Goede avond,
Wegens overweldigend succes van mijn vorige post probeer ik het nu nog eens met een andere vraag :
Ik hoor tijdens het rijden bij zo’n 2000 tot 2500 toeren een vreemd ‘ratelend’ geluid, ik hoor het alleen bij belasting, zodra ik de koppeling in trap verdwijnt het geluid, ook als ik stil sta hoor ik bij 2000 tot 2500 toeren geen rare geluiden.
Het gaat om een ZX met een 1.4i motor.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
bedankt!
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
als je het alleen hoort bij ‘belasting’ hoort zou ik denken dat het in je versnellingsbak is.
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
bedankt voor de reactie,
Zou inderdaad logisch klinken maar wanneer ik het gas loslaat, in de versnelling, zonder de koppeling in te drukken (dus nog steeeds op toeren) hoor ik het geluid niet…
Klinkt als kantelende zuigers, komt wel vaker voor bij 1.4 TU motoren, mijn ZX had dat ook.
Niets om je zorgen over te maken, daar kan de auto gewoon oud mee worden.
Mijn ZX (1.8i 8v) rammelt ook, maar dan bij 3000 toeren. Dat is het hitteschild van de katalysator dat los zit. Bekend kwaaltje van de ZX heb ik mij laten vertellen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:Dat is het hitteschild van de katalysator dat los zit. Bekend kwaaltje van de ZX heb ik mij laten vertellen
Precies, eerst daar kijken die van mij begint daar ook te rammelen nu en is makkelijk te verhelpen !
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
is dat makkelijk?
Kan je me uitleggen hoe? want wij hebben dit op de xsara
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Ik heb geen idee hoe, maar ik ken toevallig op een ander forum een ex-ZX eigenaar, die het hitteschild er gewoon onder vandaan gehaald heeft en zonder hitteschild nog 100.000 km gereden heeft voordat ie ‘m verkocht heeft, geen enkel probleem. Dus waarom daar dan een hitteschild moet zitten…
Ik heb volgende week een afspraak bij de Citroen dealer voor een onderhoudsbeurt, dan wordt dat hopelijk ook aangepakt
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Precies, gewoon weghalen als deze op de bevestigingen speling heeft en heel erg begint te rammelen. Klusje van 20 minuutjes maar een brug is ook hier wel een stuk beter sleutelen natuurlijk.
C’est une voiture du ministre !
De functie van het hitteschild is het tegenhouden van de enorme hitte die de katalysator bij warme motor uitstraald. Dit om bijv. brand te voorkomen wanneer je de auto met warme motor in hoog gras parkeert.
Natuurlijk kan je het schild er onderuit halen maar je kan ook een oplossing maken met wat grotere vulringen of iets dergelijks.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Ik zie dat het om een 14i gaat. controleer ook even voor de zekerheid het hitteschild dat bevestigd zit op je uitlaatspruitstuk. Deze willen in de loop der jaren ook doorroesten op de bevestigingen en daardoor rammelen. Deze kan je in ieder geval permanent verwijderen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Of een nieuwe monteren, een nieuwe bij de dealer, kost c.a. 2 tientjes.
Hallo allemaal,
Volgens de monteur is het druklager hoorbaar. De monteur zei dat ik hier nog best mee door kan rijden maar, weet iemand misschien een goede goedkope garage in het noorden des lands voor het vervangen van de koppeling?
groeten!
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Waar in het Noorden? Delfzijl? Harlingen? Hoogeveen?
In het Noorden als in Leeuwarden.
Ondertussen was ik ook nog bij de Citroen Specialist geweest, de monteur daar zei dat het geluid helemaal niks met de koppeling te maken heeft, het rateltje komt door overmatige speling op een lagerschaal en volgens hem kan dit helemaal geen kwaad en komt dit vaak voor bij mijn type motor welke ook in de Xsara en de Peugeots voor komt , dus tussen 2000 tot 2500 toeren zet ik de radio iets harder
bedankt,