Hallo,
Bij de ‘oude’ Citroëns (Xsara, Xantia, BX, AX, Saxo, Picasso, XM enz…) wordt vnl groen icm rood gebruikt als dash verlichting. (C2 & C3 hebben oranje)
Persoonlijk vind ik geen van beiden ècht mooi, ik vind het VW blauw om duimen en vingers bij af te likken, en ècht rood (bij oude Audi) is ook wel mooi.
Verder vond ik het blauw in de Evasion (heel licht) ook wel mooi. Ook de display in de Scéni II in fel lichtblauw is heel mooi imo.
Wat is jullie mening daarover?
geef mij maar geel…...eend heeft het, niet dat je het ziet, maar het is er wel
de berlingo van me ouders heeft dat groenige : ......
eigenlijk vind ik alles goed, zolang ik het maar mooi vind…..
Bij de nieuwe F*rd mustang kun je zelf de kleur bepalen….
Ik vind dat het afhangt van het weer
Als het warm is, vind ik een koele blauwtint wel eluk,
en als het koud is, in de winter enzo is een gezellig warme rooie tint wel leuk denk ik.
Das nog een idee: meerkleurige LED’s monteren, en via de boordcomputer de kleur instellen! Zoals bij sommige MP3 spelers!
kan ook wel mechanisch…
met een schakelaar kiezen tussen winterstand en zomerstand!
Ik kan er geen antwoord op geven. Ik vind zowel het groen van de xant als het oranje van de 205 fijn.
Aan de andere kant vind ik het groen van de civic van mijn oma weer helemaal niets.
Je kan er ook een disko van maken
Schijt aan originaliteit.
ik zie nog af en toe blauw van die gloed in het dashboard van de Golf IV waarin in van 1998 tot 2001 reed…
trouwens, zou het mogelijk zijn om de dashboardkleur te koppelen aan bijvoorbeeld de climate-control, of de regensensor
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
dus hoe harder je rijdt hoe feller het licht????
zal het met deze regen ook wel goed branden lijkt me….
nee, hij bedoelt een regenkleur en een gewone kleur.
is wel te doen denk ik.
relais-tje
Ik ga voor groen; dat vind ik al mooi sinds ik in ‘79 of ‘80 in mijn pre-Citroën-tijd een Taunus met groene dash-verlichting had. Had de Visa (‘84-type) geen wit? Dat vond ik minder. DS had dacht ik ook wit, en daar is het natuurlijk wel mooi in. Kwestie van smaak, en daarom weer een grappig polletje
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Wel, ik las ergens een topic ivm dashboard kleurtjes (iemand die vroeg of het moeilijk was om het groen te vervangen door rood in z’n XM (naam weet ik niet meer) en erna een topic waarin Erik zei dat hij van veel mensen vragen kreeg voor polletjes…)
Dat was deze topic:
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1006&start=45&postdays=0&postorder=asc&highlight;
Ik heb inmiddels zitten experimenteren met deze LED’s
Te koop bij een autostyle dealer
artikelnr: EU T5B
Omschrijving: LED Blue T-5 LED Instrument Light, 2pcs/cardle, LED tbv instrumentenverlichting, blauw
prijs: € 6,95 per 2 stuks
Had ze al een tijdje op de plank liggen maar door tijd gebrek nog niets mee gedaan. Deze LED’s kun je in die zwarte houdertjes achter het instrumentblok duwen en vastdraaien. Ze zien er iets anders uit dan op de foto hier, onderkant is blauw kunstof en de bovenkant is helder glas.
Ik heb het instrumentenblok uit de Sloop-ZX gebruikt om te experimenten. Je heb 4 van deze LED’s nodig voor de uitvoeringen zonder temperatuur meter en 5 als je deze meter wel heb. De LED’s zijn fel genoeg om door de groene folie heen gewoon blauw licht uit te stralen.
Ik heb een PC (ATX) voeding gebruikt voor de 12V voorziening.
1: Verbind de groene draad met een zwarte (min) om de voeding in te schakelen. Hierna kun je gewoon de aan/uit schakelaar op de voeding zelf gebruiken.
2. Neem een stekker die je normaal gezien op HD, CD/DVD, etc aansluit en gebruik de gele (+12v) en een zwarte draad voor de 12V voorziening.
3. Neem de bovenste middelste connector op de achterkant van het instrumenten blok en sluit de +12V (geel) aan op de meest linkse pen en de min (zwart) op de pen ernaast. Ik heb om het makkelijk te maken de connectors van een sloop-ZX kabelboom afgeknipt en gebruikt.
Op deze manier schakel je alleen de gloeilampjes/LED’s aan die voor de verlichting van het instrumenten blok zorgen
Draai de LED’s op deze plaatsen erin, let goed op plus en min het zijn LED’s en die doen het maar op één manier. Dit is wel even pielen en proberen, daarom is het handig om een 12V voeding aan te sluiten.
De aansluiting voor het bovenste gat is niet helemaal lekker, die bleef weigeren ook met een gloeilampje, zal wel een breuk in de printplaat zijn :
De plek waar ik de vijfde LED voor de temp.meter heb ingedraaid is helaas niet op de foto gekomen, maar deze zit helemaal links.
Helaas heb ik niet zo een beste camera, maar het resultaat in het echt is veel beter. Het zou nog veel beter kunnen als de aansluiting voor de middelste LED ook zou werken. Verder was de gebruikte voeding niet echt super, wat de lichtsterkte ook deed afnemen. Met een multi-meter heb ik 9V gemeten op de punten waar de LED’s ingingen. Dit werd steeds iets minder (0,1V) naarmate er meer LED’s bijkwamen. Dat verklaart ook waarom deze voeding zo goedkoop was. De oude PC waar deze inzat crashte vaak en kon een extra HD niet trekken, tot ik er een sterkere inzette en de PC als een zonnetje begon te draaien.
Op de Reflex uitgezonderd zijn de overige ZXen voorzien van een regelbare sterkte voor de instrumenten verlichting, voor het geval het te sterk mocht zijn. Maar ik denk niet dat het echt nodig zal zijn om het bij te regelen.
Dit kun je uiteraard ook bij een AX doen, aangezien deze een redelijk identiek instrumenten blok heeft.
Nu nog kijken wanneer ik tijd heb om het eens echt in mijn eigen ZX in te bouwen.
Re: Welke kleur dash verlichting prefereren jullie?
cocico schreef:Hallo,
Bij de ‘oude’ Citroëns (Xsara, Xantia, BX, AX, Saxo; Picasso, XM enz…) wordt vnl groen icm rood gebruikt als dah verlichting. (C2 & C3 hebben oranje)
Persoonlijk vind ik geen van beiden ècht mooi, ik vind het VW blauw om duimen en vingers bij af te likken, en ècht rood (bij oude Audi) is ook wel mooi.
Verder vond ik het blauw in de Evasion (heel licht) ook wel mooi. Ook de display in de Scénix II in fel lichtblauw is heel mooi imo.Wat is jullie mening daarover?
Smaken verschillen. Ik vind dat blauw echt niks. Of zoals in een Opel Astra witte wijzerplaten met gelige achtergrondverlichting… Yek..
Doe mij maar lekker groene verlichting op de zwarte wijzerplaten.
Groet,
Marten
Gaat het om mooi of comfortabel?
Dat blauw gaat volgens mij vreselijk irriteren….
Politiezwaailichten zijn immers ook blauw
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ook als ik er van uit ga dat het gemodificeerde blauw er “live” beter uitziet dan op de foto, heb ik toch het idee dat ik er zelf erg moe van zou worden na enige tijd (maar ja, ik word ook al een dagje ouder )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville