Ratelend geluid
rubbereend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-2012

- ZX 1.4i Image
Gepost: 05 november 2012 11:23 PM

Goede avond,

Wegens overweldigend succes van mijn vorige post probeer ik het nu nog eens met een andere vraag tongue rolleye :

Ik hoor tijdens het rijden bij zo’n 2000 tot 2500 toeren een vreemd ‘ratelend’ geluid, ik hoor het alleen bij belasting, zodra ik de koppeling in trap verdwijnt het geluid, ook als ik stil sta hoor ik bij 2000 tot 2500 toeren geen rare geluiden.

Het gaat om een ZX met een 1.4i motor.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

bedankt!

Profiel  
 
coolman3267
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012

- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Gepost: 06 november 2012 08:55 PM
  [ # 1 ]

als je het alleen hoort bij ‘belasting’ hoort zou ik denken dat het in je versnellingsbak is.

nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
  Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
  Ford   Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992

Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004

Profiel  
 
rubbereend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-2012

- ZX 1.4i Image
Gepost: 06 november 2012 09:41 PM
  [ # 2 ]

bedankt voor de reactie,
Zou inderdaad logisch klinken maar wanneer ik het gas loslaat, in de versnelling, zonder de koppeling in te drukken (dus nog steeeds op toeren) hoor ik het geluid niet…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 november 2012 11:38 PM
  [ # 3 ]

Klinkt als kantelende zuigers, komt wel vaker voor bij 1.4 TU motoren, mijn ZX had dat ook.
Niets om je zorgen over te maken, daar kan de auto gewoon oud mee worden.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 07 november 2012 12:34 PM
  [ # 4 ]

Mijn ZX (1.8i 8v) rammelt ook, maar dan bij 3000 toeren. Dat is het hitteschild van de katalysator dat los zit. Bekend kwaaltje van de ZX heb ik mij laten vertellen

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 08 november 2012 09:02 PM
  [ # 5 ]
FastFred schreef:

Dat is het hitteschild van de katalysator dat los zit. Bekend kwaaltje van de ZX heb ik mij laten vertellen

Precies, eerst daar kijken die van mij begint daar ook te rammelen nu en is makkelijk te verhelpen !

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
coolman3267
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012

- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Gepost: 09 november 2012 12:15 AM
  [ # 6 ]

is dat makkelijk?
Kan je me uitleggen hoe? want wij hebben dit op de xsara

nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
  Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
  Ford   Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992

Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 09 november 2012 09:38 AM
  [ # 7 ]

Ik heb geen idee hoe, maar ik ken toevallig op een ander forum een ex-ZX eigenaar, die het hitteschild er gewoon onder vandaan gehaald heeft en zonder hitteschild nog 100.000 km gereden heeft voordat ie ‘m verkocht heeft, geen enkel probleem. Dus waarom daar dan een hitteschild moet zitten…

Ik heb volgende week een afspraak bij de Citroen dealer voor een onderhoudsbeurt, dan wordt dat hopelijk ook aangepakt Smile

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 18 november 2012 09:26 AM
  [ # 8 ]

Precies, gewoon weghalen als deze op de bevestigingen speling heeft en heel erg begint te rammelen. Klusje van 20 minuutjes maar een brug is ook hier wel een stuk beter sleutelen natuurlijk.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 19 november 2012 03:15 PM
  [ # 9 ]

De functie van het hitteschild is het tegenhouden van de enorme hitte die de katalysator bij warme motor uitstraald. Dit om bijv. brand te voorkomen wanneer je de auto met warme motor in hoog gras parkeert.
Natuurlijk kan je het schild er onderuit halen maar je kan ook een oplossing maken met wat grotere vulringen of iets dergelijks.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 19 november 2012 04:17 PM
  [ # 10 ]

Ik zie dat het om een 14i gaat. controleer ook even voor de zekerheid het hitteschild dat bevestigd zit op je uitlaatspruitstuk. Deze willen in de loop der jaren ook doorroesten op de bevestigingen en daardoor rammelen. Deze kan je in ieder geval permanent verwijderen.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 november 2012 12:05 AM
  [ # 11 ]

Of een nieuwe monteren, een nieuwe bij de dealer, kost c.a. 2 tientjes.

Profiel  
 
rubbereend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-2012

- ZX 1.4i Image
Gepost: 11 december 2012 10:25 AM
  [ # 12 ]

Hallo allemaal,

Volgens de monteur is het druklager hoorbaar. De monteur zei dat ik hier nog best mee door kan rijden maar, weet iemand misschien een goede goedkope garage in het noorden des lands voor het vervangen van de koppeling?

groeten!

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 december 2012 10:09 PM
  [ # 13 ]

Waar in het Noorden? Delfzijl? Harlingen? Hoogeveen?

Profiel  
 
rubbereend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-2012

- ZX 1.4i Image
Gepost: 13 december 2012 02:11 PM
  [ # 14 ]

In het Noorden als in Leeuwarden.
Ondertussen was ik ook nog bij de Citroen Specialist geweest, de monteur daar zei dat het geluid helemaal niks met de koppeling te maken heeft, het rateltje komt door overmatige speling op een lagerschaal en volgens hem kan dit helemaal geen kwaad en komt dit vaak voor bij mijn type motor welke ook in de Xsara en de Peugeots voor komt Smile, dus tussen 2000 tot 2500 toeren zet ik de radio iets harder Wink

bedankt,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook