IK moet mijn dakrand gaan vervangen en heb dus een lastoestel nodig.
Ik heb ruime ervaring met electrodelassen, maar niet met mig/mag.
Graag jullie ervaring met diverse merken toestellen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb een Kempi tot mn beschikking.. Duur maar goed! Is Mig dacht ik…Werkt met Co2/Argon gas.
Vraag Lelijke Eend ( forum member) even. Hij is las specialist!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk eens op http://www.rustbuster.nl deze jongens hebben prima spul voor ons hobbyisten voor een nette prijs!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
elektrode lassen is ook wel te doen als je ervaring hebt, het grote voordeel is dan dat je een zachtere las hebt dan bij een halfautomaat
een halfautomaat is natuurlijk net iets makkelijker en vermits je een goede basis hebt ben je er in no-time mee weg, wat stukjes proberen eer je aan de auto begint om vertrouwd te geraken met de draadsnelheid en de stroomsterkte
zorg voor een apparaat met grote hervul flessen (ik heb een 5 liter fles en vind dit wel het minimum)
bekijk ook of er een slang bij is met teflon wand, kan je ineens aluminium mee lassen (moet je wel argon in de fles hebben zitten)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Electrisch is niets voor plaatwerk. Je fikt er zo doorheen. MIG/MAG is het beste. Ik heb ooit met een Lincoln Electrick mogen lassen. Duur apparaatje (1000 pleuro) maar het last als een droom (ik wil zelf ook nog eens zo’n ding hebben) !
Maar erg belangrijk is de juiste instelling van het apparaat. Je kan nog zo’n goed lasapparaat hebben, als de instelling (draadaanvoer en voltage) niet goed is, last het slecht (geen las of prachtige gaten). Bij een beetje een goed lasapparaat mag je en tabelletje verwachten waarop staat bij wat voor instelling je bij welke plaatdikte moet lassen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Electrisch is niets voor plaatwerk. Je fikt er zo doorheen. MIG/MAG is het beste. Ik heb ooit met een Lincoln Electrick mogen lassen. Duur apparaatje (1000 pleuro) maar het last als een droom (ik wil zelf ook nog eens zo’n ding hebben) !
Maar erg belangrijk is de juiste instelling van het apparaat. Je kan nog zo’n goed lasapparaat hebben, als de instelling (draadaanvoer en voltage) niet goed is, last het slecht (geen las of prachtige gaten). Bij een beetje een goed lasapparaat mag je en tabelletje verwachten waarop staat bij wat voor instelling je bij welke plaatdikte moet lassen.
Wat heb je zelf staan?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Een rottig electrodelasapparaat van de Aldi. Heeft m’n pa gekocht, ik heb n.l. (nog) geen geld om een lasapparaat te kopen.
Voordeel van MIG/MAG: je kan er zowel heel dik als heel dun metaal mee lassen. Nadeel: je hebt een gasfles nodig (en die krengen raken leeg, moeten weer gevuld worden en dat soort gedoe).
En nee, je kan zo’n fles niet thuis even vullen met aardgas
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Electrisch is niets voor plaatwerk. Je fikt er zo doorheen.
daar ben ik het niet mee eens, eerst en vooral moet je de juiste bagetjes hebben, verder moet je natuurlijk gezond plaatwerk hebben en dit moet sluiten tegen elkaar liggen
natuurlijk moet je ook niet proberen om een las van 10 cm in 1 keer te leggen maar dat doe je best ook niet met de halfautomaat (vanwege het verzamelen van warmte in de kokers en het werken van de plaatdelen)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Toch is het makkelijker om met MIG/MAG plaatmateriaal te gaan lassen. Het heeft ook te maken met de dikte van de plaat natuurlijk Maar m’n pa heeft geprobeerd m’n Eend electrisch te lassen, maar dat werd 1 grote gatenkaas. Overigens, m’n pa is vroeger lasser geweest. Het ligt dus niet aan zijn kennis, ervaring en vaardigheid !
Zowieso is -zeker voor een beginner- MIG/MAG makkelijker omdat je niet loopt te klooien met ene lange electrode die steeds korter wordt.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Toch is het makkelijker om met MIG/MAG plaatmateriaal te gaan lassen.
dat is ongetwijfeld waar, maar Ds23man gaf aan om goed overweg te kunnen met de elektrode dus als hij zo een postje heeft staan kan hij het wel wagen dacht ik
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Mag je van het RDW/APK eigenlijk wel elektrisch lassen? Ik meen dat je alleen CO2 mag lassen aan autoplaatwerk en dan ook nog eens met proplassen (50-50%).
Hoe gaat een APK keurmeester bewijzen dat je electrisch gelast hebt ?
Los daarvan: volgens mij maakt de lasmethode voor de APK niet uit.
Schijt aan originaliteit.
paso schreef:Lelijke Eend schreef:Toch is het makkelijker om met MIG/MAG plaatmateriaal te gaan lassen.
dat is ongetwijfeld waar, maar Ds23man gaf aan om goed overweg te kunnen met de elektrode dus als hij zo een postje heeft staan kan hij het wel wagen dacht ik
Misschien ga ik het wel puntlassen, volgens mij is dat ideaal voor de dakrand, je kun er ook makkelijk bij. Wellicht is een puntlasapparaat the te huur?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Handjes schreef:Mag je van het RDW/APK eigenlijk wel elektrisch lassen? Ik meen dat je alleen CO2 mag lassen aan autoplaatwerk en dan ook nog eens met proplassen (50-50%).
Gaan we weer, de Apk discussie!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
paso schreef:Lelijke Eend schreef:Toch is het makkelijker om met MIG/MAG plaatmateriaal te gaan lassen.
dat is ongetwijfeld waar, maar Ds23man gaf aan om goed overweg te kunnen met de elektrode dus als hij zo een postje heeft staan kan hij het wel wagen dacht ik
Daar zit wel wat in ja ...
Toch blijf ik vasthoden aan mijn advies voor MIG/MAG te gaan. Als je al Electrode kan lassen, is MIG/MAG een eitje. De voordelen staan in dit topic. De nadelen ook
Schijt aan originaliteit.