Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Misschien moeten de heren naysayers/anticiperende rijders maar eens een testje bekijken:
http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/video-winterband-versus-zomerband
Deze is dan toevallig van de ANWB (een organisatie die naar mijn weten niet gesponsord wordt door de autobandenindustrie), maar voor de werkelijk achterdochtigen: er zijn legio gelijksoortige testen te vinden. Een ding hebben ze allemaal gemeen: de winterband wint onder winterse omstandigheden altijd van de zomerband.
Dus “anticiperend rijden”? Yeah, sure…
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Apprentice schreef:Dus “anticiperend rijden”? Yeah, sure…
Inderdaad! rijstijl aanpassen is zeker niet voldoende, een zomerband heb gewoon GEEN grip als het iets of wat sneeuwt/vastgereden sneeuw/ijzel.
Zo ben ik met men C5 tegen 25 per uur bijna rond een verlichtingspaal gedraaid op zomerbanden, en ben ik nooit nog maar in de buurt van problemen gekomen met me BX op winterbanden…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
en daar sluit ik me dan weer bij aan;
Arnhem blijkt in de winter nogal heuvelachtig;
jaren terug een keer met een ax hier van een heuvel gegleden, stapvoets, maar wel de nodige blikschade, en ook al een keer toen ik de dame nog in de winter reed, deze geparkeerd, terug gelopen naar huis om de saxo (met winterbanden) op te halen. Met de ds kwam ik de wijk niet uit, met de saxo wel…
Dan kun je anticiperen wat je wil, maar daarmee alleen kom je er niet…
Blijft natuurlijk dat deze situaties zich niet vaak voordoen, maar als je veel rijdt (ik zit aan de 40.000 per jaar, mijn vrouw deed er 50.000) dan kies ik toch voor winterbanden…
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Onder mijn Bx 19 TZD automaat hebben mijn winterbanden, (Federal Himalaya 185-60-14) geen topmerk dus, op sneeuw en op ijs duidelijk meer grip dan mijn zomerbanden (Uniroyal Rain Expert 185-60-14)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Geinig dat in de antwoorden op mijn bericht zo op ‘anticiperen’ wordt ingegaan, terwijl ik het woord niet eens heb gebruikt. Volgens mij ben ook ik geen ‘naysayer’, ik schrijf volgens mij namelijk ook dat winterbanden wel veiliger zullen zijn. De test van de ANWB suggereert dat ook zeker. Mijn punt ging vooral over gedrag. Gedrag gaat niet alleen over anticiperen, maar ook over de keuzes die je maakt en of je je houdt aan de verkeersregels. Ik stel dat technologische veiligheid niet per se leidt tot veiliger rijgedrag van de combinatie auto + berijder.
Zo veilig mogelijk rijden is utieindelijk een en-en-verhaal. Afhankelijk van het gebruik van je auto (vaak of weinig, heuvels of vlak, etc), maakt elke persoon een kosten-batenoverweging in de keuze winterbanden aan te schaffen of niet. De vraag wat je eigen veiligheid je waard is kun je dan niet reduceren tot wat het mag kosten. Veiligheid kun je niet afkopen. Je kan namelijk ook gewoon eens pech hebben of de klos zijn van andersmans fout of idiote rijgedrag. Het wrange is in dat geval ook nog de relatieve veiligheid. Hoe veilig ben ik in de winter als ik op zomerbanden rij en de rest op winterbanden? Als iemand in de winter met winterbanden veel te laat uitvoegt bij een drukke uitrit van de snelweg, waardoor ik vervolgens met mijn zomerbanden (waardoor mijn remweg zeg 30 procent langer is) plotseling moet remmen en ik achter op die persoon bots, is het dan mijn schuld omdat ik geen winterbanden heb?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Als je achterop iemand botst ben je vrijwel altijd schuldig, of je nou op winterbanden of op zomerbanden rijdt. Ik vind het alleen wel verwijtbaar wanneer je achterop iemand botst omdat je, zoals je zelf al aangeeft, door je zomerbanden een 30% langere remweg hebt t.o.v. het overige verkeer. Je brengt daarmee ook de overige weggebruikers in gevaar.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Apprentice, daarmee ga je niet in op het dilemma dat ik schets. Natuurlijk weet ik dat degene die achterop iemand anders botst bijna altijd de zwarte piet krijgt toegeschoven. In die zin is mijn voorbeeld geen goed voorbeeld.
Het dilemma is relatieve veiligheid. In wat voor situatie dan ook, als iedereen op winterbanden rijdt in ik niet en iemand anders maakt een fout in het verkeer waardoor ik plotseling moet remmen en daarmee in botsing kom met anderen, omdat mijn remweg pakweg 30 procent langer is, even gesteld dat dit ongeluk niet zou hebben plaatsgevonden als ik ook winterbanden zou hebben. Voor de verzekering zal waarschijnlijk gelden dat degene die de fout heeft gemaakt de schuld draagt van het ongeluk. Winterbanden zijn immers niet verplicht in Nederland, maar ik wil de juridische schuld even weglaten. Waar het mij om gaat is dat er meerdere mensen schade hebben en schrikken van een ongeluk. De eerste fout wordt gemaakt door iemand met opportuun rijgedrag, waardoor ik in deze situatie, gesteld dat ik me aan de regels hou en rekening hou met de omstandigheden, moet uitwijken / remmen en in een botsing kom. Wat is de oorzaak van de botsing? Ik met mijn zomerbanden of de opportune coureur?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
De test van Autoweek even lezen werkt zeer verhelderend. Hun conclusie: winterbanden zijn beslist beter als er echt sneeuw en ijs ligt, maar: “op nat wegdek legt het merendeel van de 15 door ons geteste winterbanden het af tegen de als referentie dienende zomerband, óók bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. En daarmee wordt het door de bandenindustrie in de wereld geholpen fabeltje dat winterbanden onder die temperatuur steevast beter presenteren dan zomerrubber ontkracht”.
En aangezien ik ‘s winters vaker over een natte dan een gladde weg rij en voorlopig niet naar Duitsland of de bergen in hoef, denk ik toch maar dat ik mijn Uniroyal Rain Experts laat liggen.
Voor wie toch wil overstappen, de top 3 uit de test: Continental Winter Contact TS 850, Bridgestone Blizzak LM-32 en Michelin Alpin A4.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Precies mijn idee, ik rijd vaker in de regen dan in de sneeuw dus vandaar dat ik het bij regenbanden hou.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
De test van Autoweek even lezen werkt zeer verhelderend. Hun conclusie: winterbanden zijn beslist beter als er echt sneeuw en ijs ligt, maar: “op nat wegdek legt het merendeel van de 15 door ons geteste winterbanden het af tegen de als referentie dienende zomerband, óók bij temperaturen onder de 7 graden Celsius.
Hee, da’s gek! Het Britse broertje van Audiweek, Auto Express, komt tot een heel andere conclusie…
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zomerbanden, winterbanden en all season banden ken ik, maar bestaan er nu ook al regenbanden???
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dat zijn zomerbanden die iets meer voor regen dan droog gemaakt zijn…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Regenband is wat in de volksmond zomerband wordt genoemd, sneeuwband is wat een winterband wordt genoemd
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Weer wat geleerd