Ik ben ook nog lerende cheese

Je kan misschien (bij geen reacties) contact opnemen met:
Garage van Bemmelen, Ampèreweg 6 2627 BG Delft - 015 2623862.
Zit vlak voor de Makro.

Profiel  
 
frankcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-07-2010

Gepost: 29 oktober 2012 10:48 AM
  [ # 18 ]

Nu mag ik dus de kopklamp demonteren, maar vorodat ik iets kapot maak..
zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
ik zag al even snel dat er twee stelschroeven zitten die met plastic lipjes in de carrosserie zitten
deze bevinden zich links en rechts van de koplamp. Aan de onderzijde vermoed ik dat de koplamp in een rubber zit en los komt als ik links en rechts (en misschien boven) iets los heb gemaakt?
klopt dat een beetje en kan ik dan goed bij de bobine en de module van de ontsteking? de bobine is overigens vies en ziet er oud uit, dus misschien beter om zowieso te vervangen??
ik zal overigens ook een fotorapportage gaan maken, want deze auto ga ik helemaal netjes maken is mijn idee Wink

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 29 oktober 2012 12:04 PM
  [ # 19 ]

Er zitte drie van die kunstof dingen in.
Als je die alle drie een halve slag draait kan de lamp eruit.
Bij de oudere types zit de derde onder en bij de nieuwere boven.
Als die van jou uit 82 komt zouden ze denk ik boven moeten zitten.

Wel een gekloot soms hoor om die dingen los te krijgen.
Ik heb naar een tip hier op het forum een stukje cv buis 22 gepakt en daar twee sleuven in geslepen.
Aan de ander kant een knietje voor de grip.

Als het niet duidelijk is wil ik wel even een foto maken.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 29 oktober 2012 12:54 PM
  [ # 20 ]
erikkuiper schreef:

Er zitte drie van die kunstof dingen in.
Als je die alle drie een halve slag een kwart slag draait kan de lamp eruit.

Bij de oudere types zit de derde onder en bij de nieuwere boven.
Als die van jou uit 82 komt zouden ze denk ik boven onder moeten zitten.

Tenzij jouw auto vanaf juli 1982 van de band rolde, in dat geval is het ‘modeljaar 1983’ en heb je geluk! Maar goed, je ziet het binnen 1 seconde als je de kap opent.

Helaas moet die lamp eruit om bij de module te komen. verwijder best het gehele aluminium huis (2 boutjes) dan heb je alles tegelijk te pakken om goed na te zien en schoon te maken.


Een bobine die er slecht uit ziet hoeft niet slecht te zijn….  een brakke bobine gaat meestal eerst haperen als ze warm is. Koud geen vonk is meestal iets met de stekkerverbindingen of die module is stuk.

Weet je 100% zeker dat de bougiekabels goed zitten? En zit de rotor erin? (ik heb hem per ongeluk ooit weleens buiten de auto laten liggen na alles netjes schoon gemaakt te hebben!!)  Daar stond ik met mijn goede gedrag haha.

Zit de zwarte stekker op het ontstekingshuis ook goed vast? Dit is de aansluiting van de ‘oppikker’ die in verbinding staat met de bobine/module.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 29 oktober 2012 01:45 PM
  [ # 21 ]

waar moet die auto heen?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
frankcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-07-2010

Gepost: 29 oktober 2012 06:13 PM
  [ # 22 ]

Helaas het ligt niet aan de stekkers. Alles schoonhekrabbelt en nieuwe anp stekkers gezet, maar nog geen vonk. Ook niet met goede massa.
Het moet dan wel of de bobine zijn of de module of de aansturing die massa schakelt. Dit gebeurd vanuit het ontstekingshuis neem ik aan?

Profiel  
 
Gepost: 29 oktober 2012 06:25 PM
  [ # 23 ]

De aansturing gebeurt vanuit de module. Die doet wat vroeger de contactpuntjes deden. Die krijgt zijn puls via de pulsgever aan de verdeler, via een interne spoel met een tandwielje. Tandje passeert pulsgever = signaal naar de module.
Zou nog kunnen dat deze kapot is. Kun je echter alleen achter komen door te vervangen door een nieuwe. Is nog wel te koop bij de Brezan of de AD voor een euro of 45:


Massa maakt hij door de bevestiging: Gaatje ‘KI31’ op bovenstaande afbeelding.


Bobine zou theoretisch ook kunnen, maar zo plotseling kapot is toch eigenaardig….. maar niets is onmogelijk! Valeo nummer: 245022, mocht je ‘m willen bestellen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
frankcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-07-2010

Gepost: 30 oktober 2012 02:25 PM
  [ # 24 ]

dank allen voor de reacties.
het zou toch nog kunnen dat de massa van de module de boosdoener is.
ik heb daar geen aandacht aan gegeven, maar kan mij herinneren dat één van die boutjes gecorrodeerd was.
één van de twee schroeven kreeg ik ook niet los (dopje 6mm dacht ik , maar past niet helemaal..
to be continued..

Profiel  
 
Gepost: 31 oktober 2012 01:25 AM
  [ # 25 ]

Hahaha: vergeet nooit Regel 1: als je lang moet storingzoeken, is het uiteindelijk bijna altijd “Slechte Massa’.  Laughing

Mijn casinochip staat nog altijd op dat vakje hoor!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
frankcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-07-2010

Gepost: 31 oktober 2012 01:28 AM
  [ # 26 ]

Het blijkt de onstekingsmodule geweest te zijn. Deze op de gok vervangen en de dame heeft even gelopen.
Afslaan doet ze nu geregeld, maar niet alle luchtslangen zitten nog op hun plek en oude benzine..

Profiel  
 
frankcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-07-2010

Gepost: 31 oktober 2012 11:25 PM
  [ # 27 ]

Ze rijdt inmiddels fantastisch! Dank voor de hulp.
Iemand nog een idee hoe ik een kachelaanjager weer an de gang krijg?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 31 oktober 2012 11:40 PM
  [ # 28 ]

As je geluk hebt een zekering, anders de weerstand doorgefikt (had ik onlangs ook) of de motor zelf.

Als je het reserve wiel eruit haalt zit tussen de luchtaanzuig en de plaats waar het wiel zat de ventilator.
In het deksel zit waarschijnlijk ook de weerstand, als die doorgebrand is is het deksl waarschijlijk ook wat gesmolten.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 31 oktober 2012 11:49 PM
  [ # 29 ]

Als de kachelweerstend doorgefikt is, doet de blower het wel degelijk. Doch alleen op de hoogste stand.

Als de blower dus helemaal niet werkt, moet je denken aan een kapotte zekering, een slecht relais (of aansluiting daarop) of een stekker los op de regelhandles (in de middenconsole). Ja, oké of een voedingsdraad los op de blower zelf (onder reservewiel zoals Erik als zegt).

Het relais voor de blower zit vaak op het binnenscherm, onder de luchthoorn. Weet niet of dit in 1982 ook nog zo was, maar op de eerste CX’en zat hij daar wel, naast het relais van de koelfan(s). Het elektrisch schema is echter veelvuldig gewijzigd door Citroën. Even in de Vraagbaak kijken dus!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook