Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je de 2 lange motorsteun-bouten die door het subframe steken wel verwijderd?
Als je die vergeet kan je heel hard trekken maar gebeurt er weinig…
Citroen!
Ja, ook de lange bouten van de motorsteunen (door het subframe heen) zijn los.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Zelfs als de bouten van de motorsteun er uit zijn, kan hij daar wat tegenwringen. De motor leunt idd een klein beetje achterover. Kan je de motor niet een klein beetje oplichten,opkrikken, tot je ziet dat de motorsteunen niet meer op het subframe rusten ?
En natuurlijk moeten ook alle uitlaatdelen los zijn . . .
veel succes !
Bart
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Beter nog: met een balkje er tussen iets opkrikken onder het koppelingshuis zodat de motor vrij komt van de chassisbalk. Dan moet het daarna vrij gemakkelijk gaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daar zit het hem juist in. Ik heb de werkwijze gevolgd van het werkplaatshandboek, dus heb ik ook het koppelingshuis iets omhoog gebracht en ondersteund. Daarna het gewicht van de motor laten opnemen door de motor-takel. Motorsteunen zijn dus zeker ook vrij van het subframe.
Wel allemaal bedankt voor het meedenken.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Beetje mosterd na de maaltijd: de uiteinden van de voorste uitlaatpijpjes blijven ook graag haken achter de koelbeplating. Bij het terugplaatsen moet je de motor daar ook weer overheen tillen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En? Gelukt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als ik me goed herinner zitten er van die pasbusjes in de boringen. Die willen nog wel eens vast gaan zitten, dan krijg je ‘m niet losgetrokken.
Ik heb er wel eens een stuk hout tussen gezet om ‘m even een stukje los te wrikken, daarna lukt het dan wel.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Nee, het is nog niet gelukt maar ik heb deze week dan ook nog geen tijd gehad.
Morgen probeer ik of het lukt om wat tijd vrij te maken.
@JW : Ook nog bedankt voor de tip, zal morgen een stuk wringhout meenemen.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Laatste weken bijna geen tijd gehad om aan de GSA te werken, maar gelukkig is het vandaag dan toch gelukt
Moest het 1e stuk eerst voorzichtig los zien te wringen met een stuk hout. Pas daarna was de motor makkelijk met de hand van het koppelingshuis af te trekken.
Geprobeerd om een foto te maken met de telefoon, maar het wordt hoog tijd voor een andere mobiel want de foto’s worden nu wel erg slecht
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Als je de motor terug gaat monteren, haal dan die vier pasbusjes er zonodig even uit en zuiver ze op met fijn schuurpapier. Dat is nodig als ze niet meer op hun plek zitten maar bij het losnemen van de motor meegekomen zijn.
Vervolgens een beetje vaseline er aan en ze op dezelfde manier terugplaatsen.
Als ze nog wel op hun plek zitten volstaat het met fijn schuurpapier wat opzuiveren aan de buitenkant en ze insmeren met vaseline.
De motor schuift dan makkelijk weer op z’n plek als je ‘m terugmonteert.
Zó deed ik dat destijds bij mijn GS’en, maar ook bij de vele Eenden, Ami’s en Dyane’s die ik onderhanden gehad heb.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mooi dat ‘t gelukt is. Veel succes en plezier met het knutselen aan het blokje de komende tijd! ‘t Is leuk spul om aan te werken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
ZO, verder gegaan om de motor te demonteren.
tot nu toe al gedemonteerd: de carburateur en inlaatspruitstukken, dynamo, startmotor, koppeling, vliegwiel, benzinepomp, alle ontstekingsdelen.
Toen de motor op mijn workmate stond dan pas zie je dat de olielekkage / LHM lekkage toch groter was dan ik dacht. Werkelijk de hele motor zit aan de buitenkant onder het drab van motorolie en LHM.
Het was echt de hoogste tijd om actie te ondernemen.
Eerst eens een lijstje maken welke spullen ik nodig heb om lle werkzaamheden uit te voeren.
Voor de sfeer nog wat plaatjes geschoten
Ook de koppeling heeft zijn beste tijd gehad
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Om het goed te doen moet je de koppen eraf halen. Bouten zitten in de kleppendeksels volgens mij.
Voorzichtig kun je de koppen eraf halen en zie je ook de olieretourpijpjes waar het vaak om gaat.
Let goed op de volgorde van de koelbeplating! 1 stuk per kant kan er pas af als de koppen los zijn!
Moet je dus niet verkeerdom terug monteren (ervaring)...
Nou, de cilinderkoppen liggen er nu ook van af. Wat mij op valt is dat er in de cilinders aan de kant van de benzinepomp, een beetje olie op de onderkant lag, terwijl dit in de cilinders aan de andere kant een stuk minder is. Op de foto is zoiets altijd lastig te zien maar toch heb ik even een plaatje geschoten. Misschien versleten olie-schraapveren ? Durf eigenlijk niet te zeggen of het blokje blauwe rook uitbraakte, toen ik er voor het laatst mee heb gereden. Is al weer enige tijd geleden +/- 8 maanden.
Daarnaast zijn de cilinderkoppen aan de binnenkant goed zwart aangekoekt. Ook zijn de afdichtings-ringen van de olie-retour pijpjes zeer slecht en lekt de olie-koeler flink. Nou de bekende punten dus.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE