2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
wielbout dol
Gepost: 07 november 2012 11:33 PM
  [ # 16 ]

Ik zou toch echt voor een nieuwe naaf gaan. Want ‘ik heb nog 4 bouten’ kan ik toch ten zeerste afraden. Het aantal bouten is berekend op een bepaalde krachtverdeling op het wiel, uitgegaan van de hoeveelheid krachten er op het wiel, de ophanging en de bouten komt te staan. Rij je rustig, is dit voor 4 bouten nog wel even te doen bij lage snelheden.

Ga je snelheden boven de pak em beet 30 km p/u rijden, begin je toch een aardig risico te nemen. Remweg, aandrijvings krachten en zijdelingse krachten nemen sowieso exponentieel toe. Daarnaast is het wiel in zijn geheel in onbalans, en zullen door het trillen plus de extra te verduren krachten de overige bouten vrij snel tekenen van slijtage gaan vertonen.

Een los wiel gaat bij een losse bout ‘heus wel rammelen’...Lees: bij 5 bouten waarvan er één of twee nét niet helemaal goed zijn nagetrokken wel ja. Bij zijwaartse overbelasting (ook wel een simpele bocht genoemd) breken de koppen gewoon simpelweg af.

Ben je dan op een provinciale weg net lekker aan het rijden is het enige rammeltje dat je hoort een boom die zich met 25 m/s naar binnen wurmt om je even een intense knuffel te geven. Heel aardig, maar dan het liefst zonder een auto ertussen.

Naaf kost wat meer werk, maar ik persoonlijk zou van mijn leven het risico niet willen nemen. Veiligheid boven alles.

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 08 november 2012 12:06 AM
  [ # 17 ]

Ik ga niet voor de helicoils omdat ik “nog 4 bouten heb”, maar om de 5de bout ook vast te zetten. Als ik de bout met het juiste aanhaalmoment kan vastzetten, heeft de kop geen enkele reden om af te breken, althans, niet meer redenen als wanneer hij rechtstreeks in de naaf gedraaid zou zijn. Overigens denk ik ook dat de krachten waaraan de bouten/wielen bloot moeten kunnen staan met een zekere marge zijn overgedimensioneerd( zeker als die exponentioneel toenemen, 100 km/u of 190 km/u is dan een gigantisch verschil en die 190 zouden ze dus moeten kunnen hebben ) maar goed, dat is verder voor mij geen argument.


Ik durf het dus best, waarbij ik ook op gezette tijden de bouten na loop, maar dat is eigenlijk altijd wel handig.

Die nieuwe naaf komt er ook nog hoor, als het weer het toelaat.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 08 november 2012 12:09 AM
  [ # 18 ]

Academisch, een beetje? Zo had ik vandaag, terwijl ik op een smalle weg moest uitwijken voor een vrachtwagen, een klapband. Groot gat. Met verkeer achter me. Gelukkkig kan ik het navertellen en is er verder niets gebeurd. Gloed nieuwe winterband naar de vuilnisbelt (het was 12 graden maar een paar dagen geleden nog onder nul….Alles te maken dus met riesco’s en proberen zo veilig mogelijk deel te nemen aan het verkeer.

Ik zou eerder denken aan risico’s bij kei en keihard met 200 km.per uur een onverwachte uitwijk manouvre moeten maken..zoiets. Dan durf ik niet te beweren of zoiets gevaarlijk kan zijn of niet. TS kan dat voor zich zelf alleen maar inschatten.
Ik geloof niet zo, dat 1 losse bout (en dat kan je een paar keer checken na reparatie althans zou ik doen!) , het wiel doet gaan loskomen in 1 keer. Dat is mijn inschatting alleen maar.

Wil je voor 100 % safe gaan, blijf dan thuis Smile Is alleen maar mijn mening hoor, ieder moet dat soort keuzes wel voor zich zelf maken.

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 08 november 2012 12:30 AM
  [ # 19 ]

Uiteraard moet je iets niet gevaarlijker maken dan het is. Maar ik ben het eens dat de gevaren wat academisch worden geschetst. Dezelfde wiel en bout op mijn oude 2.1td worden gebruikt op een 3.0 met meer dan 200 PK die sportief de bochten doorgejaagd wordt. Op die laatste situatie is het geheel ontworpen.

Profiel  
 
Gepost: 08 november 2012 12:45 AM
  [ # 20 ]
gsbxcxxm schreef:

Overigens denk ik ook dat de krachten waaraan de bouten/wielen bloot moeten kunnen staan met een zekere marge zijn overgedimensioneerd( zeker als die exponentioneel toenemen, 100 km/u of 190 km/u is dan een gigantisch verschil en die 190 zouden ze dus moeten kunnen hebben )

Bij een normale krachtenverdeling over de bouten is er ook een behoorlijke marge mogelijk, maar deze marge is ook verdeeld over een gelijke hoek. Daarnaast wil ik jou wel eens een haakse bocht willen zien nemen met 190, maar dat terzijde. 

Als jij het risico wil nemen: zelf weten. Er is een reden voor de hoeveelheid en plaatsing van de bouten.
Ik persoonlijk zou het absoluut niet doen, al is het maar voor het geval van een noodstop of eventueel een steen die je raakt. Met een helicoil loop je allicht minder risico, maar door de groffe vertanding van de draad zijn deze ook minder belastbaar dan een fijne draad.

En misschien wat academisch geschetst, maar ik voel me als rij- en slipinstructeur met een achtergrond in de metaal en schadeherstel toch enigszins verplicht het te melden Wink

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 08 november 2012 12:58 AM
  [ # 21 ]

UIteraard weet ik dat bij rechtdoor rijden de kracht op de bouten minder is, hoe snel je ook gaat. Ik wil maar aangeven dat je nogal wat marges hebt.
Zodra ik trouwens een haakse bocht met 190 ga nemen, nodig ik natuurlijk iedereen uit, zoiets moet je niet stiekum doen.Wink

De vraag is echter, of de heli coils sterk genoeg zijn om te gebruiken en na een middagje spitten, geloof ik dat ik het risico zeker kan nemen. Overigens is het het draad net zo fijn als origineel, je draait gewoon dezelfde bout er weer in, dat is nu juist een van de voordelen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 november 2012 03:11 AM
  [ # 22 ]

Ergens zou ik willen zeggen dat je zelf moet bepalen wat je doet ( en feitelijk heb je dat ook hoor). Het staat je ook vrij, maar toch wil ik er iets op zeggen.

en hier komt de maar…

Je doet nogal wat aannames dat er ws toch wel voldoende marge zal zijn waarbij 4 bouten het wel aankunnen en eventuele trillingen problemen wel voortijdig zullen melden.

Zijn die marges er wel echt ? Dat er marges zijn geloof ik wel, Marges worden echter gemaakt om uiterste gevallen toch nog te kunnen opvangen in geval van. Je lijkt mij nu te zeggen dat je die marge nu voor normaal voorkomende gevallen gaat verbruiken, maar wat als je nu een uiterst geval tegen komt? Dan is je marge al opgebruikt. Dat gerammel van die binnenkomende boom kan dan zomaar realistisch worden.

Er word in helder Nederlands aangegeven in welk materiaal je deze helicons kan gebruiken, dat is heel wat ander spul dan een naaf.
Het argument dat het draad uiteindelijk hetzelfde is; Het gaat toch helemaal niet om de vraag of het draad het zelfde is? Het gaat erom of dat draad van de bout ergens in komt dat die krachten kan verwerken die er op zouden kunnen komen te staan.

Uit wat leeswerk over helicoils komt naar voren dat het inderdaad een goede oplossing is bij een kapot binnendraad die ook bij auto;s veel word gebruikt. Het is echter steeds een oplossing waarbij het niet om veiligheid kritische situaties gaat en/of om situaties waarbij min of meer van constante belasting sprake is.

Sommigen zijn mierenneukers voor wie alles perfect moet zijn en zoals het bedoeld is of zelfs beter( en ik neig ook wel die kant op,) maar dit is wel het andere uiterste. Op kale banden kun je ook rijden, zijn ook rond, kun je ook oppompen en er zit ook rubber op, maar een verstandig mens doet het niet.

Doe wat je wilt maar denk er nog eens over na hoe je het zou vinden als ik het had gedaan, het fout was gegaan en een van je naasten daardoor van de weg had geveegd.. We rijden namelijk niet alleen op de weg…en die anderen bepalen vaak of je die marge plots hard nodig hebt….

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 08 november 2012 03:41 AM
  [ # 23 ]

Zucht…..
Ik vraag me wel eens af of er nu tegen mij gepraat wordt of dat het over iemand anders gaat.
Ik ben niet van plan met 4 bouten te gaan rijden, ik wil weten of de “helicons” sterk genoeg zijn om het schroefdraad aan de 5de bout te repareren. Het feit dat ik hier deze discussie begin, geeft aan dat ik niet van plan ben om het leven van onschuldige voetgangers ( bijvoorbeeld ) op het spel te zetten,maar dat ik wil weten of het KAN.
Op mijn geweten werken is in dit geval oneigenlijk en niet kies. Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat het kan, mits ik de bouten in de gaten houd.
En nee, ik ben geen boekhouder, ik weet ook enigzins waar ik het over heb en rijd al ongeveer 30 jaar citroen, waarbij ik meermalen technische problemen van citroen zelf ben tegengekomen waar ik niet erg blij van werd met betrekking tot voetgangers en andere medeweggebruikers…

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 november 2012 04:08 AM
  [ # 24 ]

Wat ik probeer aan te geven is dat je een oplossing wilt gebruiken die ( naar mijn mening ) geen veilige oplossing is voor je huidige probleem. Wat mij stoort ( en daarom reageer ik erop) is dat je hiervoor kiest omdat het makkelijk en goedkoper is. 100% erg zeker ben je er ergens ook niet van aangezien je aangeeft dat je de bouten wel in de gaten moet houden.


Zelf heb ik nergens feiten kunnen vinden dat dit fout zou gaan. Echter ben ik ook nergens tegen gekomen dat de oplossing voor dit wielbout probleem eerder is gebruikt of dat het hiervoor gebruikt kan worden. Wel ben ik tegen gekomen dat de fabrikant aangeeft dat het in zachter materialen kan worden gebruikt en dat “men” het enkel gebruikt in niet veiligheidskritische gevallen en ook niet waar de belasting steeds (sterk) wisselend is.

Het gaat niet om de persoon en het is geen poging om op je geweten te werken, het is een discussie waarbij meningen voorbij komen. Probleem is alleen dat als jij het onverhoopt mis hebt het best goed mis kan gaan. Mijn mening is dat je in dit geval, tenzij je het (voor jezelf in de eerste plaats) met feiten/cijfers kunt onderbouwen, beter aan de veilige kant van de lijn kunt blijven.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2012 09:04 AM
  [ # 25 ]
gsbxcxxm schreef:

ik wil weten of de “helicons” sterk genoeg zijn om het schroefdraad aan de 5de bout te repareren.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. IK denk van niet, ik denk niet dat je een helicoil met fijne draad met 100 nm kunt belasten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 november 2012 10:32 AM
  [ # 26 ]

Ik denk dat die 100Nm nog wel lukt als de helicoil goed zit. Ik denk dat het pas mis gaat wanneer twee andere wielbouten niet met het juiste moment vast zitten, en je dan gaat rijden.

Jij gaat hier vast op letten, maar de volgende eigenaar?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 08 november 2012 01:49 PM
  [ # 27 ]

Afgezien van het feit dat ik niet denk dat er een volgende eigenaar komt, had ik al aangegeven dat ik de naaf zowiezo ging vervangen,dus dat is geen probleem.
Op zoek naar aanhaalmomenten voor de helicoils, kwam ik uit op een maximale torque van 15 N.M. voor de maat M12x1,25
Das natuurlijk te weinig en antwoord op mijn originele vraag.
Ik ga de helicoil wel monteren op de naaf die eraf gaat en dan gewoon eens kijken of hij met het juiste aanhaalmoment is vast te zetten, ik blijf wel nieuwsgierig natuurlijk.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 08 november 2012 02:46 PM
  [ # 28 ]

Nog een andere optie maar ik ben bang dat je te weinig vlees in de naaf hebt:
http://www.v-lamberti.de/  “Gewindefest” ook in fijn draad.

in het kader, wat is er mogelijk bij verrot schroefdraad.


Venlo toch, ja dat was die Turbo D
Helaas was de kop gescheurd en door lang stilstaan de cilinder fors aangetast. ergo: exit blok.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 08 november 2012 02:50 PM
  [ # 29 ]

Das jammer, ik hoop dat je van de rest nog wat hebt kunnen gebruiken.

FF op de site van gewindefest gekeken, lijkt net zoiets inderdaad, maar misschien sterker.
Ik heb helaas geen vlees meer in de tap…

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 08 november 2012 02:55 PM
  [ # 30 ]

Ach het zit wel eens tegen.
Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook