Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Vermits mijn ouders nog een xm 21 TD van 1992 hebben gehad en de bx naar de eeuwige jachtvelden is
moeten ze toegeven dat een xm toch wel echt iets voor hun was.
We zijn dus een beetje op zoek en ik denk dat we misschien wel iets gevonden hebben
een xm 21 TD uit 2000 exclusive met 160.000km op de klok.. met open dak en alcantara leder, volgens mij de meest complete uitvoering
een testritje zal er volgende week wel inzitten denk ik.
ik ben enkel wat bevreesd voor de automaat…
kan er iemand zeggen hoe dat juist zit bij deze versies
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Die is mooi
Daar zit zeker ook de beruchte Lucas Epic dieselpomp in? (lekkende pakkingen)
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Lucas pomp?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Rij in exact zelfde auto rond, allen heb geen schuifdak.
Automat neem ik aan?
Dat wordt genieten!
Daar zit een een lucas epic in.
Gaan wel eens lek idd, maar vervangen is niet moeilijk vond ik.
Gewoon een nederlandse auto??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ZIe nu pas je tekst onder de foto!
Automaat, een ZF 4HP18 zit daar in.
Geen verkeerde automaat.
Met normaal rij gedrag moet dat lang mee kunnen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Goede automaat die eigenljik ook gewoon onderhouden moet worden..
Ik kan uit eigen ervaring héél erg de automaatspoelingen bij garage Johan Oldenhage aanraden! Zo ververs je niet alleen waardoor je t vuil los maakt, maar je spoelt t ook uit de bak!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Xsara Coupe schreef:Goede automaat die eigenljik ook gewoon onderhouden moet worden..
Ik kan uit eigen ervaring héél erg de automaatspoelingen bij garage Johan Oldenhage aanraden! Zo ververs je niet alleen waardoor je t vuil los maakt, maar je spoelt t ook uit de bak!
De afgelopen maanden konden we hier en op het forum van de XM club enkele automaatdrama’s lezen na spoeling bij Oldenhage.
Een oliewissel bij een automaat is risicovol. Door de nieuwe olie komt er vuil los en dat kan de minuscule gaatjes in het brein verstoppen.
Daarna schakelt de bak niet meer zo als het hoort. Ik schat in dat je risico daarop rond de 30% ligt, mede gezien mijn eigen ervaringen.
De Oldenhage methode lijkt leuk, omdat de olie grondig gefilterd wordt. Niemand weet echter of er niet toch vuil door het brein stroomt.
Mijn advies: Niet verversen zo lang de bak goed schakelt.
Zeker niet als er geen trekhaak aan de auto zit. Met een overladen sleurhut in hoogzomer over de alpen met plankgas is een ander verhaal.
Zo’n 4HP18 is best een robuust ding, zolang je er afblijft.
Ik heb nog geen ervaring met het uitnemen en schoonmaken van het brein. Dat gaat wel komen. Ik heb het wel een keer laten doen, met goed gevolg.
Bij 160k KM heb je nog weinig kans op groot onheil. De Lucas Epic begint ongeveer vanaf 250k (meestal) te lekken. De multiriem heeft een zwakke spanner, maar ook pas voorbij de 300k.
En uiteraard de D-riem tijdig wisselen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, wij hebben een xantia met zo’n bak in de familie. Nieuw gekocht in 95, nu 180k op de klok. Ik heb iedere 2 jaar de bakolie gedaan en ‘t filter. Resultaat een bak die nog steeds als nieuw schakelt, super stil is en waarschijnlijk nog wel 2 ton mee kan gaan. Ik betwijfel of dat ook gebeurt was als ik er niets aan gedaan had de afgelopen 17 jaar..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Geluk?
Ik heb al met twee XM’s gelazer gehad na een oliewissel. Zo komt bij het Roode Gevaar de 4 veel te traag in na een oliewissel.
De blauwe Break schakelt top (330k), ik durf gezien de ervaringen geen oliewissel toe te passen tot ik het brein van het Roode Gevaar een keer heb aangepakt.
Bij een eerdere V6 Berline ging het ook mis, Autrans zette er met succes een ander brein in (voor € 500) Het brein had ik al.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet niet of het geluk is Jan, in mijn tijd in de Citroëngarages werd de automaat gewoon van verse olie en filter voorzien bij iedere 60.000 beurt. Wij merkten dat goed onderhouden automaatbakken veel fijner schakelden en langer meegingen.
Nog even een opmerking over de “drama’s” na het spoelen van de automaatbak: Eén van die xm’s had al problemen en met spoelen werd gehoopt verbetering te krijgen. Dat is niet gelukt, die bak was gewoon gaar. De spoeling heeft daar mijns inziens niets mee te maken. Daarbij, al die klanten die na een spoeling tevreden met een veel fijner schakelende bak weer vertrekken zullen er toch niet naast zitten? Ze komen er zelfs voor uit het buitenland.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je weet dat de bak in je auto elke 60k is verwend heb je helemaal gelijk, dan zou ik het ook doen.
Maar als je een XM koopt met 300+ k op de teller en geen idee hebt omtrent het onderhoudsverleden staan de kansen er slechter voor.
De man die mijn APK’s doet is er ook zeer behoedzaam mee als hij niet zeker weet wat de historie is. Amerikanen zijn nog beruchter dan de 4HP18 bakken.
Het punt blijft dat het een onomkeerbare gok is. Na de wissel weet je of je geluk had. En als je pech hebt is gaat de pech niet over als je de oude olie er weer in gooit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
hmmm ok volgens mij is het dus belangrijk om op 160000km de olie te wisselen, vandaag of dit weekend gaan we de auto eens bekijken stukje rijden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Nog dingen waar ik op moet letten?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Nog dingen waar ik op moet letten?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Toevallig van de week over gehad met XM garage in Utrecht. Maar die zegt ook, bak olie wisselen niet doen.
Veel kans op ellende. Schijnt dat de citroen garages bij de C5 ook niet meer doen.
Dus ben nu ook in dubio! Ik heb het wel al twee keer gewisseld op de orginele manier en dan komt er maar een deel uit.
Geen problemen iig
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
hmmm tja ze zal er toch ooit eens uitmoeten denk ik… hoe vroeger hoe beter dan… denk ik
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!