Citroen Jumpy, accu word leeggetrokken,Verkeerde Computer?
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 01 november 2012 02:34 PM

Beste Forumvrienden,

Een vriend van mij heeft een Jumpy 2.0hdi uit 2001, die na enkele dagen niet meer wilt starten > Accu leeg.
Nou heb ik even gekeken maar niets geks gevonden zoals de radio of een interieurlampje, maar na de 2 keer kijken hoorde ik een zacht gezoem ergens in de buurt van het blok. Het geluid is er continu, tot je de accu even los haalt. Zodra je de accu weer vast zet blijft het geluid weg, zodra je de sleutel op contact hebt gezet is het er weer, ookal haal je de sleutel los. Continu blijft er iets draaien ofzo.

Het klinkt in eerste instantie als een motortje wat heel zachtjes zoemt, maar als je beter luistert lijkt het op een elektronische sturing van iets.

Wat we hebben gedaan:
Een half uur onder de motorkap gehangen met een zaklamp en een paar oren, maar het is niet precies te lokaliseren, het komt in ieder geval in het midden vooraan, ergens ter hoogte van de dynamo.

Ook hebben we zekering voor zekering losgehad, zowel onder het dash als in de motorkap.
In de rijrichting gezien links onder de kap zit tegen de wielkast een klein kastje met 2 dikke zekeringen, uit mijn hoofd 30 en 40amp. Weet iemand waar deze voor dienen? Want met een van die 2 zekeringen los verdwijnt het geluid…
Ik heb geen schema en in de dekseltjes van de zekeringhouders staan deze 2 niet vermeld.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 05 november 2012 10:25 PM
  [ # 1 ]

De computer is vervangen door ‘een’ computer van de sloop. Welke precies weet ik niet, maar dit schoot ons te binnen. Is een half jaar geleden of iets langer zelfs, omdat de auto toen niets meer deed. Dit bleek een zekering te zijn maar de garage heeft toen vanalles geprobeerd, o.a. de computer.
Die garagist weet natuurlijk nergens van als dit(verkeerde computer) het probleem zou kunnen zijn, en de ouwe computer heeft ie ook niet meer. Daar houd de betaalbare optie dus op!


Verder ben ik vandaag de Fiat garage/dealer binnen gelopen, daar werd ik in eerste instantie wel netjes te woord gestaan maar uiteindelijk toch doorverwezen naar de Citroen dealer, maar daar was net ‘eetpauze’ (ik zag ze wel in de werkplaats bezig) en die meneer achter de balie vond z’n scherm interessanter dan mijn gesprek. 2e vervelende aanvaring met ‘t personeel van Citroen in de 2 keer dat ik er geweest ben. Daar zien ze mij niet meer terug.


Weet iemand hoe je kunt zien welke computer er in hoort? Zou er iemand misschien een foto kunnen maken van de computer in zijn 2.0HDI Jumpy? Daaruit kunnen we misschien al concluderen of er dezelfde in zit of niet.
Bij deze bus zit de computer rechtsvoor tegen de wielkast aan, onder de motorkap. Lekker nat ook zodra er ook maar een béétje regen door de kap sijpelt…

Alvast bedankt namens een radeloze vriend van mij..

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 06 november 2012 04:57 PM
  [ # 2 ]

Hallo Maus,

ik begrijp je verhaal niet helemaal goed, doet de jumpy het wel als de accu is opgeladen en is het probleem dat hij snel ontlaadt?
Of is het probleem dat hij het niet doet en dat ook nog eens de accu snel ontlaadt?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 november 2012 06:30 PM
  [ # 3 ]

Ik zal alles nog eens op een rijtje zetten, ik snap, nu ik het teruglees, dat het onduidelijk is maar ik post op 2 fora tegelijk en zo komt de verwarring in de tekst, sorry.

Een tijd terug, zeg een half jaar geleden, deed de auto van het ene op het andere moment niets meer, alsof de accu kapot is.
Hij is toen naar de garage gesleept en daar is hij een week geweest. Men heeft vanalles geprobeerd, totaan het vervangen van de computer toe; ‘van de sloop’.

Uiteindelijk zat de fout in de zekeringen waar de accu mee gezekerd is(2x75amp volgens mij). In principe een reparatie van enkele euro’s. De rekening bedroeg ver over de 500€.

Sinds die tijd loopt de accu leeg. Na enkele dagen. Gisteren(maandag) wilde ik hem starten na stilstand vanaf zaterdag, maar dat ging al niet meer. Een andere accu welke binnen onder de lader staat werkte wel. Zo gaat het al sinds die tijd, eens per paar dagen de accu wisselen.

