Weer wat nieuws…. Bij het verwisselen van de voorwielen bleek 1 wielbout dol. Iemand ervaring hiermee en is er nieuw schroefdraad in te tappen ( groter uiteraard )
Bij voorbaat dank
Dat is knap, een M12 doldraaien…..
Eerste wat ik zou proberen is een nieuwe bout, meestal is de draad van de bouten verder heen als de draad op je wiellager, lukt dat niet dan kun je opboren en een helicoil plaatsen (ff googelen als je niet weet wat een helicoil is). Ik weet alleen niet of een APK keurmeester een reparatie met een helicoil goedkeurt (meningen pls….)
Een maatje groter gaat in ieder geval niet werken want dan moet je ook het gat in je velg opboren, laatste redmiddel is de kant van het wiellager vervangen.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
De laatste optie lijkt me de beste. Of in ieder geval de makkelijkste tenzij je de helicoils al hebt liggen.
Maar ik zou niet weten waarom een helicoil of draadbus niet mag. Op die manier is het schroefdraad namelijk sterker dan voor de reparatie.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die bouten hebben een fijne schroefdraadvariant M12 x 1,25, niet de standaard M12 x 1,75 draad. Helicoils daarvoor gaan groot geld kosten, als ze al leverbaar zijn.
De wielnaaf vervangen is de kortste klap. Zelfs nog nieuw leverbaar, onderdeel nummer 3307 73 voor een adviesprijs van € 170,-.
Op de sloop waarschijnlijk voor een schijntje.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hoe hij dol is geraakt is inderdaad een raadsel. Ik heb hem nog niet zo lang en er zaten nog winterbanden onder die niet erg gebalanceerd waren zo te voelen… Bouten zijn er ws. met een luchtsleutel opgedraaid, de betreffende bout ging al een beetje zwaar eruit. De bout is nog goed helaas, het schroefdraad dus naar zijn grootje…
Is die naaf een beetje makkelijk te vervangen?
Ik heb deze week geen tijd meer, dus maar even met 4 bouten rijden dan.
Die helicoil lijken me geen probleem bij een APK, die kunnen ze niet zien toch?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Scoor een naaf en laat het doen, werkje van niets.
Met 4 bouten rond rijden zou ik niet doen.
Standaard helicoils komen bij iedere APK aan het licht, want de bout ziet er heel anders uit, die heeft een veel grovere draad.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
http://www.draadsnijgereedschap.nl/article/41485_V-COIL+Draadreparatieset+M+12+x+1,25+
voor die prijs kun je het nog overwegen…
scheelt je de wielnaaf eruit meppen
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Herstel, blijken wel leverbaar:
Heli Coil Products Metric Fine Thread Repair Kit - M12x1.25 x 18.0mm
Toolsource #72436
Manufacturers Part Number #5543-12
$43.05
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Met die V-coil set kan ik de originele wielbout weer gebruiken? Dat lijkt me dan wel wat, dan hoeft alleen de remschijf er even af, het is geen weer voor grote toestanden !
Beiden bedankt voor het zoekwerk.
Exact, ik zou wel draadborgmiddel op de coil laten druppen voor je ‘m erin draait ! Scheelt op de kans dat ie weer loskomt. Dan natuurlijk even wachten met de bout erin draaien totdat het draadborgmiddel gedroogd is.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Weet iemand ook een adres waar die v coil af te halen is, de website heeft tot 30 dagen levertijd…
( even off-topic: Heb jij niet ooit die witte CX turbo diesel bij mij opgehaald Evan? Just curious )
OmschrijvingV-COIL Draadreparatieset metrisch.
Uitvoering :
V-COIL draadreparatieset voor metrische draad bestaande uit ; V-COIL tap, spiraalboor, draadinserts, draadzetter en tappenbreker. Type standaard 1,5 x D.
Toepassing :
Schroefdraadvervanging in zachtere materialen zoals aluminium en magnesium legeringen. Toegepast in machinebouw, automobielindustrie, elektrotechniek etc. Gebruik van snijolie wordt aanbevolen.
Ik zou misschien toch voor vervanging gaan. Ergens voelt het als het gebruik van tweedehands remblokjes. Je wilt toch ook een beetje veiligheid… toch ?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal mee eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het zal best werken maar het is denk ik meer werk dan de boel vervangen. Heeft niemand wat liggen? Miss heb ik zelf wel wat. Als je in de buurt van Alphen aan den rijn woont kan ik je miss helpen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik ga het toch proberen, vanmiddag een set gescoord. Ik denk dat een wielnaaf vervangen toch iets meer werk als dit is hoor, gaatje uitboren, tappen en nieuwe schroefdraad erin. Hoeft alleen de remschijf er af. Ik denk dat als ik de wielbout hierna gewoon aan kan draaien, ik er van uit kan gaan dat de boel nergens meer heengaat, kan ook nergens heen.
De zijdelingse kracht op het schroefdraad valt best mee, het is slechts 1 van 5 bouten. Ik hou het daarna gewoon in de gaten en als het weer weer warmer wordt, verwissel ik de naaf nog wel een keer.
Ik zal mijn belevenissen hiermee wel bijhouden.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Een los wiel gaat heus wel eerst rammelen, lijkt mij? En je hebt nog 4 bouten dus ik denk dat ik dat ook wel zou durven.