NU ik de CX Prestige lopend heb gekregen onstaat een volgend probleem:
de dynamo levert geen spanning aan de accu en als ik de sleutel uit het contact haal
gaat het acculampje brandden.
nu heb ik ooit ergens gehoord over kortgesloten diodes en dus een kapotte spanningsregelaar?
Zit deze bij een 2400 cc 1982 CX in de dynamo verwerkt, of kan de dynamo blijven zitten en moet ik ergens anders zoeken naar de spanningregelaar?
En als ik de dynamo moet vervangen, kan ik dan het beste van onderuit te werk gaan?
Ik hoop dat jullie meer ervaring hebben hiermee dan ik en dat jullie deze zelfsleutelaar willen en kunnen voorzien van advies
groet!












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij welk jaar de regelaar naar de dynamo verhuisde weet ik niet. De externe spanningsregelaar zat boven de accu tegen het binnenkant spatbord.
Zit ie intern dan kan de dynamo blijven zitten en schoef je de releaar eruit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik zal nog eens moeten kijken.
ik denk niet dat die bij de accu zit, maar weet ook niet precies hoe het eruit moet zien.
er zitten wel relais boven de koplamp en boven de accu zeg maar..





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Misschien dat je voor je auto een nieuw draadje op het forum moet starten. Dan kan je al je problemen waar je tegen aan loopt daarin vermelden. In het 1e bericht kan je de titel aanpassen n.a.v. het probleem wat er dan speelt






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
frankcitroen schreef:Zit deze bij een 2400 cc 1982 CX in de dynamo verwerkt, of kan de dynamo blijven zitten en moet ik ergens anders zoeken naar de spanningregelaar?
Voor 99% zeker dat jouw auto een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar heeft.
Moet dus de hele dynamo eraf helaas. Volgens mij lukt dit van bovenaf, maar jij hebt airco dus mogelijk zit de pomp dan wel wat in de weg.
Eerst GOED kijken of er niet gewoon een draadje slecht contact maakt (corrosie onder kabeloogje), want als het zo plotseling optreedt is dit vaak het geval!!
Hiertoe moet je er dus wel echt onder kruipen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik zou in elk geval even goed naar de achetrschermen kijken aan de onderkant van de raampjes.
En ook in de achterwielkast voelen, vooral helemaal bovenin voor.
Je zou inderdaad zeggen dat iemand niet zon auto koopt en vervolgens wegdoet als de dynamo stuk blijkt.
Maar goed voor de prijs mag er natuurlijk ook best wat aan mankeren.
Succes vandaag.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
frankcitroen schreef:NU ik de CX Prestige lopend heb gekregen onstaat een volgend probleem:
de dynamo levert geen spanning aan de accu en als ik de sleutel uit het contact haal
gaat het acculampje brandden.groet!
Als het accu lampje gaat branden nadat je de sleutel uit het kontakt haalt, dan heb je een stroomverbruiker die aan is terwijl de motor uit staat, pas als de motor loopt en het lampje gaat branden dan werkt je dynamo niet. Waarschijnlijke plekken waar je illegale stroomverbuikers hebt zijn autoradio aansluitingen, in de buurt van de accu zitten er ook vaak eigenverzonnen oplossingen en verder eigenlijk overal wel in een cx.
Goede raad is voorraad
Oops, ik maak er een beetje een zootje van geloof ik
Mijn reactie was niet hier bedoeld maar voor iemand die deze auto mogelijk wil kopen.
Sorry.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v