Precies. Daar zijn al oeverloos dicussies over geweest. Men kwam toen met de zeer acceptabele overgang naar 30 jaar. Dus in effect is die 30 jaar regel er nu al, weliswaar met een overgangsregeling.
Als je de harde cijfers gaat bekijken gaat het ook om een importcijfer waar je niet warm of koud van wordt. ‘T is weer typisch Haags knakenschieten….
CX GTi Turbo 2 - All Black
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10481.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
waterman schreef:Ik heb begrepen dat de grens voor een O-plaat en vrijstelling voor rijtax in BE naar 30 jaar gaat…
? nog niet hoor Waterman, das nu eens het voordeel van België, heeeel lang en veel praten, en ooit zal het er wel van komen, ooit… er is wel al lang sprake om die O-plaat af te schaffen, maar de odtimerverenigingen ed willen daar wel mee akkoord gaan, op voorwaarde van een simpelere keuring, of een tweejaarlijkse ofzo, en daar zijn ze nu dus al meer dan 5 jaar over bezig
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6931.gif)
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
waterman schreef:Ik vind gewoon dat de vrijstelling moet blijven zoals nog niet zo lang geleden door de regering is vastgesteld. Prima systeem waarbij opgemerkt moet worden dat de invoer van ouwe meuk nu al aan het afnemen is.
Precies, We blijven niet aan het compromissen sluiten totdat de klassieker afgepakt wordt…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
M. Carrot schreef:Midfriesland schreef:Ik wil graag de vrijheid houden om naar de stalling te rijden en van auto te wisselen, zonder eerst langs het gemeentehuis te moeten voor een stempeltje ofzo. Het gemeentehuis is hier bovendien 15 kilometer vandaan. Niet goed voor het milieu om daar dan heen te moeten… Wat mij betreft dus géén 60 dagenkaart a.u.b.
Dit is natuurlijk wel een beetje kortzichtig, want er is sindsdien wel een hoop veranderd!
Je hebt nu Internet en je hebt je DigID en ook nog Ideal om eventueel direct te betalen dus waarom zou je langs een gemeentehuis moeten? Sterker nog, als een dagenkaart beleid wordt is er binnen no-time een App voor!Na alle verhalen en suggesties lijkt een dagenkaart mij juist de beste oplossing om de veelrijders van de hobbyisten te scheiden.
Het gaat als volgt: Je meld je auto aan op internet, dan mag je rijden (er is al genoeg kenteken controle overal aanwezig om dat te handhaven). Je betaald per dag dat de auto is aangemeld evenredig naar MRB of uitstoot(dus diesels meer dan benzine bijv) Als het oldtimer-weekend weer voorbij is en hij staat in de stalling dan meld je je auto weer af. Simpel toch?
Dan nog de vraag of je de auto op de openbare weg mag parkeren als hij afgemeld staat. Met die keuze, ja of nee, kun je nog strenger scheiden tussen liefhebbers en knakenrijders.Als deze test met oldtimers slaagt zou ik heel graag zien dat het voor alle auto’s ingevoerd wordt, want ik gebruik mijn auto ook maar een paar dagen per jaar (vandaar dat ik in een youngtimer rijd).
Zo’n 60 dagen kaart lijkt mij dus echt helemaal niets…
Moet je eerst gaan handelingen gaan verrichten om in je eigen auto te kunnen rijden
De overheidscomputer systemen zijn zo onbetrouwbaar als het maar kan, als je je auto nodig heb zal het niet werken.
In het weekend wil je rijden, dan is het postkantoor/service punt dicht.
Als ik op een zaterdag een dagje weg wil tank ik vaak op vrijdag de auto even af en check de bandenspanning als die al wat langer stil staat.
Moet ik dan voor 5 luttele km’s gaan betalen?
Wat als je einde van het jaar door je dagen heen ben en noodgedwongen je auto moet verplaatsen?
Verder moet er een enorme inverstering komen in een overheid IT project om dit te kunnen gaan registreren. De ervaring leert dat alle IT overheid projecten in een drama uitlopen en uiteindelijk veel meer kost dan in eerste instantie gedacht werd.
Nee dit gaat meer kosten dan het opleverd.
waterman schreef:Ik vind gewoon dat de vrijstelling moet blijven zoals nog niet zo lang geleden door de regering is vastgesteld. Prima systeem waarbij opgemerkt moet worden dat de invoer van ouwe meuk nu al aan het afnemen is.
Eens, zover mij bekend is het in veel andere landen in Europa ook 30 jaar. Gezien we hier sinds kort al naar toe zijn gegaan vanaf 25 jaar lijkt het me wel zo normaal dat we dit voorlopig ook vast blijven houden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1257.jpg)
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het zal mij dan ook niet verbazen als men in Den Haag (uiteraard na lang en duur nadenken) uiteindelijk tot dezelfde conclusie komt…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Vrijstelling in Ierland is 30 jaar. Echt vrijstelling is het niet, van eend tot Rolls Royce betaal je allemaal iets van 55 euri per jaar. Redelijk vind ik.
Als het om milieu gaat - we zitten allemaal in de EU, nietwaar? Enig idee hoe de veestapel hier is uitgebreid sinds de recessie en hoe ‘best’ dat voor ons planeetje is? Kan en mag dus gewoon hoor en van mij mag het ook nog, mensen moeten toch ergens een inkomen uit kunnen genereren.
Liever had ik wat meer ‘out-of the box’ denken. Zowel hier (mega mogelijkheden m.b.t. brandstof winning uit dit vee..) als de klassieker registratie.
Is dit al voorbij gekomen nl. iets van andere kenteken registratie voor old timers en een evt.verbod dan wel keuze mogelijkheid (betalen) maken om deze old timers in de spits te gebruiken. Ik roep maar wat maar het zou kunnen lijkt me. Of hetzelfde zoals ik al aangaf, een vast bedrag voor iedere old timer.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Redbird schreef:
Dan betaal ik netjes, maar het milieu is er niet echt mee geholpen en daarom wordt geloof ik de mbr afgeschaft voor oldtimers…
Ja, maak dat het gepeupel maar wijs. En meer belastinggeld innen gaat dan het milieu vreselijk veel verder helpen….
Belasting: de oplossing voor alles..
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7338.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wolfman schreef:Ze moeten het gewoon laten zoals het is en wij moeten zeker niet voor hun gaan denken wat voor een beperkingen we ons zelf op willen gaan leggen.
Niet mee eens!!
Kijk, er is wel degelijk een probleem aan het ontstaan, en dat zijn de dagelijkse rijders met vervuilende auto’s (ja, helaas meestal diesels). En sorry: meestal zijn dit de zogenoemde ‘knakenrijders’.
Daar was de hele oldtimerregeling nimmer voor bedoeld en dat weten wij allemaal dondersgoed.
Ik vind dat we daar als liefhebbers niet onze ogen voor moeten sluiten maar in plaats daarvan op beschaafde, intelligente wijze de dialoog moeten aangaan om samen tot een oplossing te komen.
Heel hard roepen dat “onze rechten worden afgepakt” en dat het “allemaal zonder meer belachelijk is”, werkt averechts. Als wij het goed aanpakken, met KNAC, Fehac, ANWB en Bovag als spreekbuis, eventueel ondersteund door goed georganiseerde, beschaafde manifestaties (dus geen geschreeuw, provocerende spandoeken of matzwart gerolde Camaro’s met flamethrowers op het Binnenhof) dan moet het mogelijk zijn om met elkaar een compromisregeling af te dwingen, zodat de liefhebbers niet gedupeerd raken en de veelrijders gaan bijdragen ofwel ontmoedigd worden. Wij vormen een grote groep, dat bewijst de petitie nu al!
Die 60 dagenkaart lijkt me dan helemaal geen gek idee. Tuurlijk vergt dit wat extra handelingen, maar zo erg is dat toch niet? Zeker niet als het met DigiD geregeld kan worden.
Je gaat toch ook vooraf tanken als je gaat rijden, en olie peilen, ruiten schoonmaken etc.
Ik vind wel dat er een grens getrokken moet worden. Een jaartal, dat wel. 30 jaar was prima te doen. En niemand gaat veelrijden met een benzineslurpende Cadillac uit 1972, zelfs op LPG is dat een hachelijke zaak (been there…)
Dat zijn niet de knakenrijders en dat weet “Den Haag” ook heus wel.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6122.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Feitelijk is er maar een reden om zo’n oude diesel dagelijks te gaan rijden, een moderne diesel-auto is gewoon schandalig duur in wegenbelasting. Het is een beetje zoals het met muziek-CD’s gegaan is. Die dingen kosten 40 gulden en daarna meer als 20 euro. Philips kwam met de CD brander en het hek was van de dam, niemand kocht meer muziek op CD. Dit is oom zo’n dergelijk gevalletje: je betaalt het volle pond of helemaal niets, kies maar !
Natuurlijk zou het mooiste zijn om de regeling in tact te laten zoals deze nu is. Feit is dat Den Haag de perceptie heeft dat oldtimers vervuilend zijn, ze hebben met ons geld zelfs onderzoeken laten uitvoeren die dat bevestigen en probeer dan nog maar eens dingen terug te draaien, ook al is dat geen totaalplaatje of worden cijfers verkeerd / ongunstig uitgelegd.
Dit vergt uiteraard praten en lobbyen van organisaties zoals de Knac en Fehac. Ik ben uiteraard ook wel warm te krijgen voor actie, ook als dat betekent dat ik een dagje in d’ Haag moet verblijven, met of zonder DS (winterstalling).
Ik kan me trouwens herinneren dat er kort geleden ook een oldtimer rit was vanaf het binnenhof waar ook Balkenende en Rutte aan meededen. Ik vind het daarom wel een beetje hypocriet om nu met dit voorstel te komen / eens te zijn.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7338.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bartjes schreef:Ik kan me trouwens herinneren dat er kort geleden ook een oldtimer rit was vanaf het binnenhof waar ook Balkenende en Rutte aan meededen. Ik vind het daarom wel een beetje hypocriet om nu met dit voorstel te komen / eens te zijn.
So what?
Kun je niet én van een oldtimerritje genieten én vinden dat er wat een de regeling gedaan moet worden?
Er wordt nu net gedaan of “heel Den Haag” iets tegen oldtimers heeft. Ik ben er van overtuigd dat dit niet het geval is. Althans niet zó zwart/wit.
Moderne diesels zijn voor Piet Particulier erg duur in de belasting. Maar ja.. als je zo veel kms rijdt, is het toch rendabel, het omslagpunt is eenvoudig uit te rekenen. nul euro betalen willen we allemaal wel, maar dat is sowieso een utopie, tenzij je nakko aan onderhoud doet (wat sommigen dus rustig doen).
Ik reed vroeger een Daimler 4.0 uit 1990 op LPG. Kostte € 183 in de maand aan belasting en dan had ik geen meter gereden, maar was desondanks goedkoper dan op benzine rijden!
Oké extreem voorbeeld, maar het gaat hier wel over keuzes.
En Lieverkoekjes worden al lang niet meer gebakken. Dan had er veel eerder ingegrepen moeten worden, maar ja…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6122.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Misschien dat iemand nog foto’s heeft van die politici in een mooie oldtimer, kunnen we gebruiken voor spanborden met onderschrift “Mede onmogelijk gemaakt door”.
Ook wij hebben 4 jaar een Xantia HDi particulier gereden met veel plezier. Na die 4 jaar hadden we meer wegenbelasting betaald als dat we voor de auto zelf hadden betaald en dat werd een beetje té gek allemaal, mede omdat de MRB behoorlijk steeg doordat de BPM toen werd afgebouwd door Camiel.
Misschien zie ik zaken extreem of zwart-wit, ik kan alleen maar concluderen dat Den Haag dat momenteel ook doet in deze kwestie. Ik zie ook wel in dat er iets moet veranderen. Dat de liefhebber (mezelf incluus) ook mee moet betalen is niet erg, maar 1600 euro per jaar of meer kan / wil ik niet ophoesten.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
La Léo schreef:Wolfman schreef:Ze moeten het gewoon laten zoals het is en wij moeten zeker niet voor hun gaan denken wat voor een beperkingen we ons zelf op willen gaan leggen.
Niet mee eens!!
Kijk, er is wel degelijk een probleem aan het ontstaan, en dat zijn de dagelijkse rijders met vervuilende auto’s (ja, helaas meestal diesels). En sorry: meestal zijn dit de zogenoemde ‘knakenrijders’.
Daar was de hele oldtimerregeling nimmer voor bedoeld en dat weten wij allemaal dondersgoed.![]()
Ik vind dat we daar als liefhebbers niet onze ogen voor moeten sluiten maar in plaats daarvan op beschaafde, intelligente wijze de dialoog moeten aangaan om samen tot een oplossing te komen.
Dit is nu precies wat ik bedoel. Nu gaan wij zelf ook al vinden dat er “een probleem” is.
De regeling die er nu is die is goed en moet gewoon zo blijven. Punt!
En nu niet meer zelf voor overheid gaan spelen en beperkingen verzinnen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Weet niet of dit persbericht hier al gepost is, maar bij deze:
FEHAC persbericht
Bunnik, 30 oktober 2012
Oldtimer eigenaren onnodig getroffen door regeerakkoord
In het Regeerakkoord 2012 wordt aangegeven dat de reeds lang door de FEHAC bevochten vrijstelling voor klassieke voertuigen vanaf 2014 komt te vervallen. Argument is dat dit vanuit milieuoverwegingen wordt gedaan.
Bijdrage van oldtimer aan vervuiling milieu te verwaarlozen
Het argument dat met het opheffen van de fiscale vrijstelling het milieu wordt gediend zal niet opgaan. Omdat de bijdrage van oldtimers aan vervuiling en CO2-emissies te verwaarlozen is. Van alle kilometers die personen- en bedrijfsauto’s in Nederland afleggen is hooguit een kwart procent afkomstig van oldtimers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed). Bovendien rijden deze voertuigen vrijwel niet in de stad of tijdens de spits.
Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische gebruik van oldtimers.
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft niemand wat !
Ik heb een stukje vet gemaakt. De vervuiling is dus heel gering. Maar alle mileu instanties roepen allemaal zo hard dat we zo vervuilen dat zelfs oldtimerbezitters al zo gaan denken en mee gaan denken over beperkingen….
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7338.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wolfman schreef:Dit is nu precies wat ik bedoel. Nu gaan wij zelf ook al vinden dat er “een probleem” is.
En nu niet meer zelf voor overheid gaan spelen en beperkingen verzinnen.
Wake up and smell the coffee: er IS ook een probleem!!
Namelijk dit: Liefhebbers komen in een kwaad daglicht te staan dankzij goedkope knakenrijders in rokende, slecht onderhouden stinkdiesels en mooie gekoesterde oldtimers krijgen de slechte naam omdat alles over één kam dreigt te worden geschoren.
DAT is het probleem!!!
Als wij kenbaar maken dat het zo zwart/wit niet is, kunnen we dit beeld veranderen in ons voordeel.
Als je van iemand iets gedaan wilt krijgen, zul je je inderdaad moeten inleven, niet rücksichtslos als een stormram ertegenin blijven gaan en roepen dat het diefstal is (of wat dan ook).
Laat je daarentegen merken dat je open staan voor de dialoog en voor een oplossing, dan zal de soep uiteindelijk veel minder heet gegeten worden en kun je meer bereiken dan met botweg hakketakken. Echt. Zo werkt het!
Oh en dat vetgedrukte stukje hierboven. die oldtimers die “slechts in geringe mate gebruikt worden.” Dát zijn ‘wij’ dus als liefhebbers en niet de veelrijders met 30.000 km/jaar.
Dus het probleem is er wel degelijk, alleen voelen wij ons er niet verantwoordelijk voor. Dat is iets heel anders.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Die knakenrijders zullen vanzelf weer verdwijnen. Als ze het alleen doen om goedkoop te rijden zullen ze ook besparen op onderhoud. Een oldtimer zal dan snel defect raken. En zoals jij natuurlijk weet zijn het bepaalde onderdelen die dan bij al die modellen defect raken. Deze onderdelen worden vanzelf schaars en dus duur.
Dus dit, volgens jou, “probleem” lost zich vanzelf weer op.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”