APK problemen verhelpen
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 22 oktober 2012 08:05 PM

Voor de APK moeten er een aantal dingen aan onze Saxo gebeuren:

Fuseekogel (LV) te veel speling
Wiellager (RA)
Stofhoes stuurhuis vastzetten

Zijn die dingen zelf te doen? Ik heb geen toegang tot een brug, dus het moet gebeuren met de auto op de krik.

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 oktober 2012 08:14 PM
  [ # 1 ]

Fusee is niet al te moeilijk.

Hoes vastzetten lijkt me ook niet.

Er zitten twee lagers achter (als je een trommel hebt)

Die zitten met een seegering op hun plaats. Dus even met een tangetje de ring inknijpen en oplichten en wisselen maar.

Ik heb er andere trommels met knappe lagers ingezet.

Maar hoor je ze brommen, of heeft de boel speling?

 

Profiel  
 
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 22 oktober 2012 10:34 PM
  [ # 2 ]

Ok, dus ik moet het zelf kunnen. Dat is goed nieuws.

Wiellager bromt.

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 22 oktober 2012 10:47 PM
  [ # 3 ]

Fuseekogel…....complete draagarm vervangen. Een goede gebruikte mag niet meer kosten dan 25.00 euro, een nieuwe heb je onder de 100.00 euro. Zit met 3 bouten aan de carrosserie (2 stuks van binnenuit onder de pedalen) en een moer op de kogel. Makkelijk zelf te doen.

Profiel  
 
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 22 oktober 2012 11:08 PM
  [ # 4 ]

Ok, de wiellager ga ik nieuw bestellen en de draagarm via onderdelenlijn. Nog bijzonderheden waar ik op moet letten? Heb beide nog nooit gedaan.

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 22 oktober 2012 11:19 PM
  [ # 5 ]

Koop een Kluwer vraagbaak en het wordt je helemaal duidelijk.
Is vast wel iemand op het forum die een gebruikt exemplaar heeft liggen.
Voor het vervangen van de draagarm kun je ook de gegevens van de AX gebruiken, de constructie is hetzelfde.
Succes met de klussen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2012 01:58 AM
  [ # 6 ]
dirkvdmei schreef:

Fuseekogel…....complete draagarm vervangen. Een goede gebruikte mag niet meer kosten dan 25.00 euro, een nieuwe heb je onder de 100.00 euro. Zit met 3 bouten aan de carrosserie (2 stuks van binnenuit onder de pedalen) en een moer op de kogel. Makkelijk zelf te doen.

Een nieuwe draagarm kost 28 euro bij diverse internetshops. Incl de kogel en rubbers.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 23 oktober 2012 05:40 PM
  [ # 7 ]

Goede tip. Ik heb inmiddels gezocht en het volgende gevonden:

Draagarm

en welk wiellager moet ik nou hebben? Ik kom er niet helemaal uit:

wiellagers

Ik zie bij de wiellagers bij alle afbeeldingen meer of minder extra onderdelen afgebeeld. Zijn die allemaal noodzakelijk?

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 oktober 2012 06:10 PM
  [ # 8 ]

Valt wel mee. Bij de meeste een borgring en een moer voor de aabdrijfas. Die zijn allebei wel handig en kosten navenant niets.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 23 oktober 2012 07:38 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:
dirkvdmei schreef:

Fuseekogel…....complete draagarm vervangen. Een goede gebruikte mag niet meer kosten dan 25.00 euro, een nieuwe heb je onder de 100.00 euro. Zit met 3 bouten aan de carrosserie (2 stuks van binnenuit onder de pedalen) en een moer op de kogel. Makkelijk zelf te doen.

Een nieuwe draagarm kost 28 euro bij diverse internetshops. Incl de kogel en rubbers.

 

Zo goedkoop had ik ze nog niet gevonden!!!
Dank voor de tip.

Profiel  
 
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 23 oktober 2012 09:38 PM
  [ # 10 ]

Kunnen jullie vertellen welke wiellager ik hieruit moet kiezen? Ik zie verschillende afmetingen.

Het betreft rechtsachter, trommelrem en ABS.

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 24 oktober 2012 02:11 AM
  [ # 11 ]

Account aanmaken en inloggen bij http://service.citroen.com.
Vin invoeren en onderdeelnummer opzoeken.
Dit nummer bij Mr.Auto invoeren en deze geeft hierbij de mogelijke onderdelen aan met het org. onderdeelnummer.

Profiel  
 
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 24 oktober 2012 08:12 PM
  [ # 12 ]

Goede tip, bestelling is geplaatst. Nu nog de uitvoering!

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 10 november 2012 10:30 AM
  [ # 13 ]

Draagarm is vervangen. Wiellager ben ik mee bezig. Weet iemand hier toevallig het aandraaimoment voor de wielmoer? (achterwiel, Saxo type 2)

Tevens zit er bij de nieuwe lager een rubber ring geleverd die er niet op zat. Iemand een idee waar deze hoort?

Viel overigens niet mee om het bestaande lager te verwijderen en de nieuwe te plaatsen.

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 10 november 2012 04:18 PM
  [ # 14 ]

Volgens mij is de rubber ring nr:5.

Profiel  
 
Hans-Willem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 02-11-2007

Gepost: 11 november 2012 05:12 PM
  [ # 15 ]

Ja, ik was er inmiddels achter. Bedankt.

- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook