ik heb vandaag de vsnaar van de hydroliekpomp vervangen,en aangezien de hydroliekpomp nogal een herrie maakte heb ik deze ook gelijk vervangen voor een exemplaar dat ik nog had liggen. in eerste instantie werkte ook alles en de pomp was een stuk stiller dan de oude.maar aangezien de slang tussen de pomp en het resevoir niet al te best was wou ik deze nog vervangen.dus even naar citroen gereden maar de slang was niet meer leverbaar ,daar adviseerde een monteur om een universele oliebestendige rubberslang te nemen,deze bij een industrieele groothandel hier in de buurt gehaald,maar na de montage begonnen de problemen.eerst helemaal geen hydrolische druk te krijgen,dus slang bij het resevoir los gehaald en met trechter gevuld totdat de pomp begingt te tikken ,hierna snel weer op het resevoir gestoken.de remmen en de stuurbekrachtiging werken weer en de waarschuwingslampen zijn uit,maar de vering komt niet omhoog.als ik de leiding bij de schokdempers een slag los gooi bij lopende motor komt hier wel olie. zou het kunnen dat de pomp die ik gemonteerd heb te weinig opbrengst heeft,en niet genoeg kracht om de vering omhoog te krijgen? of zou er nog lucht in het systeem kunnen zitten.
Ik begrijp uit je verhaal dat je een oud type pomp hebt. Is de diameter van het poelie wiel van de nieuwe het zelfde als van het oude exemplaar?
verder,
hoe is de binnendiameter van je nieuwe slang tov de originele slang?
de pomp is het zelfde,komt ook van een v6 af.en de binnendiameter van de slang is ook het zelfde( 13mm ),hij past zonder problemen op het reservoir,vanuit mijn gevoel zou ik zeggen de pomp werkt niet naar behoren( wel vreemd dat ik er een stuk mee heb kunnen rijden zonder problemen),ik zal morgen maar weer de oude pomp monteren.
Ontlastbout paar keer open en dicht draaien met draaiende motor, helpt dat niet?
Zit bij je voorraadbol op de HD regelaar.
XM TCT Ambiance`94
zal ik morgen eerst proberen ,mocht dit niet helpen dan bouw ik de oude pomp weer in
Hoe lang heb je gewacht? Mijn ervaring is dat het best lang kan duren voordat de auto weer omhoog komt als leidingen zijn losgeweest. Mijn advies is om nog een paar minuten te wachten en eventueel gas te geven.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Beginnen met de ontlastbout (op de HD regelaar, sleutelmaat 12) open.
Na 1 à 2 minuten de ontlastschroef dicht, dan behoort de pomp op druk te komen.
Als dat niet zo is dan de wartel van de HD leiding op de pomp een stukje opendraaien, zo kan je zien of er lucht uit de pomp komt. Zo lang er lucht komt zal het niet werken.
En dan een paar keer gymmen tot alles het weer doet.
Stuur een paar keer helemaal rond, de Diravi is een grootverbruiker.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
zo de vering werkt weer.de ontlastbout een paar keer losgedraaid,toen kwam hij uit de vering.een paar keer omhoog en omlaag laten gaan,inzovere werkt alles.een stukje ermee gereden,de vering lijkt mij te hard je voelt elke knobbel in de weg,het maakt niet uit op welke hoogte hij staat. dit lijkt mij niet normaal ( heb geen citroen rijervaring) de lhm is mooi helder en verder schijnt ook alles te werken,alleen het veercomfort lijkt mij niet wat het moet zijn
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tijd dus om de bollen te laten controleren/vullen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Maak een afspraak bij Chyparse in Almere voor “een rondje bollen”. Kost weinig, in één keer goed en je leert een hoop.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En voor je pomp/slangwissel veerde hij wel goed?
Zo ja , flink gymmen.
Zit lucht in je leidingen.
(Maar rondje Chyparse kan ik zeker aanbevelen)
XM TCT Ambiance`94
ik had het idee dat hij van tevoren beter veerde.het lijkt mij sterk dat de veerbollen door de wzh kapot zijn gegaan, en dan alle 4 ???.ik neem aan als een bol kapot is dat dit dan ook alleen effect heeft op de desbetrefende schokdemper. een ritje almere zou eventueel de laatste optie zijn gezien ik in zuid limburg woon ( 230km enkel )
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lucht in de leidingen maakt de vering eerder soepeler dan stugger!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
hmmm, ik heb je technische kennis niet maar ergens twijfel ik er een beetje aan. Door lucht in het hydraulische blok kan de klep best haperend werken wat zeer zeker invloed op de vering heeft.
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja. dat zou ook kunnen. Maar mijn gedachtengang was dat lucht samenpersbaar is. Hoewel het natuurlijk maar een klein beetje lucht zou zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.