Hoi allemaal, afgelopen week heb ik een eend opgehaald uit zuid Frankrijk. Allemaal erg fun, echter er is een probleempje met het laden van de accu en daarvoor wil ik toch eens kijken of iemand van jullie daar nog iets nuttigs over te zeggen heeft. In de week dat ik daar was heb ik de dynamo gemeten en geconstateerd dat ie niks afgeeft. De voorspanning was met 7V weliswaar laag, maar volgens mij wel genoeg om een magnetisch veld te creeeren. Ik heb toen een goede gebruikte dynamo geplaatst en had daarmee zo’n 13,8V op de meter staan. Tot zover alles prima, tot dat ik afgelopen vrijdag op de terugreis rond een uurtje of 11 ‘s avonds kort voor Lille merkte dat m’n koplampen waxinelicht-eigenschappen begonnen te vertonen. Het laatste tankstation van de peage ingedoken om te zien wat er aan de hand was en meteen nog ff de tank vol te gooien, om er achter te komen dat de dynamo weer niet laadde… Bij gebrek aan dekens heb ik m’n hond toen maar aan alle kanten wat uitgerekt en over me heen gedrapeerd om de verplichte overnachting toch nog een beetje aangenaam te maken. ‘s ochtendsvroeg met 11,77V in de accu me aan laten duwen door een Deen en zonder het gebruik van andere stroomverbruikers uiteindelijk toch nog 270km verder gekomen om uiteindelijk hottend en stotend de van brienenoordbrug af rollend de burgerking binnen te glijden, alweer ik dan toch maar de anwb heb gebeld om m’n accu bij te laten laden voor de laatste 50km. De gele vriend in kwestie heeft toen nog ff wat tests los gelaten op het electrisch circuit en o.a. een draadje direct van de accu op de dynamo gezet bij wijze van voorspanning en met een metertje gecheckt of er een magnetisch veld ontstond, wat niet het geval bleek.
Nu vraag ik mij af of ik nu 2x pech heb gehad met een dynamo, of dat er toch iets meer aan de hand is. Die 7V voorspanning zit mij o.a. niet lekker. Ik kan nu natuurlijk een nieuwe dynamo er in hangen en dan neem ik de spanningsregelaar ook ff mee, binnen het kader; ik ben nu toch bezig, en dat ga ik ook doen, maar ik vraag mij ook wel af of iemand hier al eens iets dergelijks aan de hand heeft gehad en misschien nog wat andere conclusies heeft getrokken. Ik ben benieuwd!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brakke spanningsregelaar. 7 volt op de Exc. Is prima, maar moet wel blijven. Misschien twee dynamos met verrotte koolborstels. -checken- dan is de regelaar ok.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De koolborstels had ik bij de eerste dynamo al vernieuwd en -aangezien de 2 van hetzelfde type waren- heb ik die nieuwe borstels toen maar overgeplaatst in de huidige dynamo. Ik moet er wel bij zeggen dat er in beide gevallen een soort knipperlicht effect gaande was; af en toe laadde de dynamo wel, of enigzins, en de andere rit weer helemaal niet. Hiermee zou je ook een draadbreuk of slecht contact kunnen vermoeden, maar dat neemt niet weg dat de metingen op de beide dynamo’s zeggen dat ze stuk zijn…
Animal triste post coitum
Nieuwe dynamo en spanningsregelaar geplaatst en vooralsnog laadt ie weer goed bij, dus mogelijk was toch de dynamo stuk…
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Hopelijk had je een Deense Dog om uit te rekken als nood dekentje
Nee het is een chiwawa, maar het is net als met biefstuk; als je er maar lang genoeg op slaat dan wordt ie vanzelf 2 x zo groot.
Animal triste post coitum