













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, dat gaat je de kop niet kosten hoor. Maar, het zou ook nog iets anders kunnen zijn. Maar dan moet er even naar gekeken worden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Goede tweedehands zoeken… Meestal is het de wielzijde… Niet bakzijde…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Weer te lang niet gepost en weer gestopt met posten bij een vraag die al lang weer is opgelost, het bleek dat de handremkabel tegen het wiel liep.
Niks aan de hand dus en de CX rijdt alweer een tijdje relatief probleemloos. Vandaag op de terugweg vanaf Citromobile de 3 ton gepasseerd:
Maar het blijkt dus dat de CX vals speelt!
Ik vond al langer dat de kilometers wel erg snel gingen en vermoedde dat er iets met de teller was nadat deze een keer los is geweest om de dashboardverlichting te vervangen. Ik was echter nooit zover gekomen om dat ook echt te checken. Tot ik vandaag wel erg dicht bij de 3 ton kwam. Ik ging natuurlijk goed opletten om op tijd een foto te kunnen maken en zag de teller ineens van 299955 naar 299966 gan en even later van 299969 naar 299979. En als die dat dus al een tijdje zo doet, dan heb ik naar alle waarschijnlijkheid zo’n 20.000 kilometer minder gereden dan op de teller staat…
Ben het na de 3 ton scherp in de gaten blijven houden, maar tussen 300000 en 300053 is er niks geks gebeurd. De komende 50 kilometer ook maar weer scherp opletten. Ik vind het vrij raadselachtig, maar naar de teller moet in ieder geval gekeken worden.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gewoon lekker zo door gaan, des te eerder staat ie weer op 150,000
Nu te koop: Mooie CX, pas ingereden, met slechts 40.000 echte kilometers!
Afgelopen periode weinig met de CX gereden. Maar nu de winter zich aandient, heb ik de DS3 weer omgewisseld voor de CX. En meteen beginnen we met een probleempje…
Gisteravond laat naar huis. Eerst krabben, dan circa 15 minuten ontwasemen. Ineens valt de blower stil en de dashboardverlichting en richtingaanwijzer vallen uit. Een fractie later slaat alles weer aan. Hup naar huis en daar valt weer alles uit. Auto geparkeerd en lekker gaan slapen. Vanmiddag weer even gekeken en natuurlijk als eerste de zekeringen gecheckt. Bij het aanraken van één zekering sloeg de blower ineens weer aan (en alle lichtjes). Da’s maar goed ook, want zonder blower en richtingaanwijzer kan ik niet weg. Onderweg gaat het aan- en uit en bij thuiskomst heb ik de bewuste zekering er maar eens uit gehaald:
Wat is hier aan de hand? Doorgebrand kan hij niet zijn als hij af en aan werkt, maar hij ziet er wel uit of er iets gefikt heeft. En hij is afgebroken, wat natuurlijk het af- en aanslaan van blower en verlichting verklaart; slecht contact.
Hoe ga ik nu te werk bij het vervangen? Er zit nog een stukje in het contact, dus een nieuwe zekering zal er niet zomaar in gaan. En waar moet ik de oorzaak zoeken? Is het verstandig om er even naar te laten kijken i.v.m. kortsluitingsgevaar?














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat lijkt op een dikke overgangsweerstand. Kan komen door een flink geoxideerd contact. Dan moet iemand dat ouwe stukje er even uit zwaffelen en de contacten goed schoon zien te maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oorzaak is slecht contact. Dan heb je een overgangsweerstand en in elke vorm van weerstand wordt elektrische energie omgezet in warmte. Als je het stukje zekering er uit hebt, de zekeringhouder goed schoonmaken (de contacten dus). Ook goed kijken of er sprake kan zijn van water of condens, want dan heb je een flinke kans dat het terugkomt.
Edit: Yuri was iets sneller en iets bondiger.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Okee. Ik hoef dus niet te vrezen dat er een groter achterliggend probleem is wat voor sluiting of iets dergelijks kan zorgen? Gewoon zekering vervangen zoals jullie beschrijven en klaar is kees. Goed om te weten, ga ik daar vrijdag even achteraan.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je sluiting had gehad was de zekering doorgebrand. Daar zijn ze tenslotte voor bedoeld!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Da’s ook weer waar.
Maar omdat het er zo geblakerd uitziet, vreesde ik even dat ik moest waken voor fik in de wagen.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijkt me ook een goede aanleiding om alle contacten in je zekeringkast te controleren, want als er vocht in het spel is heb je kans dat er meerdere niet helemaal fris zijn.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een busje contactspray/contact-reiniger meepakken en alle zekeringen er eens uithalen en alle contacten inspuiten. Zekeringen een paar keer goed op en neer bewegen om eventuele aanslag weg te slijten. En dan hopen dat ‘t nooit meer gebeurt, want ‘t is in elk geval veeeel te heet geweest daar.
Waarschijnlijk red je het niet meer met wat “heen en weer jutteren”.
Ik denk dat ik dit klusje toch maar weer even ga uitbesteden. Het lijkt me een prima klusje om eens lekker zelf te doen, maar ik breek m’n kop over wanneer dan. Veel te druk met werk, studie en vrijdag moet ik dringend naar het Noorden des lands. Dan heb ik de CX wel weer nodig. Ik ga morgen eens kijken of ik ergens direct terecht kan en dan laat ik meteen de hele zekeringkast nalopen.
Wat is wijsheid, naar een specialist of gewoon even bij de dorpsgarage langs?