Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
butien de distributieriem zijn er nog dingen die belangrijk zijn hoe zit de elektronica ineen? tamelijk betrouwbaar?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
bxsport schreef:hmmm tja ze zal er toch ooit eens uitmoeten denk ik… hoe vroeger hoe beter dan… denk ik
Da’s wel een beetje negatief hoor Ik ververs de olie gewoon,neem het risico voor lief.
Koppakking historie schijnt wel belangrijk te zijn, die willen nog wel eens gaan, is ook op dit forum te vinden ergens. Ik heb er sinds kort ook een, machtige bak maar niet snel. Prima cruiser, ik ben er blij mee.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wellicht ook wel handig, de XM aankooptips: http://www.xmclub.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=58
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Timo1990 schreef:Wellicht ook wel handig, de XM aankooptips: http://www.xmclub.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=58
Mja tamelijk vrijblijvend qua modellen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
verkuilm schreef:Rij in exact zelfde auto rond, allen heb geen schuifdak.
Automat neem ik aan?
Dat wordt genieten!
Daar zit een een lucas epic in.
Gaan wel eens lek idd, maar vervangen is niet moeilijk vond ik.Gewoon een nederlandse auto??
Belgische wagen 110 pk volgens mij niet?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Klopt 110 PK. Ik heb er onlangs nog exact eenzelfde gehad had ik er twee.
voor de aankoop:
Het zijn prima autos, echter als er geen onderhoud is gepleegd, maar vooral de bekende kwalen genegeerd kun je er veel werk aan hebben. Vergis je niet, het zijn complexe autos met dure techniek. Neem een kenner mee.
Maar als ie goed is, heb je er prima auto aan.
-Staat distributie en multiriem, belangerijk is dat alles is vervangen ook alle loop rollen. Totaal 400 euro aan onderdelen!
-Controleer de vering, staat van de bollen! Het is hydroactief veel bollen dus en computers.
-Olie lekkage?? Willen nog al eens lekken, allemaal wel goed te repareren, alleen carterpan wat werk.
-Let op Roest, XM worden echt roest bakken langzamerhand. Vooral achter subframe.
-Staat van de remschijven etc.
-Loopt de motorgoed, slaat ie goed aan etc.
-Controleer de motor temperatuur, moet netjes stijgen tot ong 85 graden en mag nooit boven de 90 komen.
-Check alle ramen em de centrale deur vergendeling etc.
-Goed stuk rijden echt 25km ofzo en opletten of die goed schakelst etc.
Ik had dus twee TD exclusives en ze hadden beide ecact zelfde kwaaltjes. Vandaar dit lijstje.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Je moet gewoon de risico’s gaan inschatten en het hangt af van de vraagprijs. Dat het toevallig een Exclusieve is niet zo belangrijk. Het is eerder een minpunt vind ik, want meer kans op gedoe. En je laat je nog meer verblinden door de mooie uitvoering.
XM 2.1 TD zijn gewoon niet zoveel waard en vooral niet als een automaat in zit. Maximaal € 1000 voor een gemiddeld exemplaar. Ze zijn zwaar, verbruiken nogal wat, vervuilen, hebben een Lucas Epic pomp.
Toch heb ik nu al mijn 2e XM 2.1 TD (geen automaat).
Start de auto in koude toestand en laat een ander kijken of er ook rookwolk uit de uitlaat komt. Dus de eigenaar mag hem niet ‘s ochtends al een keer gestart hebben.
Kijk ook even of de achterkant ingezakt is.
Doe de motorkap open en kijk en luister. Rijdt een stukje, geef flink gas en voel of de turbo zijn werk doet. Kijk en luister weer. Motor moet nu rustig lopen.
Vraag onderhoudshistorie en dan nog weet je dat de laatste eigenaar in ieder geval de laatste onderhoudsbeurten niet gedaan heeft (LHM, bollen, olie, KVS, remmen, filters, distributie, uitlaat).
Doe daarna een schandalig laag bod als je deze wil en geef aan waarom en dat je bereid bent te onderhandelen.
Succes met de koop.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
De mijne heeft een Bosch pomp en liep afgelopen 2 weken 1 op 16,44. Ik heb er ook meer dan 1000 euro voor betaald wat hij zeker waard is ivm met nieuwe distributie, remmen, nieuwe koppakking, A1 staat en onderhouds historie. Het is dus maar wat de gek er voor geeft en hoe je ermee rijdt (lange stukken of file etc. etc.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Check ook of de plaat onder de motor er nog zit. Zo ja, dan heb je kans op roest op de voorste chassis balken. Evt. roest is dan erg lastig te zien, kijk hier goed naar !Deze afdek platen zijn ondingen, kun je er beter aflaten.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
de 21TD was toch te vervuilend en te duur qua prijs.
Momenteel heeft onze garage van een oud vrouwtje ik ken ze… een xm ct turbo automaat te koop 170.000km met 4Hp18 bak
vermits ik wel wat km rij 26,000 per jaar lijkt dit op lpi een goede wagen. de wagen zelf is met beige leder open dak en cruise controle
open dak werkt welniet meer miss op te lossen… welke lpi installatie werkt goed in combinatie met ct turbo motor?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Lpi? Je bedoelt waarschijnlijk LPG. De TCT heeft geen zelfstellende kleppen, dus als je die op LPG laat draaien moeten elke ongeveer 20.000 km de kleppen gesteld worden van een motor met bovenliggende nokkenas.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik zou liefst gasinjectie installeren in combinatie met de turbomotor kan dit?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Alles kan, alleen zul je dan dus elke 20.000 km de kleppen moeten (laten) stellen. Daarvoor moet de nokkenas er af. Niet een klusje dat je in een half uurtje doet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wim, die 20k klopt niet, dat gold alleen voor de Xantia 1.8i 8v. Voor de 2 liters, met en zonder turbo is dat 40k en de ervaring leerde dat je dat op lpg ook prima kunt aanhouden. Ook bij een Tct. Het controleren en afstellen van de klepspeling is evenwel een vreselijke takke-klus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Weer wat geleerd. Ik wist niet beter of die 20k gold voor zowel de 1,8 als 2 liter blokken.
En het is inderdaad een takkeklus.
Wim,
Disciplus Simplex