Dank voor je reply Hugo! Interessante informatie die mij aan het twijfelen brengt. Ga morgen op autojacht en had de HDI’s eigenlijk op een zijspoor gezet. Jouw situatie is echter erg vergelijkbaar qua jaarlijkse kilometers en kostengrens (400 euro). Dat haalde ik bij de Saab wel voor normaal gebruik, maar alle onderhoudskosten boven de 500 euro per jaar kwamen daar nog bovenop. Zie ook het staatje op pagina twee van deze discussie.
Heb zelf het idee om te gaan pogen minder kilometers te maken (minder vaak pakketjes op gaan halen die ik via Marktplaats koop en dat soort dingen) en dan is een benzine interessanter.
1600 euro is niet veel geld, de auto’s die ik nu op het oog heb zijn bijna 1000 euro duurder (maar dan wel ook 100.000km minder op de teller en een jaar of twee jonger).
Ik ga nog eens even nadenken…
Extra vraag: hoe kan ik bij een proefrit de staat van de achteras controleren op problemen? Niet altijd te voorkomen dat je ergens tegenaanloopt, maar als ik iets van te voren al kan uitsluiten zou dat fijn zijn…
De zijkant van de achterbanden moeten genoeg ruimte hebben aan de binnenkant van de wielkast (ik geloof ongeveer 5/6 cm)
Tijdens een rit op rare geluiden letten bij drempels
Verder nog even een tip: ik heb 2x een 2001 xsara 1.6 16v gekocht voor 1200 euro met +/- 150.000 op de teller.
Als je een klein beetje handig bent, kan een xsara met een klein defect best interessant zijn.
Zo had ik bijv. een airbag lampje (stekkers solderen), zelf openende kofferbak (knop hing vast)
en nog wat kleine dingen. Dat scheelt in het aankoopbedrag.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)