7 van de 14
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Bartjes’ Xsara - met schone injectors
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 augustus 2012 08:02 PM
  [ # 91 ]
2d schreef:

Aircopomp op leeftijd kan behoorlijk gaan resoneren in het interieur en dit heeft schijnbaar geen invloed op de werking ervan - althans, dat is bij mij het geval. Veroorzaakt in ieder geval een geluid zoals jij het beschrijft….

Ik denk dat dit het geval is. Op de rekeningen die ik bij de auto kreeg staat nergens een nieuwe airco-pomp wat er dus op duidt dat deze inderdaad op leeftijd geraakt. Ik zal er naar laten kijken bij de eerst volgende beurt.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 september 2012 11:20 PM
  [ # 92 ]

Hallo mensen,

Sinds een week wordt het stillekes wat kouder en merk ik ook bij het wegrijden dat de auto niet geheel “lineair” op het gas reageert. Bij zoeken naar wat soortgelijke problemen kwam ik langs dit topic en dit topic. Ik vond nog meer oude topics, echter zonder dat er een conclusie bij stond.

Het lijkt bij onze Xsara alsof de gaspedaalstand verkeerd doorgegeven wordt aan de ECU. Zeker na een poosje stilstand is er blijkbaar een gebied van de pedaal-slag waarbij het toerental nagenoeg gelijk blijft. Trap je het gas verder door dan accelereert ie ineens fors. Dit is echter alleen de eerste paar kilometers en ja, ik zet ‘m op contact, start pas 3 seconden later en rijd rustig weg. Als ik forser weg rijd lijken deze problemen minder te zijn.
File-rijden is ook echt geen lolletje en dan heb ik het niet eens over het tijdverlies maar over het bij-regelen van het motor-vermogen waarbij de ECU mijn pedaalinstelling continu net niet lijkt te begrijpen.
Ook merk ik dat bij stationair dat de motor schokt en zie ik de toerenteller een beetje fluctueren.
Als ik ook nog eens de airco aan heb is dit duidelijk merkbaar aan de handling van de motor. Logischerwijs is er minder vermogen voor het rijden maar ook de reactie van de ECU op het gas lijkt nog vreemder waardoor het bij wegrijden wel eens voorkomt dat de motor afslaat.
Het komt ook wel eens voor dat als de auto wat langer op contact staat, het langer duurt voordat ie aanslaat bij het starten.

Ik heb een OBD2 uitlees apparaatje maar m’n vrouw had de laptop in gebruik vanavond, morgen maar eens eraan hangen en kijken wat voor afwijkende dingen ik kan vinden. Ik heb zojuist wel nog eens m’n gasklephuis schoongemaakt en gekeken of de gasklep makkelijk de gehele slag kan maken, een klusje van zo’n 20 minuten.

Iemand enig idee ? Is zo’n gaspedaal positie-opnemer puur een potentiometer of zit er meer intelligentie in ? Gaat zo’n potentiometer veel kapot ? Als het inderdaad een potentiometer is, is het ook mogelijk een grafiek te plotten van pedaalslag versus elektrische weerstands-waarde. Dit hoort dan een vloeiende lijn te zijn.
Ik had zo’n pedaal hier te koop zien staan, maar aangezien er nog een heleboel andere oorzaken kunnen zijn, is het bestellen hiervan te vroeg.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 september 2012 08:30 PM
  [ # 93 ]

Het lijkt iets beter nu na het schoonmaken van het gasklephuis.
Gisteren even met de ODB2 tool gekeken en de temperatuur van 55 graden van de boordcomputer lijkt correct als ik het blok vasthoud kan dit nog net voordat ik me brand. Ook lijkt het toerental (onbelast) netjes lineair met de stand van het gaspedaal toe te nemen.
Dit weekend gaan we weer wat kilometers maken en zal ik eens potje injector-reiniger in de tank gooien.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 september 2012 08:30 PM
  [ # 94 ]

dubbele post ???

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 oktober 2012 09:46 PM
  [ # 95 ]

De Xsara heb ik zaterdag met 2 hyperactieve kinderen opgehaald nadat een grote (achterstallige) beurt was uitgevoerd. De kinderen zagen een lege brug aan voor speelgoed en hebben hier circa 20 rondjes op gerend. Voldoende dat ik de werkzaamheden kon bespreken en kon afrekenen.
De auto rijdt merkbaar beter vanwege deze beurt en:
- Volle tank euro 98.
- Injector-reiniger in de tank.
- Met warme motor af en toe flink in de toeren jagen.
Hopelijk komen we in ieder geval probleemloos de winter door, daarna hebben we de DS weer als backup-car.

Groetjes,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 10 november 2012 01:15 PM
  [ # 96 ]

Vandaag de Xsara probleemloos door de wintercheck van dealer Driessen in Eindhoven gekregen. Enige opmerking was dat van 2 banden het profiel onder de 4 mm geraakt is (vreemd is dat dit links-voor en rechts-achter betreft) en haarscheurtjes op de remleidingen achter.
Zodra het nog wat kouder gaat worden zet ik er (nagenoeg nieuwe) winterbanden onder en die remleidingen kunnen waarschijnlijk wel wachten tot de APK volgend jaar Maart.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 november 2012 11:52 PM
  [ # 97 ]

Vanochtend ingestapt, sleutel in contact en er begint iets te piepen, rode led van alarm-lichtenschakelaar knippert. Ja, m’n auto probeert me tocht wel iets duidelijk te maken, maar wat ?
Even blikken op het scherm van de boordcomputer, hier staat de melding storing elektronische anti-diefstal.
Sleutel uit contact (had nog niet gepoogd te starten), opnieuw erin en rijden. Vanmiddag ook gewoon de sleutel erin en geen melding gezien. Al zoekend kom ik op dit topic, wat dezelfde storing betreft.

Ik heb echter een volledig werkend elektrisch systeem (waar de link behoorlijk diverse elektrische problemen beschrijft) en geen klachten meer sinds ik m’n COM2000 heb schoon gemaakt. Heeft iemand hier verder ervaringen mee ?
Ligt dit aan de transponder in de sleutel of ontvanger ?
Moet ik nu voor de zekerheid 2 sleutels overal mee naartoe nemen ?
Kan ik met de aanstaande kou meer ellende verwachten ?

Alvast bedankt,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 november 2012 07:01 PM
  [ # 98 ]

Heb ik ook wel eens gehad, over zoiets maak ik me weinig zorgen als het 1 keer gebeurt.
Komt het diverse keren terug dan wordt het een ander verhaal.

Mocht je je toch zorgen maken dan wordt het je computer uitlezen, zo’n storing wordt zover ik weet gewoon opgeslagen.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 november 2012 10:27 PM
  [ # 99 ]

Heb het ook gehad, accu vervangen en probleem is niet meer voorgekomen. Schijnt met te lage accuspanning van doen te hebben.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 29 november 2012 11:17 PM
  [ # 100 ]

Stelt me toch wel wat gerust, ik zag me dit weekend nog eens m’n COM2000 reinigen en nakijken, niet een klusje waar ik op zit te wachten.
De accu zou natuurlijk wat zwakker kunnen worden met de aankomende kou, ik heb in het verleden al laadstroom lampjes zien aangaan maar volgens m’n volt metertje is er niets aan de hand. Dit betreffende lampje heb ik al een hele tijd niet meer gezien trouwens.

Ik houd het in de gaten, bedankt voor het meedenken.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 november 2012 09:43 AM
  [ # 101 ]

Winterkou helpt natuurlijk niet mee, maar bij mij ontstond het probleem midden in de zomer. Tijdlang echt veel problemen gehad met niet starten, tot er dus een nieuwe Bosch S4 in ging. De oude accu was een origineel gemonteerde Varta van 7 jaar oud.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 09 februari 2013 04:34 PM
  [ # 102 ]

De handremkabel was al een vorig jaar vervangen samen met een beurt.

Inmiddels is het laadstroomlampje bij de meerderheid van de ritten (sinds 3 weken) aan, ook als het niet vriest. M’n voltmetertje geeft krap 12,0 volt aan zonder draaiende motor en 14,0 tot 14,3 volt bij draaiende motor. Mijn conclusie is dan dat de accu op z’n eind loopt en dat deze nog wel voldoende bijgeladen wordt. De accu is een Gamma model en er is helaas geen indicatie gemaakt wanneer deze geïnstalleerd / geproduceerd is, ondanks dat de sticker aan de bovenzijde hier wel de mogelijkheid voor gaf.
Wel merk ik met koude motor dat het gas behoorlijk inzakt tussen het schakelen, misschien een gevolg van de zwakke accu. Toch maar eens vervangen op korte termijn.

Gisteren APK laten doen en geen enkele opmerking behalve een verbale opmerking dat het lichtbeeld niet geheel tevredenstellend was. Dit komt wellicht om de zwakker wordende peertjes en een beetje doffe lamp-units.
Ik kan in ieder geval weer een jaartje veilig rijden.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 februari 2013 11:58 AM
  [ # 103 ]

Ik had nog wat Halfords bonnen en vond behalve hun huismerk een Varta D59 die in mijn auto zou moeten passen. Echter kostte deze accu 139 euro terwijl ik deze elders voor 86,50 euro kon krijgen met gratis thuisbezorging. Iets klopte er niet en de Halfords maar even gebeld. 15% wilden ze wel van de prijs af doen maar dan was het verschil toch nog té groot. Besteld bij Auto Start Accu in het begin van de middag en de volgende ochtend al in huis, super service.
Een nachtje aan de druppellader, vrijdag ochtend ingebouwd, zaterdag ochtend de eerste rit.
Het laadstroomlampje ging weer aan, maar dit keer voor de laatste keer tot nu toe.

Ik hoop dat het voorlopig even is afgelopen met deze storing.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 maart 2013 11:19 PM
  [ # 104 ]

Helaas toch weer een paar keer het beruchte lampje gezien. Als ie eenmaal aan gaat, gaat ie totdat de sleutel uit het contact gaat niet meer uit. Dinsdag-ochtend was het weer raak. Kinderen naar school brengen aan het andere eind van de wijk, daarna weer starten en lampje bleef uit. Voltmetertje geeft in ieder geval minimaal 14 volt aan.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
manta400
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 02 maart 2013 10:24 AM
  [ # 105 ]

Als je de spanning op de accu meet met draaiende motor en je zet alle grote stroom verbruikers aan is de laad spanning dan nog steeds 14 volt? Je moet namelijk de laad spanning meten met bv. de achterruit verwarming ,blower ,sigaretten aansteker, verlichting aan.In mijn geval zakte toen de laad spanning onder de 12 volt,dus dynamo naar zijn grootje.

Profiel  
 
 
7 van de 14
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook