1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vereenvoudigde Roetmeting
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 29 december 2005 11:26 PM

Vanaf heden is de roetmeting voor de jaarlijkse APK vereenvoudigd. Het minimum toerental moet tussen de 400 en 1000 t/min vallen en het afgeregelde toerental heeft geen eis meer, je moet het max. toerental meten en dan een ruime onder- en bovenwaarde nemen. Dan 1 piek, dus 1 maal maximum toerental en meten maar. Valt de eerste piek onder de vatsgestelde waardes, ben je klaar.

Betekend in de praktijk dat de pompen bij oudere auto’s niet meer bijgesteld hoeven worden, soms had je een CX of XM die zijn stationair toerental niet haalde (te hoog) of het afgeregelde toerental viel niet binnen de gestelde waardes.

al met al wordt het dus makkelijker en zullen de roetmetingen ook goedkoper worden

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 29 december 2005 11:28 PM
  [ # 1 ]

Dat werd eens tijd.. Nu moet je 3 pieken halen toch? Vreselijk…

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 29 december 2005 11:49 PM
  [ # 2 ]

Nu al niet meer…..Roeten nieuwe stijl is al ingegaan…
Vooral groot probleem was dat de onderlinge verschillen tussen die 3 pieken te groot waren, waardoor het afkeur was, terwijl het soms best om schone motoren ging.  Ik had van een BX diesel een keer het stationair te hoog, dus groot licht aan, aanjager aan, achterruitverwarming enz. enz. Toen zat ie net op het randje. Dus hop, 1ste versnelling, en koppeling laten slippen. Toen zat binnen de grens

Test

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 29 december 2005 11:52 PM
  [ # 3 ]
Thijsvandebles schreef:

Nu al niet meer…..Roeten nieuwe stijl is al ingegaan…
Vooral groot probleem was dat de onderlinge verschillen tussen die 3 pieken te groot waren, waardoor het afkeur was, terwijl het soms best om schone motoren ging.  Ik had van een BX diesel een keer het stationair te hoog, dus groot licht aan, aanjager aan, achterruitverwarming enz. enz. Toen zat ie net op het randje. Dus hop, 1ste versnelling, en koppeling laten slippen. Toen zat binnen de grens

dis is toch een beetje beun-roeten hoor, pompje BX is zo bijgesteld en zo weer teruggesteld. En als de auto gewoon warm is gereden, ff lekker doorgehaald heb je er ook geen last van dat de eerste piek veel hoger is dan de volgende pieken.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 29 december 2005 11:58 PM
  [ # 4 ]
oldenhage schreef:
Thijsvandebles schreef:

Nu al niet meer…..Roeten nieuwe stijl is al ingegaan…
Vooral groot probleem was dat de onderlinge verschillen tussen die 3 pieken te groot waren, waardoor het afkeur was, terwijl het soms best om schone motoren ging.  Ik had van een BX diesel een keer het stationair te hoog, dus groot licht aan, aanjager aan, achterruitverwarming enz. enz. Toen zat ie net op het randje. Dus hop, 1ste versnelling, en koppeling laten slippen. Toen zat binnen de grens

dis is toch een beetje beun-roeten hoor, pompje BX is zo bijgesteld en zo weer teruggesteld. En als de auto gewoon warm is gereden, ff lekker doorgehaald heb je er ook geen last van dat de eerste piek veel hoger is dan de volgende pieken.

Ja is ook geklooi, maar ja, je weet hoe het gaat…Keuring was goed, alleen nog even roeten…Dus gauw snel hop hop vóór 17:00 uur….

Test

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 30 december 2005 01:17 AM
  [ # 5 ]

Dus hop, 1ste versnelling, en koppeling laten slippen. Toen zat binnen de grens

MMMMMMMMMMMMMM…....................

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 december 2005 01:57 AM
  [ # 6 ]

Re: vereenvoudigde Roetmeting

oldenhage schreef:

Vanaf heden is de roetmeting oor de jaarlijkse APK vereenvoudigd. Het minimum toerental moet tussen de 400 en 1000 t/min vallen en het afgeregelde toerental heeft geen eis meer, je moet het max. toerental meten en dan een ruime onder- en bovenwaarde nemen. Dan 1 piek, dus 1 maal maximum toerental en meten maar. Valt de eerste piek onder de vatsgestelde waardes, ben je klaar.

Betekend in de praktijk dat de pompen bij oudere auto’s niet meer bijgesteld hoeven worden, soms had je een CX of XM die zijn stationair toerental niet haalde (te hoog) of het afgeregelde toerental viel niet binnen de gestelde waardes.

al met al wordt het dus makkelijker en zullen de roetmetingen ook goedkoper worden

Jeetje, dan stelt het echt niks meer voor Very Happy

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 01 januari 2006 03:52 PM
  [ # 7 ]
dennis van der ven schreef:

Dus hop, 1ste versnelling, en koppeling laten slippen. Toen zat binnen de grens

MMMMMMMMMMMMMM…....................

Ja ik weet het, verdiend geen schoonheidsprijs, maar was 16:55 vrijdagmiddag, en dan wil je toch even gauw APK hebben…(Die auto was cadeautje voor mijn moeder, die was zaterdag jarig)

Test

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 01 januari 2006 04:07 PM
  [ # 8 ]

Roetieroet

De nieuwe regels maken het voor een monteur gewoon veel makkelijker, met sommige dikke diesels moest je soms tot 9 keer trappen om hem erdoorheen te krijgen, ook na een proefrit(race) en na een toevoeging was het voor sommige diesels een probleem, onderlinge verschillen soms te groot.
Het nieuwe systeem is een uitkomst en spaart tijd en ergenis.
Een nadeel; bij een steekproef wordt er nu altijd een roetmeting gedaan, vooral als je de roetmeetkast in een apart hok hebt is dit weer extra werk.

Emiel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 januari 2006 11:28 AM
  [ # 9 ]

Re: Roetieroet

Toch vraag ik me wel af wat de roetmeting nu nog voor zin heeft. Het was al een impopulaire test waarbij onder niet representatieve manier toch een poging werd gedaan om het ergste kaf van het koren te scheiden. Met wat lapmiddelen was het toch niet moelijk om de ergste rookhokken (ik noem mijn oude 1.8 turbodieselmotor) nog gemakkelijk door de keuring gingen. Nu de regels zo vereenvoudigd zijn vraag ik me helemaal af welke auto’s nog afgekeurd zullen worden.

Hoe Big Brother achtig ook, misschien is het principe van On Board Diagnostics wel het beste. Een kastje dat continu je uitstoot monitort. Geel lampje op het dash als je (bijv. door een storing) teveel uitstoot. Mocht je dat negeren kan een wireless berichtje naar de milieu gestapo uitgaan, zodat je dan gelijk een schrijven tegemoet kan zien van het CJIB.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 02 januari 2006 06:32 PM
  [ # 10 ]

Re: Roetieroet

mpostma schreef:

Hoe Big Brother achtig ook, misschien is het principe van On Board Diagnostics wel het beste. Een kastje dat continu je uitstoot monitort. Geel lampje op het dash als je (bijv. door een storing) teveel uitstoot. Mocht je dat negeren kan een wireless berichtje naar de milieu gestapo uitgaan, zodat je dan gelijk een schrijven tegemoet kan zien van het CJIB.

Dan kunnen ze dat beter ook meteen doen voor de gordelsensor, en de snelheidsmeter.

Ik ga maar vast lid worden van de ‘inner party’. Wink

[/1984]

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 03 januari 2006 06:15 PM
  [ # 11 ]

Re: Roetieroet

mpostma schreef:

Hoe Big Brother achtig ook, misschien is het principe van On Board Diagnostics wel het beste. Een kastje dat continu je uitstoot monitort. Geel lampje op het dash als je (bijv. door een storing) teveel uitstoot. Mocht je dat negeren kan een wireless berichtje naar de milieu gestapo uitgaan, zodat je dan gelijk een schrijven tegemoet kan zien van het CJIB.

Ik hoop niet dat er mensen van het CJIB reagluren hiero. Dan kon Marten nog wel eens diegene zijn die Nederland een heel erg goed FOUT plan heeft bezorgt. Nee, hier moest ik maar voor bedanken, het is er de laatste jaren niet leuker op geworden hier in NL.

Test

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 januari 2006 06:20 PM
  [ # 12 ]

Re: Roetieroet

mpostma schreef:

Hoe Big Brother achtig ook, misschien is het principe van On Board Diagnostics wel het beste. Een kastje dat continu je uitstoot monitort. Geel lampje op het dash als je (bijv. door een storing) teveel uitstoot.

Mocht je dat negeren kan een wireless berichtje naar de milieu gestapo uitgaan, zodat je dan gelijk een schrijven tegemoet kan zien van het CJIB.

JA….maak effe een paar slapende honden wakker !  Cool  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 januari 2006 06:29 PM
  [ # 13 ]

Re: Roetieroet

Thijsvandebles schreef:

Ik hoop niet dat er mensen van het CJIB reagluren hiero. Dan kon Marten nog wel eens diegene zijn die Nederland een heel erg goed FOUT plan heeft bezorgt. Nee, hier moest ik maar voor bedanken, het is er de laatste jaren niet leuker op geworden hier in NL.

Het idee van OBD is niet van mij hoor. Als je een “tamper-free” systeem hebt (waar dus niet meer mee valt te klooien) kun je met de APK uitlezen of de motor geen storing heeft. De sensoren voor de 4-gas test heb je dan al aan boord en je emissie wordt zo continu gemonitord. Met zo’n sluitend systeem hoef je dus alleen nog de OBD uit te lezen met de APk en klaar ben je. Wel erg Big Brother achtig. Zeker wanneer het bijv. strafbaar gesteld zou worden om door te rijden met een storing (milieu delict) of als zo’n kastje andere dingen gaat bijhouden (alles is beschikbaar op de interne CAN bus van de auto). Dus bijv. of je niet te hard rijdt, of je door rood licht rijdt….

Zeker als elke NLer een chipje heeft geimplanteerd gekregen zodat gelijk de bestuurder bekend is: lekker makkelijk voor onze grote vrienden uit Leeuwarden. Maar laten we hopen dat het nooit die kant uitgaat Confused

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 03 januari 2006 06:55 PM
  [ # 14 ]

Re: Roetieroet

mpostma schreef:

andere dingen gaat bijhouden (...). Dus bijv. of je niet te hard rijdt,

Zoiets is er al, en daar wordt ook dankbaar gebruik van gemaakt door politie in een hoop landen (tachograaf).

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 januari 2006 08:14 PM
  [ # 15 ]

Van mij mogen ze die roetmeting linea recta in de prullebak mikken. Schijnheilig en halfgebakken milieugeneuzel. Als iedere dieselrijder nu belooft dat ie minimaal 4uurtjes per jaar in z’n tuin werkt, heb je het zelfde effect. Of iedere dieselrijder wordt verplicht om ipv de meting elk jaar een boompje te planten in een speciaal daarvoor gecreeerd bos. Straks beter bekend als het dieselboompje van Peijs.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook