Goedemiddag,
Ik heb sinds 2-3 weken een Citroën Xsara uit 1998 in het bezit. Helaas draait het slot van de bestuurdersportier regelmatig door met de hoofdsleutel, wat steeds erger wordt.
Ik had zelf in gedachte om dit slot om te wisselen met de bijrijdersportier, gezien daar de minste keren een sleutel gebruikt wordt. Er zit geen afstandsbediening bij.
Nu zei een kennis dat het een preventiemaatregel is van Citroën voor diefstal.
Ik ben net even wezen testen met de tweede sleutel. Met deze sleutel werkt het slot perfect. Bij de bijrijdersportier is het met beide sleutels geen probleem.
Nu blijkt de hoofdsleutel een tikje krom te zijn. Is daar het probleem mee?
Met de tweede sleutel kan je de motor niet starten…
Wat is het beste om te doen? Is dit probleem op te lossen zonder een nieuwe sleutel te bestellen?
Langs de Citroën-dealer in de buurt, en vragen of een nieuwe sleutel besteld kan worden?
In het mapje met de boekjes van de auto zit een kaart waar nummers van oa afstandsbediening enz. ingevuld kan worden, maar daar staat niks.
Alvast bedankt voor het advies / voor de adviezen!
Totaal aantal Berichten: 1381
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Durk, welkom op dit forum.
Ik heb je verhaal een paar keer doorgelezen, en ik vind het een vreemd verhaal.
Het slot is gewoon een mechanisch ding met een gaffeltje.
Waarom dat met de ene sleutel wel en een andere niet zou werken, kan ik niet verklaren.
Die ‘truc’ van Citroen lijkt me onzin, ik heb er nog nooit van gehoord.
Links en recht omwisselen is een optie. Ik heb het indertijd niet gedaan, maar heb een tweede hands slotenset gekocht voor paar tientjes. Nu heb ik wel een afwijkende sleutel voor de linkerdeur en de originele voor contact en rechts, maar dat was me de ellende van het ombouwen van de sloten niet waard. Je moet dan namelijk de gaffetjes van beide cylinders verwisselen of omdraaien (constructie is gespiegeld). En je moet natuurlijk twee keer deurbekleding losmaken met alle gevolgen voor uitgebroken clips en rammeltjes als gevolg…
Succes!
Nieuwe sleutelbaard is volgens mij te bestellen bij de dealer op VIN-nummer.
Denk dat de sleutel versleten is.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Bedankt voor de antwoorden!
Ik denk dat ik dan ga voor een nieuwe “sleutelbaard”. Omdraaien van de sloten gaat mijn voorkeur ook niet naar uit.
Ik zal eens langs de dealer rijden om informatie in te winnen. Bedankt!
Die “truc” heeft toch te maken met preventie voor diefstal, dat de sleutel er volledig in moet zitten? Dat is steeds ook het geval.