Na zoeken kwam ik uit op dat vreemde geluid van een zoemend motortje of iets wat aangestuurd word. Een vriend van mij die het verhaal las zei dat het de servo van de gasklep weleens kan zijn(?).

Zodra je de accu los haalt en weer vast zet, is het geluid weg. We onderzoeken nu of de accu ook leeg loopt.
Als je het contact aan hebt gehad, blijft het geluid.


De vraag is nu, komt dit door een verkeerde computer?
Is er een sensor stuk waardoor er een motortje continu aangestuurd word? Zoja, waar kunnen we dat zoeken?
Het geluid lijkt vanaf de dynamo te komen maar we konden het niet precies lokaliseren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 november 2012 06:37 PM
  [ # 4 ]

Is dat ding al uitgelezen met een Lexia?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 november 2012 06:39 PM
  [ # 5 ]

Nee, ik zou niet weten waar ik terecht kan met die auto.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 november 2012 06:44 PM
  [ # 6 ]

Bij een citroen specialist natuurlijk. Bel eens met civer in den haag bv…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 november 2012 06:46 PM
  [ # 7 ]

Het is lastig zien van buitenaf of je een citroen specialist hebt. Zoals je in m’n eerste post kunt lezen heb ik niet zulke goeie ervaringen met Citroen ‘Specialisten’. Ondanks dat het groot op hun voorgevel staat lijkt de klantvriendelijkheid meer op de snackbar.

Ik zal Civer eens bellen, thanks Smile

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 06 november 2012 07:06 PM
  [ # 8 ]

Het kan aan de ECU liggen, als deze gekraakt is om de start onderbreker te omzeilen
Normaal kan je een gebruikte ECU niet zonder bijbehorende onderbreker module en transpondersysteem in een andere auto gebruiken.

Het kan ook zijn dat je relais die door de ECU worden aangestuurd blijven hangen.

De suggestie om het systeem uit te laten lezen is de meest logische stap, iedere citroen dealer moet dat voor je kunnen doen…
Misschien is er een forumlid met Lexia in je buurt die meer zin heeft dan een dealer?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 november 2012 07:17 PM
  [ # 9 ]

Daar hoop ik op!

Wat houd dat uitlezen eigenlijk in? Kan ik zelf niet zo’n ding aanschaffen?

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 november 2012 07:46 PM
  [ # 10 ]
Diesel Rinus schreef:

Het kan aan de ECU liggen, als deze gekraakt is om de start onderbreker te omzeilen
Normaal kan je een gebruikte ECU niet zonder bijbehorende onderbreker module en transpondersysteem in een andere auto gebruiken.

Hoe weet ik of die erin zit? Voor zover ik weet starte ie altijd zonder afstandsbediening of iets dergelijks.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 06 november 2012 07:52 PM
  [ # 11 ]

Het zou in dit geval gaan om een gekloonde Lexia (interface tussen PC of laptop en de auto) met “kado” software. Hiermee kan je net als de dealer foutcodes uitlezen maar ook wat testjes doen.
Deze sets (interface + software) worden bijvoorbeeld op ebay of marktplaats aangeboden voor rond de 100 euro.

Zonder te willen betuttelen, Lexia is geen wondermiddel, maakt alleen de elektronische zaken beter zichtbaar. Je zult zelf nog steeds moeten analyseren net als bij “gewoon” sleutelen aan de auto.

Is het probleem van ontladen eigenlijk direct na de ECU wissel ontstaan? Wat is er verder nog geprutst in die tijd om het systeem weer werkend te krijgen? Werkt de startonderbreking nog gewoon?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 november 2012 09:20 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij zit er geen startonderbreking in. Ik neem aan dat die met zo’n afstandsbediening werkt, dit heeft er nooit op gezeten.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2012 12:46 PM
  [ # 13 ]

Startonderbreker kan je herkennen aan het piepen o.a. bij het openen van het bestuurdersportier als je de sleutel in het contact laat zitten na afschakelen van het contact.
Op het dashbord is bij contact aanzetten ook heel kort een controlelampje te zien met een symbool van een sleuteltje.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 november 2012 12:48 PM
  [ # 14 ]

Je hoeft dus niets speciaal te doen bij dit systeem

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 08 november 2012 02:45 PM
  [ # 15 ]

Volgens mij werkt dat niet, maar wel als je je verlichting aan laat.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook