heerlijke wagen die C5, maar nu wederom startproblemen. Al 2x nieuwe accu dit jaar en 5x de wegenwacht laten komen. Die vertelt me telkens dat ik te weinig rij. Maar de hele zomer -met zelfde rijgedrag als in de winter- is het allemaal wel goed gegaan.
een stukje wat ik afgelopen week reed met volle accu (ik was van den haag naar arnhem v.v. gereden)
zondag 1 km en nog 1 km
woensdag 1km en nog 1 km
zaterdag 1 km en nog 1 km
zondag 1 km en nog 1 km
dinsdag startproblemen WW erbij accu is prima, maar wel leeg. laadt goed op. oorzaak: korte afstanden
gereden den haag-zoetermeer en terug om accu op te laden (was voldoende zei WW)
vrijdag mager startje, maar pakte nog net 20 km gereden
zondag 1 km heen en 1 km terug
woensdag weer mager startje en 20 km extra gereden.
Hoe komt dit toch? De garage en wegenwacht zeggen: korte ritjes. Maar hoor eens een wagen mag toch wel een paar dagen stil staan? Buren hebben de wagen wel een week stil en starten en weg zijn ze!
Wie weet een indicatie van de oorzaak?
Totaal aantal Berichten: 194
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Het is inderdaad zo dat korte ritten, in dit geval geen 2 km per dag zoals je schrijft, wel erg weinig zijn voor de dynamo om de accu volledig te laden.
Ben het wel met je eens dat het niet zo mag zijn dat hij telkens niet start…maar heb je wel geprobeerd om een weekje wat langere ritten te maken, dus iedere dag een aantal km’s? Kun je zelf namelijk beoordelen of het wel of niet met die korte ritten te maken heeft…
Daarnaast kun je wellicht nog even denken aan je dynamo. Als die niet goed werkt dan kan deze de accu ook niet goed bijladen maar lijkt me dat het wel aan het licht was gekomen als de ANWB langs is gekomen, die zouden er naar gekeken hebben als het goed is…
suc6
klopt 100 procent.
batterij kan nooit opladen na 1km of tis dat je er 10-15minuten over doe.
Bij elke startpoging trek je de batterij naar omlaag.
Die moet dan terug bijgeladen worden.
Moderne wagens kan je bijna niet de accu weg laten.
Want alternator kan de nodige voltage niet leveren waardoor de batterij meehelpt.
Dus als deze meehelpt zal het veeeeeeel langer duren tegen deze vol is.
Oplossing leg een druppellader aan je batterij(zo start je met een volle accu)
Of neem de fiets voor 1km toch te doen
In verband met je buren,klopt ook.
Veel mensen starten hun wagen als ze op vakantie zijn,gewoon slecht,beter laten staan voor een paar dagen en dan starten.
Want starten is rijden,of je moet deze een tijdje laten draaien.
Hopelijk duidelijk zo.
vervolg.
zondag gereden den haag-rotterdam
maandag stil
dinsdag accu leeg, wegenwacht (kost inmiddels 50 eur omdat het de 5e keer is)
Wat is hier aan de hand? Wegenwacht weet het niet, garage weet het niet?
Begin dit jaar nieuwe accu.
Lekt de accu, verbruikt hij stiekem?
Heb je een trekhaak?
nee
Dat is jammer, die zorgt wel eens voor storingen.
Originele radio ook aanwezig?
staat sinds weken uit
Dat was niet mijn vraag, mijn vraag was of de originele radio er nog in zit.
ook dat
Wellicht toch de boordcomputer laten uitlezen om te zien of er een foutmelding voorkomt…?
Dynamo doet wel goed z’n werk?
boordcomputer werkt goed, dynamo net nog gecontroleerd door de wegenwacht.
advies wegenwacht: iedere week een rit maken van 200 km
advies garage: zwaardere accu (waarop de WW dan zegt, dat ik te weinig rijd om die op te laden)
en zo modderen we door.
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
amant schreef:De garage en wegenwacht zeggen: korte ritjes.
Ik ben nu al niet zo enthausiast over je garage. Met een goede, volle accu moet je gewoon een maand lang iedere dag een kort ritje kunnen maken.
De meeste garages hebben meters die kunnen uitlezen hoeveel ampere je auto verbruikt nadat je hem hebt uitgezet. Zo kan je zien of alle verbruikers daadwerkelijk uitgeschakeld zijn en blijven. Ik zou je auto naar een garage brengen die je auto even een paar uurtjes aan zo’n aparaat wil hangen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Meest waarschijnlijke is inderdaad een lekstroom. Ergens een defect in de auto….wellicht ander elektrische apparatuur die toch stiekem de boel leeg trekt…
Sorry meer ideeën heb ik niet meer…
[edit mod] quote gewist. Quoten op het laatste bericht is niet toegestaan [/edit mod]
Gemeten lekkage 0,13 en dat is binnen de grenzen zegt garage. WW en garage hebben inmiddels gebeld met elkaar.
Ik neem aan dat dit 0,13 Ampère is.
Dan wordt er per dag 3,12 Ah opgesoepeerd.
Dat zou geen reden mogen zijn dat je accu na een dag al weer zover ontladen is dat je niet meer kunt starten.
Vraag: wanneer is die 0,13A gemeten? Kort na het wegzetten van de auto? En/of ook later nog een keer?
En is de auto al uitgelezen? Dat zie ik niet staan in de reacties….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor