Vandaag met zijn tweeën goed bezig (broer en ik) geweest. Mijn Progress apk klaar gemaakt en een beurtje gegeven. V-snaar en multiriem vervangen en de remslangetjes aan de voorkant vervangen die poreus begonnen te worden. Met het verwisselen van de olie schrok ik eigenlijk wel, er zat allemaal gele drab aan de binnenkant van de dop. Ik denk niet dat er iets mis is met de koppakking want voor de rest de kvs schoon en werkt alles zoals de verwarming. Ik heb ooit eens gehoord dat dit zich ook vormt met het rijden van kleine stukje…..zoals ik bijna alleen maar doe…..ik hoop het.
Daarna was het de beurt aan de Xantia van mijn schoonzus. Hier wilden we de techniek van het doorspoelen van de LHM zoals verderop in dit forum beschreven eens uitproberen. Mijn broer had enkele meters van doorzichtige slang meegenomen uit een aquariumzaak die precies pastte over de nippel. Xant op bokken, wielen eraf, slang er op, nippel los, motor starten en op de rem trappen en daar kwam de geel/bruine smurrie richting het LHM-vat. Het werkt perfect zonder te morsen
Na alle vier de wielen gedaan te hebben begon het. In deze temperaturen proberen de slangen op het vat los te krijgen is een crime Idiote klemmen hebben ze daarvoor gebruikt en toen ze allemaal los waren brak de laatste en dunste van het deksel af. Opgezocht wat het was….een retourleidingkje
En wat nu ga je denken…...eerst maar eens rondgezocht in de garage. Vonden we een doos met aquariumspulletjes (we hebben allebei visjes rondzwemmen in huis) met hier en daar wat slangetjes en nippeltjes. We vonden een nippeltje wat wel eens zou kunnen passen. Gaatje in de deksel ietwat uitgeboort, nippeltje erin geperst, afgebroken stukje uit het slangetje gepielt en ja hoor het pastte!!! LHM vat leeggekiept en schoongemaakt incl. de zeefjes en opnieuw gevuld met vers groen vocht.
Zo zie ja maar als je een klein beetje inventief bent kun je dure grappen zoals een nieuwe octopus best zelf verhelpen.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Handig die tip over aquarium slangetjes
Heb je nog proefgereden en een duidelijk verschil gemerkt?
Verschil nog niet maar we ontdekten dat 1 remklauw lekte. Er kwam veel vuil en lucht mee door het slangetje. Pas als we deze vervangen hebben hoop ik dat er verschil te merken is.
Een lekke remklauw zal ook wel apk afkeur zijn denk ik??
Wie weet trouwens of een remklauw van een 1.6 xantia hetzelfde is als van een 1.8? We kunnen er namelijk ergens eentje van afschroeven maar dat is een 1.6.
Ik weet niet helemaal de goede afdeling hier maar toch…..
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
lekke remklauw
Lekke remklauw is zeker een apk afkeurpunt.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
UPDATE!!!
De xant is merkbaar verbeterd; hij komt s’morgens binnen 10 sec. omhoog, dat was voorheen 30 a 40 sec. De remklauw is inmiddels vervangen en de filters waren ook niet goed gemonteerd in het reservoir.( die brede platte zat gewoon los dus die filterde dus helemaal niets!! )
De drukregelaar ratelt nog steeds meer als het hoort. Dan bedoel ik niet de interval maar de duur: normaal is dat een fractie van een seconde en bij mijn xant is dat ong. een volle seconde. Ik heb vandaag de ontlastschroef nog eens losgedraaid en de stuurbekrachtigingscilinder helemaal leeg gemaakt en hopelijk is nu alle lucht uit het systeem en doet de drukregelaar weer wat ie moet doen. zoniet, dan moet ik toch eens langzaam voor een andere gaan kijken. Ik denk zelf niet dat ik ergens anders moet gaan zoeken, toch???
Groeten Pasqual en Marc.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0